2011-06-22, 17:43
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Förmodligen beror det på att de är för tunga för underlaget de växer i och därav lägger sig ner, själv råkat ut för detta några år.
Men det behöver inte vara något negativt snarare tvärt om då det förmodligen kommer börja växa upp nya skott på stammen och vips har du flera stora "plantor" på din planta.

Förra året fick jag en som var som en stor ljusstake med stora saftiga pods som det droppade opium ur...
Yo yo minilogo, guess who?

Beräknad tid kvar till första tjuvnypet 2-3veckor..
Citera
2011-06-23, 23:27
Bannlyst
Ska man koka kapslarna i kastrullen eller ska ja koka vatten sen ha kapslarna i muggen?

eller hur ska man gå tillväga, skära i kapseln sen ner i vattnet, etc.

står i tråden att man kan råka bränna den i kastrullen så... hmm, hur gör man, och mina kapslar är inte mjölkade så, vad gör man?

antar att plocka av kapslarna ner i kastrull å koka till sen dricka?

läst att andra skär upp sen kokar å låter sjuda sedan jaa...

trådens té avdelning har inge vidare guide på hur man gör utan att man kan göra te med de mjölkade kapslarna, men inte hur?

kanske det är att ta kapslar ner i kokande vatten som ja hällt upp i mugg kanske?
Citera
2011-06-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niicz
Ska man koka kapslarna i kastrullen eller ska ja koka vatten sen ha kapslarna i muggen?

står i tråden att man kan råka bränna den i kastrullen så... hmm, hur gör man, och mina kapslar är inte mjölkade så, vad gör man?

trådens té avdelning har inge vidare guide på hur man gör utan att man kan göra te med de mjölkade kapslarna, men inte hur?

kanske det är att ta kapslar ner i kokande vatten som ja hällt upp i mugg kanske?

Skulle temporärt gissa att man gör som man gör med té... Finhacka dom, tryck in i en tekula och häll kokande vatten över?
Citera
2011-06-24, 06:24
Medlem
Herr Kantarells avatar
Citat:

Det ska aldrig vara kokande vatten, aldrig över 65-70° för då förlorar du de aktiva substanserna.
Hacka sönder och låt det stå i vatten som är typ 65° i en timma så ska du se att du får en riktigt avskyvärd sörja, den dricker man, helst utan att spy, sen efter en timma eller så börjar man må bra.
Citera
2011-06-24, 06:59
Medlem
Yohomies avatar
Jag brukar låta mitt ligga i kastrullen på väldigt svag värme 15-20min, oftast mindre. Funkar bra. En timme känns ju lite onödigt om man tänkt göra té av det.
Citera
2011-06-24, 09:38
Medlem
Jonte74s avatar
Har en hel del frön som jag funderar på att plantera nästa år men förbereder mig lite redan nu.

Är detta en bra valmo att odla från?
http://imageshack.us/photo/my-images/861/img0198tz.jpg/
Citera
2011-06-24, 09:52
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Har en hel del frön som jag funderar på att plantera nästa år men förbereder mig lite redan nu.

Är detta en bra valmo att odla från?
http://imageshack.us/photo/my-images/861/img0198tz.jpg/
Så det är dags att utöka verksamheten?

Iaf så tycker jag det ser ut som någon pionvallmo så det går nog alla tiders.
Citera
2011-06-24, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Det ska aldrig vara kokande vatten, aldrig över 65-70° för då förlorar du de aktiva substanserna.
Hacka sönder och låt det stå i vatten som är typ 65° i en timma så ska du se att du får en riktigt avskyvärd sörja, den dricker man, helst utan att spy, sen efter en timma eller så börjar man må bra.

och de går inte övervinna med t.ex. Honung & Socker? =) hört även citron

Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Jag brukar låta mitt ligga i kastrullen på väldigt svag värme 15-20min, oftast mindre. Funkar bra. En timme känns ju lite onödigt om man tänkt göra té av det.

okej och du gör som ovannämda, hackar det sen låter de ligga?
Citera
2011-06-24, 23:05
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:
Text

Läs den här tråden

Tydligen kan man extrahera bra mycket mer om man stormkokar i ca 5 minuter. Det som bryter ner substanserna är värme och syre tillsammans och när man kokar kraftigt trycker vattenångan bort syret och molekylerna oxideras inte. Alltså, stormkoka kort tid för bästa effekt! Varmt vatten krävs för att på bästa sätt dra ut det roliga ur växtmaterialet.

Hur som helst, läs tråden och bilda er en egen uppfattning. Mycket seriöst folk som faktiskt gjort på gränsen till vetenskapliga undersökningar!

Tillägg: post nr 16 verkar ha en bra metod: finmalet växtmaterial => termos => fyll upp med kokande vatten => förslut => vira in i handduk för att bevara maximalt med värme => låt stå 24h Resultat: starkt skit! Här får man en kombo av lång extraktionstid och frånvaro av syre iom att termosen är stängd. Men som sagt, läs själva!
Senast redigerad av kuryakin79 2011-06-24 kl. 23:16.
Citera
2011-06-27, 02:51
Medlem
Mr.Chis avatar
När jag va ute och gick för två dagar sen så fick jag syn på ett tjugotal kapslar. Hur ska jag gå tillväga för att få ut opiumextraktet ur kapseln på bästa sätt? Orkar inte riktigt gå och skära i alla, om man ska koka kapslarna ska man först torka alla och sen bara lägga i dem i kokande vatten?
Citera
2011-06-27, 10:09
Medlem
Herr Kantarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Chi
När jag va ute och gick för två dagar sen så fick jag syn på ett tjugotal kapslar. Hur ska jag gå tillväga för att få ut opiumextraktet ur kapseln på bästa sätt? Orkar inte riktigt gå och skära i alla, om man ska koka kapslarna ska man först torka alla och sen bara lägga i dem i kokande vatten?

Ja torka och lägg i hett vatten en timma.

Var i landet bor du får jag fråga? För här (Östergötland) har de inte ens börjat blomma än.

Kapslarna ska helst stå i någon vecka efter blombladen släppt. Så det kanske vore bra att vänta några dagar iaf innan du tar dem för även om de är kapslar så är de nog ganska nya kapslar.
Citera
2011-06-27, 10:59
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Var i landet bor du får jag fråga? För här (Östergötland) har de inte ens börjat blomma än.
Precis som med toppisarna så dyker det upp "fynd"-frågor/påståenden långt innan det är dags så det är garanterat en tonåring som varit och nallat fel sort i någons trädgård bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in