2011-06-19, 19:03
  #3673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HentaiMannen
Så de röda vallmo som växer häromkring är kanske inte opiumvallmo? Jag tog några kapslar från dem fast de precis nyss har fällt sina blad för jag kommer inte tillbaka till platsen där de växer på ett tag.

De ser precis ut såhär (liiite tjockare dock)
http://www.istockphoto.com/stock-photo-645922-poppy-pods.php

Ser ju att kapslarna inte är särskilt stora så jag gissar på att jag har fått en "dålig" sort? Eller blir de större efter ett tag?

Ett tips som jag läste ang. pod'sen förra året i denhär tråden är att pods som är av opie-slaget är runda som bollar och "ful"-vallmo är mera tratt-liknande.
Citera
2011-06-19, 19:54
  #3674
Medlem
Jag och en polare hade tänkt att testa en ganska stor odling och vi undrar om det här skulle funka

Om vi drar ut i skogen och hittar en slätt där solen når bra. för att sedan gräva ut ett område och fylla med blommjord.


skulle detta funka? isf hur ofta skulle vi behöva vattna?
Citera
2011-06-19, 22:25
  #3675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Jag och en polare hade tänkt att testa en ganska stor odling och vi undrar om det här skulle funka

Om vi drar ut i skogen och hittar en slätt där solen når bra. för att sedan gräva ut ett område och fylla med blommjord.


skulle detta funka? isf hur ofta skulle vi behöva vattna?

Ber om ursäkt för att jag inte har svar på din fråga; men skulle det inte behövas en sjuhelvetes massa blomjord om ni ska odla på en yta mer än säg 5x5 meter?
Citera
2011-06-19, 22:47
  #3676
Medlem
HentaiMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Ett tips som jag läste ang. pod'sen förra året i denhär tråden är att pods som är av opie-slaget är runda som bollar och "ful"-vallmo är mera tratt-liknande.

Med andra ord var det bara "skit" jag hittat? Synd... Får väl hålla mig till syntetiskt ett tag till.

EDIT: Öppnade en kapsel, i den så är det typ som små genomskinnliga vita "ägg". Skräp. Ut med skiten
__________________
Senast redigerad av HentaiMannen 2011-06-19 kl. 22:49.
Citera
2011-06-19, 23:09
  #3677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Ber om ursäkt för att jag inte har svar på din fråga; men skulle det inte behövas en sjuhelvetes massa blomjord om ni ska odla på en yta mer än säg 5x5 meter?

Jo men det är det ju värt man har ju roligt och får knark på samma gång av pengarna!
Citera
2011-06-19, 23:40
  #3678
Medlem
Sluta
Citera
2011-06-19, 23:54
  #3679
Medlem
Herr Kantarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Jag och en polare hade tänkt att testa en ganska stor odling och vi undrar om det här skulle funka

Om vi drar ut i skogen och hittar en slätt där solen når bra. för att sedan gräva ut ett område och fylla med blommjord.


skulle detta funka? isf hur ofta skulle vi behöva vattna?

Tror inte blomjord eller skogsjord är så bra för vallmo. De vill helst ha sandig näringsfattig jord. Bättre är att använda något övergivet industriområde med mycket sandytor, växer det gräs i sanden kan även vallmo växa. Bevattning ska inte vara något problem i Sverige, regnvattnet räcker gott och väl, faktiskt bra om det är torrare än vad det är i allmänhet i Sverige för att få högre potens och mindre vattnigt latex.

Dock tror jag det är i senaste laget att försöka så vallmo nu, det ska helst redan varit sått i maj eller hösten innan.
Citera
2011-06-20, 01:07
  #3680
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Tror inte blomjord eller skogsjord är så bra för vallmo. De vill helst ha sandig näringsfattig jord. Bättre är att använda något övergivet industriområde med mycket sandytor, växer det gräs i sanden kan även vallmo växa. Bevattning ska inte vara något problem i Sverige, regnvattnet räcker gott och väl, faktiskt bra om det är torrare än vad det är i allmänhet i Sverige för att få högre potens och mindre vattnigt latex.

Dock tror jag det är i senaste laget att försöka så vallmo nu, det ska helst redan varit sått i maj eller hösten innan.

Aha fan ochså
Citera
2011-06-20, 01:17
  #3681
Medlem
EPIDEMiCs avatar
mina plantor är, om någon vecka, två månader.
MEN dom har börjat bli väldigt "hängiga", vissa av plantorna har tom börjat lägga sig ner.
så vad kan det bero på? för mkt vatten? för mkt/för lite solljus?
Citera
2011-06-21, 00:57
  #3682
Medlem
Herr Kantarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Aha fan ochså

Men alltså du kan ju blanda i sand i blomjorden så blir det nog bra.
Citera
2011-06-21, 04:25
  #3683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Men alltså du kan ju blanda i sand i blomjorden så blir det nog bra.

mjo men det är ju ganska för sent att plantera nu
Citera
2011-06-22, 17:15
  #3684
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EPIDEMiC
mina plantor är, om någon vecka, två månader.
MEN dom har börjat bli väldigt "hängiga", vissa av plantorna har tom börjat lägga sig ner.
så vad kan det bero på? för mkt vatten? för mkt/för lite solljus?
Förmodligen beror det på att de är för tunga för underlaget de växer i och därav lägger sig ner, själv råkat ut för detta några år.
Men det behöver inte vara något negativt snarare tvärt om då det förmodligen kommer börja växa upp nya skott på stammen och vips har du flera stora "plantor" på din planta.

Förra året fick jag en som var som en stor ljusstake med stora saftiga pods som det droppade opium ur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in