2013-02-28, 15:48
  #4189
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Har en fråga och det är vilken av dessa sorter skall köpas? http://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=Sok_Falt&ID=52&Sokvarde=Papav er%20somniferum .

Och så undrar jag när jag kan börja så? (bor i småland).

/Adyonn
Alla åtta, men jag har bara beställt de fyra första. Kommer börja så lite smått inomhus i helgen. Bor också söderöver. Tänk på att de vill ha sol, men inte för mycket värme. Ut med dem soliga dagar och in med dem när solen gått ner (då hyfsat svalt, 18 grader typ). Vattna inte för mycket och ha inte för "fet" jord då de gillar det karga - tänk Afghanistan Lycka till!
Citera
2013-02-28, 21:03
  #4190
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nu är en yta på ca. 12 m2 odlad inomhus - 5 000 frön satta. Om några veckor (när all snö är borta) sätter jag 25- 30 000 frön utomhus. Hoppas på lika fin skörd som jag fick 2011 (förra året la jag ingen kraft på) då jag hade till såväl opiumtinktur, råopium att röka, och en massa växtdelar att koka te på. Tog en "ärta" och rökte för några timmar sedan och det funkar än.

Edit: Det nämns i tråden att man ska börja snitta 7-9 dagar efter att kronbladen fallit. Min 10-åriga erfarenhet säger 4-5 dagar, då blöder de bättre och inte lika lätt in i kapseln. Ett råd bara.
__________________
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2013-02-28 kl. 21:18.
Citera
2013-03-06, 15:54
  #4191
Medlem
brevlunds avatar
Jag har beställt lite Tasmanian Purple, blir det bra tryck i de kapslarna i zon 2-3?
Citera
2013-03-06, 16:12
  #4192
Medlem
brevlunds avatar
dubbel
__________________
Senast redigerad av brevlund 2013-03-06 kl. 16:14.
Citera
2013-03-06, 17:07
  #4193
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Jag har beställt lite Tasmanian Purple, blir det bra tryck i de kapslarna i zon 2-3?
Brukar funka fint. Lite små kapslar brukar de ge hos mig, så de går bort. Mina rackare har blivit ca. 1,5 cm höga och nu återstår arbetet med att plantera om dem. Pust, stånk och stön. Ett tips till alla odlare är äppelurkärnare för att plocka upp småttingarna en och en, eller två och två.
Ett lite överslag ger vid handen att jag kommande dagar ska plantera om ca. 1 000 småttingar. Efter det väntar 4 000 och om några veckor ytteligare 15- 20 000 st. Pust stånk och stön...
Citera
2013-03-06, 17:25
  #4194
Medlem
ultrasunks avatar
wah! 18 kr för 400 frön, inte dyrt heller. detta ska man ju lätt börja med.
Citera
2013-03-06, 18:12
  #4195
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
wah! 18 kr för 400 frön, inte dyrt heller. detta ska man ju lätt börja med.
Tycker jag. En trevlig sysselsättning och de sköter sig i princip helt själv. Lägg dock på minnet när de fäller sina blad - efter ca. en vecka är det mjölkning/ skörd som gäller.
Kom ihåg barn mina barn, Papaver somniferum ska det stå på påsen....
Citera
2013-03-07, 14:43
  #4196
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Brukar funka fint. Lite små kapslar brukar de ge hos mig, så de går bort. Mina rackare har blivit ca. 1,5 cm höga och nu återstår arbetet med att plantera om dem. Pust, stånk och stön. Ett tips till alla odlare är äppelurkärnare för att plocka upp småttingarna en och en, eller två och två.
Ett lite överslag ger vid handen att jag kommande dagar ska plantera om ca. 1 000 småttingar. Efter det väntar 4 000 och om några veckor ytteligare 15- 20 000 st. Pust stånk och stön...
NU står ca. 400 småttingar ute i solgasset och njuter och drömmer om att i framtiden bli snittade och mjölkade.
Edit: lät lite äckligt, men jag pratar om små skott, växter
Citera
2013-03-09, 01:35
  #4197
Medlem
PurpleOranges avatar
Nu är jättegrön på detta och hoppas någon kan göra mig klokare...
Vilken jord ska man använda? Konkreta tips mottages tacksamt

Hur mycket får man ut per planta i "rusväg" och hur stora volymer är det? Låt säga att jag framställt råopium, hur ska man dosera det? Hur doserar man "mjölken"?
Citera
2013-03-09, 08:44
  #4198
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleOrange
Nu är jättegrön på detta och hoppas någon kan göra mig klokare...
Vilken jord ska man använda? Konkreta tips mottages tacksamt

Hur mycket får man ut per planta i "rusväg" och hur stora volymer är det? Låt säga att jag framställt råopium, hur ska man dosera det? Hur doserar man "mjölken"?
Jag använder plantjord utblandad med lite sand (behövs inte). Cirka 10 kapslar behövs för en dos, lite beroende på vad du tänker göra med dem. En påse brukar innehålla 250-400 frön. I princip allt på plantan kan användas. I teorin, för det är förbjudet att göra annat än att odla och torka.
Citera
2013-03-09, 16:51
  #4199
Medlem
Tja allihop! vilken är bäst av hens & chickens och tasmanina purple?
Om jag skulle plantera några vid en åker måste jag åka ditt med jämna mellanrum för att vattna? Är det bästa att plantera i jord med gödsel eller kan jag bara kasta ut frön på åkern?
Går det eller är det alldeles för svårt för en person att lyckas odla upp typ 10.000 plantor? tänkte att jag skulle testa kasta ut typ 50.000-100.000 frön och se hur många som klarar sig. Måste man gallra dom eller går det att skippa det?
MVH
__________________
Senast redigerad av Bridgesii 2013-03-09 kl. 17:11.
Citera
2013-03-11, 16:46
  #4200
Medlem
ExcitableBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bridgesii
Tja allihop! vilken är bäst av hens & chickens och tasmanina purple?
Om jag skulle plantera några vid en åker måste jag åka ditt med jämna mellanrum för att vattna? Är det bästa att plantera i jord med gödsel eller kan jag bara kasta ut frön på åkern?
Går det eller är det alldeles för svårt för en person att lyckas odla upp typ 10.000 plantor? tänkte att jag skulle testa kasta ut typ 50.000-100.000 frön och se hur många som klarar sig. Måste man gallra dom eller går det att skippa det?
MVH
Där vanlig kornvallmo växer, dvs diken och åkeskanter trivs också somniferum.
Eftersom vallmo har pålrot så lär inte vattning behövas.
Som vid all odling måste man gallra om man vill ha stora exemplar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in