2012-06-24, 17:06
Medlem
En-Kopp-Kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychorama
Jag är rätt säker på att jag hittat rätt opiumvallmo sort här.. Kan man äta färska kaplsarna som de är eller måste jag extrahera "saften" ur dem?

Om svaret är "ja, du kan äta kapslarna som dom är". Hur många bollar behövs om man inte har tollerans?

Med tanke på att kapslarna är fyllda med frön som används som krydda bör du ha ett glas vatten vid dig...
Citera
2012-06-24, 17:37
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En-Kopp-Kaffe
Med tanke på att kapslarna är fyllda med frön som används som krydda bör du ha ett glas vatten vid dig...
Jag vill minnas att vallmofrön inte har någon stark smak.
Citera
2012-06-24, 17:40
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Jag vill minnas att vallmofrön inte har någon stark smak.
Nej, det stämmer faktiskt. Smakade lite Frågan är bara, kommer jag få effekt om jag äter några frökapslar hela, säg 4 st?
Citera
2012-06-24, 18:07
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Nej, det stämmer faktiskt. Smakade lite Frågan är bara, kommer jag få effekt om jag äter några frökapslar hela, säg 4 st?
Ja jag läste om en här i tråden som fick det.
Citera
2012-06-24, 19:57
Medlem
asfaltgosses avatar
Jag har flyttat och i trädgården finns en stor vallmobuske. Hur vet jag om de är ok att käka? Kan de vara giftiga?
Citera
2012-06-24, 21:32
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Jag har flyttat och i trädgården finns en stor vallmobuske. Hur vet jag om de är ok att käka? Kan de vara giftiga?
Buske? Är det enskilda plantor?
Citera
2012-06-24, 23:43
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metacognition.
Buske? Är det enskilda plantor?

Nej det är som en enda buske. I dag vräker regnet ner men så fort det blir uppehåll ska jag posta bilder. Jag vill ju inte börja gnaga på något som kan vara giftigt!
Citera
2012-06-25, 00:49
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Nej det är som en enda buske. I dag vräker regnet ner men så fort det blir uppehåll ska jag posta bilder. Jag vill ju inte börja gnaga på något som kan vara giftigt!

För det första: Så ska det inte vara ludna, alltså små hår, på stammarna och podsen.. Sän ska bladen vara ganska låga i förhållande till dom höga tjälkarna.. Och sän tror jag det skall vara som en krage, eller vad det heter, under podsen, alltså nått som ser ut som en "klack" en bit ner på tjälken vid fästet till podsen..
Citera
2012-06-25, 11:51
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuckophistique
För det första: Så ska det inte vara ludna, alltså små hår, på stammarna och podsen.. Sän ska bladen vara ganska låga i förhållande till dom höga tjälkarna.. Och sän tror jag det skall vara som en krage, eller vad det heter, under podsen, alltså nått som ser ut som en "klack" en bit ner på tjälken vid fästet till podsen..
Inte undra på att jag inte fick effekt.. Fan då. Jag tog fyra frökapslar från "vet-inte-vilken-sorts-vallmo" med just lite ludna stjälkar.. Mixade ner 4st frökapslar i en mixer, hällde i kokhett vatten, silade så jag fick en svart sörja och drack. Inget hände.

Själva blomman på dessa är röda. Kanske är den där värdelösa sorten och den vanligare sorten som heter "the giant"?
Citera
2012-06-25, 12:16
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Inte undra på att jag inte fick effekt.. Fan då. Jag tog fyra frökapslar från "vet-inte-vilken-sorts-vallmo" med just lite ludna stjälkar.. Mixade ner 4st frökapslar i en mixer, hällde i kokhett vatten, silade så jag fick en svart sörja och drack. Inget hände.

Själva blomman på dessa är röda. Kanske är den där värdelösa sorten och den vanligare sorten som heter "the giant"?

jag tror du fick i dej kronvallmo, den växer vilt i stora mängder i södra delarna av Sverige.
Citera
2012-06-25, 15:19
Medlem
Psychoramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
jag tror du fick i dej kronvallmo, den växer vilt i stora mängder i södra delarna av Sverige.
Okej, ja det är möjligt att det var den. Luden stjälk, röda blad och lite svarta på översta delen av frökapseln. Den växte dock i rabatten. blommorna är väl runt 80-100cm med frökapslar lite mindre än en golfboll. 4-5 stora rätt plana blad på varje frökapsel. Inte med så där "krulliga" blad som endel andra sorter har.

Är den aktiv ÖHT?

Mvh
Senast redigerad av Psychorama 2012-06-25 kl. 15:31.
Citera
2012-06-25, 16:04
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Okej, ja det är möjligt att det var den. Luden stjälk, röda blad och lite svarta på översta delen av frökapseln. Den växte dock i rabatten. blommorna är väl runt 80-100cm med frökapslar lite mindre än en golfboll. 4-5 stora rätt plana blad på varje frökapsel. Inte med så där "krulliga" blad som endel andra sorter har.

Är den aktiv ÖHT?

Mvh

ja till viss del, enligt Impecta kan den användas som lugnande....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in