2007-02-04, 19:21
  #1117
Bannlyst
Visserligen helt off topic. Men jag har irriterat mig på denna tråds topic länge nu. I ett försök att skriva hela topic med stora bokstäver blev det i stället som det blev. Det är verkligen dags för någon mod att ändra den nu.

Tackar för mig!
Citera
2007-02-04, 19:49
  #1118
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krankel
Visserligen helt off topic. Men jag har irriterat mig på denna tråds topic länge nu. I ett försök att skriva hela topic med stora bokstäver blev det i stället som det blev. Det är verkligen dags för någon mod att ändra den nu.

Tackar för mig!
Jo jag har också stört mig på det.

Vadå ofT? Mer onT än såhär kan det knappast bli..
Citera
2007-02-04, 20:55
  #1119
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallkula
Jo jag har också stört mig på det.

Vadå ofT? Mer onT än såhär kan det knappast bli..
Haha! Det har du rätt i. Fel av mig.
Citera
2007-02-12, 17:02
  #1120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxman

Det låter nästan för bra för att vara sant, så allt man behöver göra är att köpa eternellvallmo i blomhandeln och koka té på det?

edit: ursäkta om frågan kanske är lite offtopic..

Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Om dom har det visst - Men det är inte säkert att dessa är utav rätt släkte, dvs. Papaver Somniferum

Jag tycker att man bör vara försiktig här, även om det sannolikt är somniferum, då de har finast kapslar, och blir finaste eterneller, eftersom de kan vara besprutade med något som ska göra att de står sig länge utan att mögla eller så.

Egna eterneller har ibland fått fult svart mögel, men det ser fult ut och går ju inte att sälja i affär. Och ja... sådana eterneller ska man naturligtvis inte heller göra te av, mögel är inte nyttigt, däremot kan man ju ha dem till att skaka ur fröna ur, vilka man sedan kan sprida på lämplig plats.
Citera
2007-02-14, 07:03
  #1121
Medlem
_Nicke_s avatar
Går det att röka råopium i träpipa?
Citera
2007-02-14, 09:15
  #1122
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Nej man skall väl förånga kådan tex med en het nål
Citera
2007-02-16, 01:14
  #1123
Medlem
socs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxman
Det låter nästan för bra för att vara sant, så allt man behöver göra är att köpa eternellvallmo i blomhandeln och koka té på det?

edit: ursäkta om frågan kanske är lite offtopic..

Som sagt, försäkra dig om att det är papaver somniferum och inget annat. Tyvärr har det blivit svårare att finna dessa kapslar i blomsterbutiker tycker jag, t o m Panduro har slutat sälja.

Men det finns självplocksgårdar att besöka och därtill brukar det säljas eternellvallmo på auktionssajter som tradera.com osv. En del internetshoppar har oxå dom rätta kapslarna i sortimentet.

Tyvärr är flera av de kapslar som säljs i blomsterhandeln och på plantskolor/gårdar antingen behandlade med färg (och det syns ju!) eller (mindre uppenbart) sprejade med kemikalier, som inte behöver vara livsfarliga men kolla helst upp saken, den informationen bör man ju kunna få av säljaren.

Auktioner på t ex tradera (och e-bay och vad dom heter) brukar oftast ange om kapslarna är behandlade eller inte, fråga säljaren annars.

Priset som togs upp i tråden strax innan ditt inlägg varierar kraftigt och det går att hitta billiga, bra produkter om man letar (googla, sök på tradera, pm:a fb:are etc). 20kr/kapsel som uppges i ett av inläggen är ju rena rövarpriset! Men det förekommer tyvärr, så avsätt lite tid åt att hitta billigare grejer och passa på att odla när säsongen är inne så får du gratis vallmo (fröna får du ju ur kapslarna du köpt - finns BTW för 1-2kr/kapsel oxå man hittar rätt!)

Lycka till!...och glöm inte att hemodlat är godast
Citera
2007-02-16, 01:36
  #1124
Medlem
cabbages avatar
Jag besitter ett gäng med Hens and Chickens och undrar om det behövs någon större eftersyn av växterna efter man sått dem.

Att ha lite på balkongen kanske fungerar men vill inte få frågor från andra öht,

Kan man strö ut fröna på gärden eller liknande och sedan låta de växa fritt te.x?

Att göra en egen liten rabatt vet jag inte hur det skulle fungera, skulle väcka nyfikna ögon tror jag, samma om man gör ett litet "land" ute i skogen

Bästa vore ändå om man strödde ut lite här och där, men frågan är om de verkligen tar sig då på egen hand..

Sedan kanske det är lurigt på gärden då många bönder gödslar med diverse dumheter?
Citera
2007-02-16, 04:13
  #1125
Medlem
Trollishs avatar
lite väl kallt för att ha på balkongen kasnke?
Citera
2007-02-16, 19:27
  #1126
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
lite väl kallt för att ha på balkongen kasnke?


mjo...värt att säga,- jag pratar om i vår/sommar och inte just nu
Citera
2007-02-21, 15:29
  #1127
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Hehe,

Jo, det dök upp en artikel i en lokaltidning vill jag minnas om att ngn klippte "blommor" i folks trädgårdar efter att denna tråd skrevs.....

Så, metoden finns...
det har väl hänt nån gång.. det är väl som att palla äpplen, några kan man väl ta om det finns massor..
Citera
2007-02-21, 15:50
  #1128
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Blommar i Juli- Augusti. Jättesvårt att säga exakt, som sagt, det beror på jord, vart i landet du är, gödning etc. etc. så jag vill inte säga något exakt, och sedan få på pälsen för felaktiga uppgifter...

Roten är bäst att mala ned och göra tinktur med alkohol i, det blir inte jättestarkt, men bättre än att göra te på dom...

OM man nu skall ge sig på inomhusodling, så teoretiskt sett borde ett ouppvärmt rum, med ca 10-15 grader vara bäst, och med belysning till max. Eftersom de flesta problem verkar bero på hög värme. Jag vet iallafall stensäkert att de gillar vanlig krukväxtjord, så ingen hokuspokus där. De är inte heller som cannabis, att de skulle kräva någon speciell ljuscykel. Nix. Egentligen så BORDE det ju vara enkelt att ha ett gäng plantor inne... Vi får väl utveckla iden till hösten.

EDIT: Daym, yes, sprid ut dom i blomlådan... Och låt naturen jobba. Läs våran diskussion om lådor tidigare i tråden också, så skall det gå bra.

"De är inte heller som cannabis, att de skulle kräva någon speciell ljuscykel. "
Vallmo har motsatt ljuscykel till cannabis, dvs de börjar blomma av lång dag med dagsljus.
Vilket jag tycker kan vara ett problem med planteringar som gjort senare på året, eftersom plantorna inte hinner bli så stora innan dom blommar.
H&C är ett bra mått på om man lyckats, eftersom dom bara får många "chickens" om dom blivit väldigt stora..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in