2011-06-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Lungläkaren kunde inte gå in på detaljer, därför ska jag prata med thoraxkirurgen om det. Men det går att göra en ny operation, det har jag hört flera som gjort (av folk på pneumothoraxforumet www.blebinfo.co.uk ). Men oftast väljer man en mer komplicerad operation andra gången, för att säkerställa att det inte upprepas igen. Kanske går man in mellan revbenen istället för att göra det med titthålskirurgi. Sen letar man väl noggrannare efter blåsor som kan spricka och tar bort dem, och gör ett nytt försök med pleurodes, dvs ser till att lungan limmar fast mot lungsäcken. Man kan också operera bort lungsäcken helt (pleurektomi). Vilken kombination av dessa saker det blir vet jag förhoppningsvis nästa vecka.

Låter som att du blir opererad hur det än blir?
Om jag inte minns fel tog man bort ganska mycket av min lungsäck vid min operation.

Min lunga känns inte ok men å andra sidan, hur ska det kännas? När man vart operread.
Finns så lite info ang det.
Skulle absolut inte vilja göra dom där operationerna du beskriver. Trodde ju i min enfald att nu håller det. Men min käsnla släpper inte, kan undra om den någonsin gör det.
Sen kan det ju vara nerver etc som spökar. Kanske mina nervtrådar håller på att hitta tillbaka.

Måste fråga hur dina symptom är nu?
Hur ligger syresättningen etc?

Du får gärna uppdatera hur det går. Håller tummarna för dig.
Citera
2011-06-21, 13:49
Medlem
Fy! Stavar riktigt illa!
Jag gör inte det normalt sett. Hihi, bara fingrarna som är snabbare än knoppen
Citera
2011-06-21, 14:11
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoraxx
Låter som att du blir opererad hur det än blir?

Tja, om alternativet är att fortsätta få kollapser när jag minst anar det så är det väl att föredra.

Citat:
Om jag inte minns fel tog man bort ganska mycket av min lungsäck vid min operation.

Jaså? Det låter konstigt. Antingen tar man bort den helt, eller så försöker man sätta ihop den med lungan, antingen genom att rispa den eller genom att irritera med talk eller annan kemikalie. Sen tar man ofta bort en liten bit av lungan också.

Citat:
Min lunga känns inte ok men å andra sidan, hur ska det kännas? När man vart operread.
Finns så lite info ang det.

Bra fråga... på sikt ska man väl inte märka av det alls.

Citat:
Skulle absolut inte vilja göra dom där operationerna du beskriver. Trodde ju i min enfald att nu håller det. Men min käsnla släpper inte, kan undra om den någonsin gör det.
Sen kan det ju vara nerver etc som spökar. Kanske mina nervtrådar håller på att hitta tillbaka.

Nej, jag är inte heller så sugen på att bli opererad igen, med tanke på de hemska smärtorna efteråt, men vad har jag för val?
Jag tror att nerver och muskler kan spela dig en del spratt.

Citat:
Måste fråga hur dina symptom är nu?
Hur ligger syresättningen etc?

Jag har lite ont i lungtrakten, märker väldigt tydligt bubbel och skrammel när jag andas och rör på mig. Orkar inte så mycket, blir andfådd av att gå 20 meter. Syresättningen vet jag inte, sist de kollade den var i fredags, då låg den runt 97%.

Citat:
Du får gärna uppdatera hur det går. Håller tummarna för dig.

Det ska jag göra. Tack så mycket!
Citera
2011-06-21, 15:51
Medlem
Hej alla,

Vad skönt att den här tråden fortfarande lever. Operationen som jag gjorde i April gick bara bra, bättre än vad jag hade trott faktiskt! Med all bedövning man fick så hade jag mindre ont än de gånger jag haft drän tidigare.

Jag känner med med bedövad i huden i sidan fortfarande men det känns som känseln är påväg tillbaka. Känner igen mig i Thoraxx beskrivning att det känns lite skumt i lungan ibland. Det känns som om det stramar inne i lungan och nu när jag dragits med en envis förkylning känns det som det sitter en slemklump som varken kommer upp eller ner när jag hostar. Jag flög för första gången efter operationen nu i helgen och det gick bra. Kände av lungan lite, men det gjorde inte ont. Svårt att förklara för nån annan hur det känns, men det känns som den drar ihop sig och då stramar det inne i lungan. Nån som känner igen den känslan?
Citera
2011-06-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator75
Har råkat ut för kollaps 3 ggr på 4 år, nu senast i November. Har nu fått operationstid inom ett par veckor på KS, Stockholm. Någon som har efarenhet av operation av denna åkomma på detta sjukhus?

Jag tycker inte riktigt jag faller inom ramen för "typ-personligheten" som drabbas av detta, då jag är 180 cm lång och väger 78 kg, och i 35 års åldern.

Två av kollapserna har inträffat i samband med styrketräning på gym, vilket ingen läkare jag har varit i kontakt med har kunnat förklara. Någon som har liknande erfarenhet?

Jag faller verkligen inte in under personlighetstypen som får detta. Jag e kvinna, 42år, 1,58m över havet ;-). Dom senaste 2 gångerna som jag fått detta har jag styrketränat aktivt 3-4ggr/vecka, vilket jag aldrig tidigare i mitt liv har gjort.......Jag har själv haft en fundering på ifall det kan vara styrketräningen som utlöst de 2 senaste kollapserna, men läkarna har inte sagt nåt om det.......
Skumt e det iallafall.....
Citera
2011-06-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loran
Hej alla,

Vad skönt att den här tråden fortfarande lever. Operationen som jag gjorde i April gick bara bra, bättre än vad jag hade trott faktiskt! Med all bedövning man fick så hade jag mindre ont än de gånger jag haft drän tidigare.

Jag känner med med bedövad i huden i sidan fortfarande men det känns som känseln är påväg tillbaka. Känner igen mig i Thoraxx beskrivning att det känns lite skumt i lungan ibland. Det känns som om det stramar inne i lungan och nu när jag dragits med en envis förkylning känns det som det sitter en slemklump som varken kommer upp eller ner när jag hostar. Jag flög för första gången efter operationen nu i helgen och det gick bra. Kände av lungan lite, men det gjorde inte ont. Svårt att förklara för nån annan hur det känns, men det känns som den drar ihop sig och då stramar det inne i lungan. Nån som känner igen den känslan?

Hejsan.

Vet att jag frågade för ett tag sedan hur det gått för dig.
Det verkar ju gått bra, skönt!
Var det på Sahlgrenska du opererades?
Underbar bedövning efter operationen, hade inte ont alls faktiskt.

Är livrädd för att flyga. Men måste ju våga. Vet inte varför jag oroar mig så. Är så trött på den där lungan!

Ang din styrketräning så har jag också funderat. 2 dagar Innan min första kollops skottade jag snö. Jag höll på en lång stund och tog i så jag knappt orkade (skulle underlätta för mannen :-) ) . Ja sen hade lungan kollapsat. Jag var otränad efter min graviditet och jag har många gånger undrat om det ändå inte var skottningen som utlöste det.
Fast läkarna säger att det inte är så.
Citera
2011-06-22, 08:22
Medlem
Citat:
Hejsan.

Vet att jag frågade för ett tag sedan hur det gått för dig.
Det verkar ju gått bra, skönt!
Var det på Sahlgrenska du opererades?
Underbar bedövning efter operationen, hade inte ont alls faktiskt.

Är livrädd för att flyga. Men måste ju våga. Vet inte varför jag oroar mig så. Är så trött på den där lungan!

Ang din styrketräning så har jag också funderat. 2 dagar Innan min första kollops skottade jag snö. Jag höll på en lång stund och tog i så jag knappt orkade (skulle underlätta för mannen :-) ) . Ja sen hade lungan kollapsat. Jag var otränad efter min graviditet och jag har många gånger undrat om det ändå inte var skottningen som utlöste det.
Fast läkarna säger att det inte är så.

Japp. Jag opererades på Sahlgrenska. Det vart lite oro innan operationen väl blev av. Om du minns så hade jag ju tackat nej till en operation i februari på grund av min rädsla, sen när jag ångrade mig fick jag en ny tid 1 April. När jag väl kom dit undrade läkarn varför jag kom så långt efter min lungkollaps och att han inte var säker på att han ville operera mig nu när jag var frisk. Att inte jag fick dåndimpen då!!!!!! Som "tur" var såg dom en "indikation" på att lungan skulle kunna kollapsa igen och operationen blev äntligen av.

Jag var med lite orolig över att flyga, men det gick ju bra! Hoppas att du kommer över din oro och rädsla för att flyga med. Våra lungor har bråkat tillräckligt med oss nu och jag tänker inte låta den inskränka på mitt liv. Visst, det kan ju hända att den kollapsar igen. Det vet man ju aldrig, men det kan ju lika väl vara så att vi aldrig mer kommer behöva genomlida detta igen och varför oroa sig i onödan i så fall?
Citera
2011-06-22, 21:57
Medlem
Är det bevisat större risk att flyga kommersiellt om man haft det tidigare? Min läkare påstod att frågar man 10 läkare svarar alla olika. Han tyckte man skulle köra på och händer det så händer det. Flyg eller inte. Dykning är dock värre.

Och vad kan hända om man får det på flyget? Eller ligger er oro i att få blo behandlad på bortaplan? Min läkare sa till och med att om man känner den är liten så kan man flyga hem för kontroll om man iallafall är inom Europa.
Citera
2011-06-23, 10:48
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Är det bevisat större risk att flyga kommersiellt om man haft det tidigare? Min läkare påstod att frågar man 10 läkare svarar alla olika. Han tyckte man skulle köra på och händer det så händer det. Flyg eller inte. Dykning är dock värre.

Det är ungefär vad jag hört också. Jag har fått väldigt olika riktlinjer på hur lång tid efter operation man kan flyga, allt från 3 veckor (Spanien) till 6 månader (Danmark).
Mina kollapser har oftast hänt några dagar/veckor efter intensivt flygresande, men det kan ju vara sammanträffande.

Citat:
Och vad kan hända om man får det på flyget? Eller ligger er oro i att få blo behandlad på bortaplan? Min läkare sa till och med att om man känner den är liten så kan man flyga hem för kontroll om man iallafall är inom Europa.

Om man får det just innan flyget lyfter är det jättedåligt. Då kommer luften utanför lungan att expandera när trycket sjunker, och bli cirka 50% större. Detta är givetvis inte så bra, eftersom det i praktiken innebär att kollapsen blir större. Om man har en väldigt stor kollaps kan det sänkta trycket göra att hjärtats funktion påverkas.

Jag skulle inte våga flyga hem om jag "kände" att kollapsen var liten, jag tycker att det är oerhört svårt att bedömma hur stor en kollaps är. Åtminstone får man ha en röntgen för att kolla det. Jag har över huvud taget inte träffat någon läkare som säger att man kan flyga när man har en kollaps. Jag tror din läkare säger saker som de flesta läkare inte skulle hålla med om. Min läkare i Spanien sa att jag möjligen kunde flyga en kort tur mellan La Palma och Tenerife med kollaps, men det är en så kort sträcka så att planet aldrig är högre än 1500 meter. Men ändå skickades jag denna sträcka med helikopter.
Citera
2011-06-23, 21:48
Medlem
Fast bör man flyga överhuvudtaget då om risken är så stor? Läste att trycket i kabinen motsvarar ca 2400m höjd på 13000m höjd. Får man det på flyget är det syrgas som gäller då det tas upp av blodet bättre samt ta det lugnt och berätta för personal och pilot som bör gå ner på lägre höjd men inte för fort.
Citera
2011-06-23, 22:36
Medlem
danbanans avatar
Fick det 4-5 gånger i 21 årsåldern när lungan inte hängt med i växten utan släppte från lungsäcken, första gångerna blev det dränage men sen operation och sedan dess har jag inte haft känningar av det alls. Nu är jag i mina late 30´s.
Citera
2011-06-26, 20:35
Medlem
Citat:

Har också fått olika svar.
Är nog mest orolig för att det ska hända borta. Sen att det skulle kunna hända på flyget känns ju också läskigt. Att lungkapaciteten blir mindre och så även syretillförseln. Vanligtvis ska jag väl säga för jag mådde helt okej när min lunga var totalt kollapsad.

Sen har jag funderat på hur mycket den andra lungan orkar kompensera den som kollapsat. När det hänt flera gånger och den "friska" lungan får jobba hårdare.

Mycket tankar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in