2009-03-04, 22:13
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag har dock inte stött på roligare sorter såsom Hen and Chicken eller tasmanska i affär. Där jag har tittat så har sortimentet varit begränsat till mindre potenta varianter.
Har jag tasmanska och (tror det heter) China white?
Det står inte på förpackningen att det är tasmanska eller vad det nu är. Det står bara "from Afghanistan" eller liknande sen så gror kanske 20% av alla frön, men med tanke på hur många från det är i en så blir det ändå billigt.
Försök hitta lösa vallmofrön i arabsnabbköp, då är de förhoppningsvis otvättade.
Citera
2009-03-05, 22:01
Medlem
Jahopp, då har jag inhandlat tre påsar Papaver Somniferum "pion-vallmo".

Min fråga är nu: vad är bäst att plantera i, löv eller barrskog?

Tänkte nämligen hålla odlingen en bit hemifrån för att sudda bort risken med att någon granne med gröna fingrar vet vad jag odlar i mängder.

Citera
2009-03-05, 23:08
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jahopp, då har jag inhandlat tre påsar Papaver Somniferum "pion-vallmo".

Min fråga är nu: vad är bäst att plantera i, löv eller barrskog?

Tänkte nämligen hålla odlingen en bit hemifrån för att sudda bort risken med att någon granne med gröna fingrar vet vad jag odlar i mängder.

Gräv bort lite och fyll på med riktig blomsterjord. Se också till att dom får sol, vilket kan vara svårt i en skog.
Citera
2009-03-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Gräv bort lite och fyll på med riktig blomsterjord. Se också till att dom får sol, vilket kan vara svårt i en skog.

Okej, blir till att köpa några 25l säckar då

Nja, det finns ju gläntor där solen ligger på bra
Citera
2009-03-06, 00:57
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Okej, blir till att köpa några 25l säckar då

Nja, det finns ju gläntor där solen ligger på bra

Då borde du inte få några problem. Sniglar möjligtvis, men dom brukar inte vara alltför jävliga. Dom är ganska känsliga, så se till att andra växter, framförallt ogräs och skit, inte tar över. Var noga med att rensa sådant.

Jag själv ska odla i en skitstor låda, samt i alla land vi har. Lådan lyckades jag mycket bra med förra året, så får stta mina bästa älsklingar där i år.

Ursälte felstavningar och grejer. Stilnoct, Imovane, nozinan och alkohol har intagits. I måttliga mängder dock!
Citera
2009-03-07, 06:36
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niox76
Tittade på påsen, tror det står bud white, ska provas i alla fall, men de bästa ytorna går till de Tasmanska.
Bor ju i Sthlm och rätt centralt, så det svåraste här är att hitta bra ytor...Men får väl ta bilen snart och åka och leta. Har iofs fått en liten plätt på kompisens villatomt, men ack för liten!
Kolonilott? Fick också ett bonuspaket. Skall kolla vad det är för sort.

Vad kan "TUN B.P" Stå för?
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2009-03-07 kl. 06:39.
Citera
2009-03-08, 13:18
Medlem
Taftamanabags avatar
Jaha, då har inomhusodlingen dött ut. Hade ungefär 4 kvar i slutändan, men bestämde mig för att skita i det och börja odla utomhus när det går.

Är lite orolig för att de jag har, Lord Nelson papaver pionvallmo, inte är särskilt starka. Är det någon som har testat att odla sådana eller har förslag på var man kan få tag på en bra sort? Kan tillägga att jag bor hemma så att beställa via internet kommer nog att göra dem lite misstänksamma, för de kände till att man kan utvinna opium ur dem.
Citera
2009-03-09, 01:21
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taftamanabag
Är lite orolig för att de jag har, Lord Nelson papaver pionvallmo, inte är särskilt starka. Är det någon som har testat att odla sådana eller har förslag på var man kan få tag på en bra sort? Kan tillägga att jag bor hemma så att beställa via internet kommer nog att göra dem lite misstänksamma, för de kände till att man kan utvinna opium ur dem.

Som sagt, kolla i blomsteraffärer. Det brukar finnas ganska många sorter i större affärer. Många potenta.
Citera
2009-03-09, 19:50
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Det är som sagt MYCKET viktigt att riktigt bearbeta jorden, så att inte ogräs tar över. Hyr gärna en jordfräs.
Citera
2009-03-12, 16:53
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är som sagt MYCKET viktigt att riktigt bearbeta jorden, så att inte ogräs tar över. Hyr gärna en jordfräs.
Räcker det inte att bara få dem att växa upp lite och sedan lägga lite bark (sånt man köper på tex. Plantagen) runt om dem så får man bort det allra värsta.
Tycker ändå att de klarar sig bra utan att man behöver ta bort en massa ogräs.
Eller tar ogräset för mycket näring från de små liven?
Citera
2009-03-12, 17:00
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Räcker det inte att bara få dem att växa upp lite och sedan lägga lite bark (sånt man köper på tex. Plantagen) runt om dem så får man bort det allra värsta.
Tycker ändå att de klarar sig bra utan att man behöver ta bort en massa ogräs.
Eller tar ogräset för mycket näring från de små liven?
Bark?

Nej, ogräs växer verkligen vääldigt snabbt. Jag odlade på en plats förra sommaren. I år är det nästan bara ogräs där. Just p.g.a att jag inte jobbade igenom jorden ordentligt och skapade ett mellanrum mellan gräsmattan och fältet. Samt lade stenar och plankor emellan.

Vi har även grävt upp en bit av gräsmattan för att fixa brunnen. Ett stort fällt av sand lämnades åt sitt öde. Nu två år senare är det som en djungel där. Fullt med ogräs.

Edit: jepp. Ogräs stjäl energi av vallmo. Dåligt, dåligt.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2009-03-12 kl. 17:06.
Citera
2009-03-12, 21:15
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Bark?

Nej, ogräs växer verkligen vääldigt snabbt. Jag odlade på en plats förra sommaren. I år är det nästan bara ogräs där. Just p.g.a att jag inte jobbade igenom jorden ordentligt och skapade ett mellanrum mellan gräsmattan och fältet. Samt lade stenar och plankor emellan.

Vi har även grävt upp en bit av gräsmattan för att fixa brunnen. Ett stort fällt av sand lämnades åt sitt öde. Nu två år senare är det som en djungel där. Fullt med ogräs.

Edit: jepp. Ogräs stjäl energi av vallmo. Dåligt, dåligt.
Ja, trädgårdsbark som alla gamla kvinnor/käringar har i sina rabatter för att slippa så himla mycket ogräs som tycks vara ditt problem, kan skicka länk sen ifall jag hittar.
Har aldrig själv stött på problem med ogräs, dock bara odlat en gång (A), odlade på en stor jordhög och där växte inte mycket mer än just min vallmo samt några andra röda vallmo, de där små som inte är värda tiden för att utvinna opium.
Men får väll se till att gräva om riktigt ordentligt nu till våren då jag ska odla jämte en åker med massa jävla ogräs och gräs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in