Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Jag och en polare hade tänkt att testa en ganska stor odling och vi undrar om det här skulle funka
Om vi drar ut i skogen och hittar en slätt där solen når bra. för att sedan gräva ut ett område och fylla med blommjord.
skulle detta funka? isf hur ofta skulle vi behöva vattna?
Tror inte blomjord eller skogsjord är så bra för vallmo. De vill helst ha sandig näringsfattig jord. Bättre är att använda något övergivet industriområde med mycket sandytor, växer det gräs i sanden kan även vallmo växa. Bevattning ska inte vara något problem i Sverige, regnvattnet räcker gott och väl, faktiskt bra om det är torrare än vad det är i allmänhet i Sverige för att få högre potens och mindre vattnigt latex.
Dock tror jag det är i senaste laget att försöka så vallmo nu, det ska helst redan varit sått i maj eller hösten innan.