2007-02-22, 04:14
Medlem
comendantes avatar
Jag har hört lite som så både här på FB och på lite andra ställen att man kan pissa positivt på opium om man har käkat lite vallmofrön på frallor och så. Betyder detta att de flesta vallmofröna som är avsedda för bakning är papaver somniferum (eller vad det nu heter )? Och är dessa frö rostade eller nått om köper de avsedda för bakning? Det är nämligen så att när jag nyss öppnade kryddskåpet hittade jag en gammal kockens kryddburk med vallmofrön, "används till vitt bröd, vissa bakelser" står det på den. Den är ganska förbrukad men det finns fortfarande en massa frön kvar och det kan säkert vara 100-200 st. Tror ni dessa frön är rostade eller något så att de inte kan gro? Annars är de jävligt gammla också, står inget årtal på burken men den ser ut som om den skulle kunna vara från 80-talet.

Jag förlorar ju inget på att försöka men jag tänkte fråga här om det öht är nån ide först?
Citera
2007-02-22, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Jag har hört lite som så både här på FB och på lite andra ställen att man kan pissa positivt på opium om man har käkat lite vallmofrön på frallor och så. Betyder detta att de flesta vallmofröna som är avsedda för bakning är papaver somniferum (eller vad det nu heter )? Och är dessa frö rostade eller nått om köper de avsedda för bakning? Det är nämligen så att när jag nyss öppnade kryddskåpet hittade jag en gammal kockens kryddburk med vallmofrön, "används till vitt bröd, vissa bakelser" står det på den. Den är ganska förbrukad men det finns fortfarande en massa frön kvar och det kan säkert vara 100-200 st. Tror ni dessa frön är rostade eller något så att de inte kan gro? Annars är de jävligt gammla också, står inget årtal på burken men den ser ut som om den skulle kunna vara från 80-talet.

Jag förlorar ju inget på att försöka men jag tänkte fråga här om det öht är nån ide först?

Provade att odla frön som var till att dekorera bröd.. fungerade utmärkt..
kanske inte bästa sortens Somniferum,
kommer dock inte ihåg vilken sort det var, vit eller blåa frön.. (Somniferum kan ha både, vita, grå blå..)
Citera
2007-02-22, 19:16
Bannlyst
Citat:
Jo vist kan det fungera men att beställa frön där du vet vad du får kostar inte mycket men låter mycket säkrare
Citera
2007-02-23, 01:33
Medlem
comendantes avatar
Hehe, jo det har jag faktist redan gjort. Men jag var lite otålig när jag skrev det där. Jag tänkte försöka mej på en fönsterplantering redan nu. Galet? Kanske, men jag tror faktist att dte kan gå. Man ska inte underskatta ett söderfönster och en LElampa.
Citera
2007-02-23, 01:42
Bannlyst
Citat:
Hehe, jo det har jag faktist redan gjort. Men jag var lite otålig när jag skrev det där. Jag tänkte försöka mej på en fönsterplantering redan nu. Galet? Kanske, men jag tror faktist att dte kan gå. Man ska inte underskatta ett söderfönster och en LElampa.
Tror det är överdrivet att det inte skulle gå att få upp en krukvalmo. Ett söderfönster så ska det nog gå men kvantiten inomhus blir inte så stor. Lycka till
Citera
2007-02-23, 15:34
Medlem
I_O_Us avatar
Så ingen höjer på ögonbrynen om man går till butiken och ber om att få köpa typ 20 vallmokapslar?
Citera
2007-02-23, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I_O_U
Så ingen höjer på ögonbrynen om man går till butiken och ber om att få köpa typ 20 vallmokapslar?
Möjligt de funderar lite men vad ska de göra? Hävda att du ska ha det till eterneller eller vad det nu kallas. Alternativt skickar du tjejen att handla.
Citera
2007-02-23, 18:33
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Möjligt de funderar lite men vad ska de göra? Hävda att du ska ha det till eterneller eller vad det nu kallas. Alternativt skickar du tjejen att handla.
Vad bra, jag ÄR tjej.
Citera
2007-02-23, 18:48
Bannlyst
Citat:
Vad bra, jag ÄR tjej.
Men då är det inga problem, köp lite andra blommor när du ändå är där så ska du slippa misstankar. Problemet ligger i att hitta bra kapslar som inte är besprutade eller på annat sätt behandlade. Därför rekommenderar jag en odling.
Citera
2007-02-24, 00:46
Medlem
I_O_Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Men då är det inga problem, köp lite andra blommor när du ändå är där så ska du slippa misstankar. Problemet ligger i att hitta bra kapslar som inte är besprutade eller på annat sätt behandlade. Därför rekommenderar jag en odling.
Aiit, jag kan ju fråga där om de är besprutade... Nån som kan tipsa om bra blombutiker i Sthlm föresten? Som kan tänkas sälja papaver somniferum.. (som jag antar är den enda dugliga..)
Citera
2007-02-24, 01:24
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Aiit, jag kan ju fråga där om de är besprutade... Nån som kan tipsa om bra blombutiker i Sthlm föresten? Som kan tänkas sälja papaver somniferum.. (som jag antar är den enda dugliga..)

DET vore oerhört dumt. Och ett bra sätt att bränna den sourcen. Även fast det är tillåtet.
Citera
2007-02-24, 11:44
Medlem
HFisBacks avatar
Börjar bli otålig nu...

När kan man så, alltså hur pass tidigt? Jag bor i skåne, så om några veckor borde minusgrader vara historia, men finns det nån "regel" när man kan börja så?

Och, finns det nån sort som kan sås tidigare än andra? Har H&C, Dannebrogen och "hollänsk eternellvallmo" (somniferum givetvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in