2011-06-28, 21:57
Medlem
Tack för svaren jag fick innan

Fick tyvärr en tredje Spontan Pneumothorax... Och ska nu bli operard för det. Dem ska "klistar" fast den. Någon som gjort den operationen? Hur går det till?

MVH
Citera
2011-06-29, 14:52
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddaannnnee
Tack för svaren jag fick innan

Fick tyvärr en tredje Spontan Pneumothorax... Och ska nu bli operard för det. Dem ska "klistar" fast den. Någon som gjort den operationen? Hur går det till?

MVH

Jag har genomgått operationen i Spanien. Jag har styckvis beskrivit det i denna tråd, om du söker på mina inlägg borde du hitta det. Sen ska man komma ihåg att det finns flera sätt att göra denna operation på. De huvudsakliga skillnaderna är om det är med kemisk eller mekanisk pleurodes (dvs om man skrapar lungan och lungsäcken, eller irriterar dem med en kemikalie, t ex talk); samt om man gör det med titthålskirurgi eller öppen kirurgi. Den senare skillnaden är den som du kommer att märka av mest, av uppenbara skäl.

Man är sövd genom hela operationen, och ska vara beredd på att det gör ont när man väl kommer ur narkosens dimmor. Jag tror jag sammanfattar det mesta i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp28269638

Jag kan ju också notera att operationen inte ger 0% risk för återfall - jag fick ett återfall för några veckor sedan, och ska troligen opereras igen.
Citera
2011-06-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Jag har genomgått operationen i Spanien. Jag har styckvis beskrivit det i denna tråd, om du söker på mina inlägg borde du hitta det. Sen ska man komma ihåg att det finns flera sätt att göra denna operation på. De huvudsakliga skillnaderna är om det är med kemisk eller mekanisk pleurodes (dvs om man skrapar lungan och lungsäcken, eller irriterar dem med en kemikalie, t ex talk); samt om man gör det med titthålskirurgi eller öppen kirurgi. Den senare skillnaden är den som du kommer att märka av mest, av uppenbara skäl.

Man är sövd genom hela operationen, och ska vara beredd på att det gör ont när man väl kommer ur narkosens dimmor. Jag tror jag sammanfattar det mesta i detta inlägg: https://www.flashback.org/sp28269638

Jag kan ju också notera att operationen inte ger 0% risk för återfall - jag fick ett återfall för några veckor sedan, och ska troligen opereras igen.

Hej! Synd att du fick det när du var utomlands
Men då vet jag lite mer iallafall. Tack ska du ha! Doktorn jag träffade igår sa: "Jag känner inte någon som har fått återfall efter operationen" Men tydligen så kan man det... Hoppas att du snart blir bättre och krya på dig
Citera
2011-07-16, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Skit. Nu har det hänt igen. Jag ligger på sjukhus i Finland med min femte lungkollaps. Samma lunga igen, trots att jag är opererad och det ska vara "nästan omöjligt".

Oklart vad som ska hända, de kan inte riktigt se på röntgen hur stor den är, eftersom lungan hålls delvis uppe av de vävnader som bildades vid operationen.

Detta händer mig alltid när jag är utomlands... här pratar i alla fall ganska många svenska, och resten bra engelska.

Hade helt glömt bort den här tråden tills nu när jag väl var inne här på fb igen så bestämde jag mig för att ta en titt hit och så ser man dig ha fått det igen,fyfan,hur har det gått? Är du återställd igen?

Nu när du fick det igen så börjar jag oroa mig också, gjorde du något speciellt när det hände?

Själv var det cirka 4-5 månader sen jag gjorde operationen och känner mig verkligen helt återställd,kan i stort sett inte hindrats från någon typ av aktivitet och jag kan inte ens tänka mig att jag har legat i 3 veckor på sjukhus just nu, men nu när det blev samma lunga för dig igen så kanske man ändå vill ta det lite lugnt ..
Citera
2011-07-16, 11:01
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lustgasz
Hade helt glömt bort den här tråden tills nu när jag väl var inne här på fb igen så bestämde jag mig för att ta en titt hit och så ser man dig ha fått det igen,fyfan,hur har det gått? Är du återställd igen?

Jag mår väl helt ok, det finns tydligen en millimeterstor luftspalt kvar trots att det har gått nästan en månad. Jag ska bli kontaktad av thoraxkirurg för att diskutera om-operation.

Citat:
Nu när du fick det igen så börjar jag oroa mig också, gjorde du något speciellt när det hände?

Tja, jag hade flugit typ fyra gånger under sista månaden, men sista flygningen var 8 dagar innan det hände. Sen satt jag i en rökbastu i Finland 3 dagar innan det hände. I övrigt inga konstigheter. De finska läkarna trodde inte rökbastu kunde vara farligt, de danska läkarna är kanske lite mer skeptiska.

Citat:
Själv var det cirka 4-5 månader sen jag gjorde operationen och känner mig verkligen helt återställd,kan i stort sett inte hindrats från någon typ av aktivitet och jag kan inte ens tänka mig att jag har legat i 3 veckor på sjukhus just nu, men nu när det blev samma lunga för dig igen så kanske man ändå vill ta det lite lugnt ..

Tycker inte att du ska påverkas av att jag fått ett återfall - det här var ett helt år efter operationen, och så länge kan du ju inte "ta det lugnt". De säger att det växt ut en ny "cysta" (bleb?), som gått sönder, och då blev det såhär. Varför lungan inte satt kvar i lungsäcken vet de inte.
Citera
2011-08-01, 22:02
Medlem
Hej på er.

Hoppas ni har en härlig sommar.

Har ju träffat en del inkompetenta läkare i samband med mina kollapser. Det har nog bidragit till den rädsla jag känner för att få det igen.
Nu är det drygt ett halvår sedan min operation och visst känner jag av men det kanske är sviter.
Nu när man varit ute och farit i Sverige i sommar så har det alltid varit skönt att man kunnat lokalisera sjukhus i närheten. Knäppa tanke :-)

Hur går det för er andra?
Citera
2011-08-01, 22:04
Medlem
Varit ute på en flygtur på totalt 8h fram och tillbaka utan problem vilket känns skönt. Men visst försöker man andas lugnt osv när man känner tryckändringarna. Men jag undrar om det inte är mer tryckändringar när man blåser med ett X2000 igenom en tunnel... Det känns så.
Citera
2011-08-01, 22:25
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
Varit ute på en flygtur på totalt 8h fram och tillbaka utan problem vilket känns skönt. Men visst försöker man andas lugnt osv när man känner tryckändringarna. Men jag undrar om det inte är mer tryckändringar när man blåser med ett X2000 igenom en tunnel... Det känns så.

Tryckändringarna går snabbare på tåget, men då är det väl ett snabbt ryck fram och tillbaka med kanske 2-3% tryckförändring på någon sekund, men på flyget handlar det om en trycksänkning på kanske 30% som byggs upp under 20-30 minuter.
Citera
2011-08-02, 02:28
Medlem
Ni som är långa och smala och får återkommande pneumothorax. Är ni medvetna om att spontana pneumothorax kan vara ett tecken på bindvävssjukdomen Marfan Syndrom? Kan vara värt att kolla upp, speciellt om ni har långa fingrar och tår, insjunket eller utbuktande bröstben och närsynta.

Nu behöver ju inte pneumothorax betyda att någon utav er har Marfan. Men för er egen säkerhets skull, kolla upp det. Vid Marfan så kan Aortan växa utav trycket i kärlet och tillslut kan den brista. Det är otroligt viktigt att få en korrekt diagnos då mediciner och regelbundna kontroller kan stoppa eller sakta ner växten utav aortan samt att eventuella problem kan upptäckas i tid.

Vill inte skrämma upp någon, men då min pojkvän har Marfan så börjar det ringa varningsklockor när man läser om långa, smala personer med spontan pneumothorax.

Better safe than sorry liksom.
Citera
2011-08-02, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuiXue
Ni som är långa och smala och får återkommande pneumothorax. Är ni medvetna om att spontana pneumothorax kan vara ett tecken på bindvävssjukdomen Marfan Syndrom? Kan vara värt att kolla upp, speciellt om ni har långa fingrar och tår, insjunket eller utbuktande bröstben och närsynta.

Nu behöver ju inte pneumothorax betyda att någon utav er har Marfan. Men för er egen säkerhets skull, kolla upp det. Vid Marfan så kan Aortan växa utav trycket i kärlet och tillslut kan den brista. Det är otroligt viktigt att få en korrekt diagnos då mediciner och regelbundna kontroller kan stoppa eller sakta ner växten utav aortan samt att eventuella problem kan upptäckas i tid.

Vill inte skrämma upp någon, men då min pojkvän har Marfan så börjar det ringa varningsklockor när man läser om långa, smala personer med spontan pneumothorax.

Better safe than sorry liksom.
Långa fingrar=check. Utbuktande bröstben=check.

Hur kollar man detta då och lyckas övertyga en läkare att kolla det?

Edit: Sökte lite på dessa bröstsymptom och jag oroade mig nog lite i onödan där då det är extremer. Man kan inte oroa sig för allt så jag har bestämt mig för att jag har enbart spontan pneumothorax
Senast redigerad av Drizzel 2011-08-02 kl. 05:46.
Citera
2011-08-15, 10:51
Medlem
Hej,

Ville kolla lite hur ni som gjort operationen har återhämtat er? Jag gjorde ju operationen för 4 månader sedan och känner mig hyfsat OK, men inte helt återställd. Det kommer som massa små luftbubblor från lungan och upp i luftstrupen, känns som jag blir mer andfådd och orkar inte riktigt lika mycket som förut, ibland är det svårt att ta ett riktigt djupt andetag och när jag försökte komma igång med konditionsträningen så kändes det som det bildades en massa slem i lungan.....och andningen blir lite rosslig.

Ingen av läkarna sa nåt om hur det kan kännas efteråt och hur lång tid det tar innan allt blir "normalt" igen. Eller....det kanske inte blir bättre än så här??

Har ni varit på någon efterkontroll ett tag efter operationen? Jag har inte varit det, men det hade varit skönt att få bekräftat att allt verkligen är som det ska....
Citera
2011-08-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loran
Hej,

Ville kolla lite hur ni som gjort operationen har återhämtat er? Jag gjorde ju operationen för 4 månader sedan och känner mig hyfsat OK, men inte helt återställd. Det kommer som massa små luftbubblor från lungan och upp i luftstrupen, känns som jag blir mer andfådd och orkar inte riktigt lika mycket som förut, ibland är det svårt att ta ett riktigt djupt andetag och när jag försökte komma igång med konditionsträningen så kändes det som det bildades en massa slem i lungan.....och andningen blir lite rosslig.

Ingen av läkarna sa nåt om hur det kan kännas efteråt och hur lång tid det tar innan allt blir "normalt" igen. Eller....det kanske inte blir bättre än så här??

Har ni varit på någon efterkontroll ett tag efter operationen? Jag har inte varit det, men det hade varit skönt att få bekräftat att allt verkligen är som det ska....
Jag är inte opererad ännu men har vid inandning ett bubblande/knastrande ljud. Om ni minns det där tuggummit man lade på tungan som knastrade förr? Så låter det . Saken är att det låter mer beroende på hur jag ligger. Låter alltid när jag ligger på rygg men aldrig på ena sidan tex. Inget slem för min del. Ljudet låter mer ibland och mindre ibland. Jag misstänker att jag har ett litet läckage som självläker och går upp med 2-3 månaders intervaller. Brukar vara intensivt strax efter jag haft lite smärtkänslor i bröstet och sen avtar det med 1-2 veckors tid för att sen nästan helt försvinna. Tills det är dags igen.. Men problemet är för litet för en operation just nu så väntar tills det brakar ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in