2010-04-06, 00:00
  #3073
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
De kommer helt säkert att dö om ett tag när Du odlar inne.

Jaa, det får dom gärna göra. Jag testar ju bara. Jag ska odla ute sen. Det är ju fortfarande snö här uppe i bjästa.
Citera
2010-04-06, 17:04
  #3074
Medlem
slipknot_vol3s avatar
Slängde i en del H&C-frön i krukan för två dagar sedan och vattnar måttligt..
Solen har inte riktigt tittat fram än, inte heller värmen här i Götet..
Kommer mina stackars frön orka med lite dis och kanske en och annan skur tills solen verkligen dyker upp eller kommer fröna att dö?

Har tittat på jorden i krukan lite till och från men inget verkar ha dykt upp än..
Citera
2010-04-06, 19:04
  #3075
Medlem
minilogos avatar
Då har även jag kommit igång med årets odling, två första ställena är det planterat på. Jag och en kär kompis var ute igår och fixade med en stor odlingsyta som kommer expandera inom några dagar till vad vi hoppas på kommer bli en stor odling, med mycket god avkastning!
Hur går det för er andra, har det tittat upp några skott hos er änu?
Citera
2010-04-06, 19:16
  #3076
Medlem
Yohomies avatar
En bekant hade en hel drös med gamla torkade vallmon. Grejen är att varken han eller jag har någon aning om vilken sort det är, vet alltså inte om det är Papaver somniferum eller någon annan vallmo. Kan de rent utav vara giftiga de andra sorterna som inte är somniferum? eller är det bara att köra på och prova göra té?

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2010-04-06, 19:33
  #3077
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
En bekant hade en hel drös med gamla torkade vallmon. Grejen är att varken han eller jag har någon aning om vilken sort det är, vet alltså inte om det är Papaver somniferum eller någon annan vallmo. Kan de rent utav vara giftiga de andra sorterna som inte är somniferum? eller är det bara att köra på och prova göra té?

Tacksam för snabbt svar!
Odla dem och sen därefter är det mycket lättare att se vad de är för några, ni har inget att förlora sålänge han inte sparar på frön.
Citera
2010-04-06, 20:12
  #3078
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Odla dem och sen därefter är det mycket lättare att se vad de är för några, ni har inget att förlora sålänge han inte sparar på frön.

Jo det blir sen. Nu till frågan, kan de rent utav vara giftiga om det inte är just somniferum? eller är det bara att göra té? värsta som kan hända är att det effekten uteblir?
Citera
2010-04-06, 20:28
  #3079
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Jo det blir sen. Nu till frågan, kan de rent utav vara giftiga om det inte är just somniferum? eller är det bara att göra té? värsta som kan hända är att det effekten uteblir?
Nej det ska inte vara någon risk att de är giftiga, det har jag aldrig läst om. Men sök runt lite på www.google.se ifall du känner dig osäker.
Citera
2010-04-06, 20:31
  #3080
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
En bekant hade en hel drös med gamla torkade vallmon. Grejen är att varken han eller jag har någon aning om vilken sort det är, vet alltså inte om det är Papaver somniferum eller någon annan vallmo. Kan de rent utav vara giftiga de andra sorterna som inte är somniferum? eller är det bara att köra på och prova göra té?

Tacksam för snabbt svar!
Har aldrig hört att man skulle göra eterneller av några andra vallmosorter än somniferum, men varför inte slänga upp en bild?
Citera
2010-04-06, 20:45
  #3081
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Har aldrig hört att man skulle göra eterneller av några andra vallmosorter än somniferum, men varför inte slänga upp en bild?

Nja han har bara sparat dom för fröna typ. De är torkade plantor/kapslar. Jag gjorde té på 11-12 kapslar nu och drog i mig, hoppas jag överlever.
Är rätt säker på att det är somniferum men inte 100. Finns det några andra som är giftiga? bara hålla tummarna för att det inte var såna isf.
För övrigt har jag provat rätt mycket opioder förut.
__________________
Senast redigerad av Yohomie 2010-04-06 kl. 20:50.
Citera
2010-04-07, 10:40
  #3082
Medlem
Yohomies avatar
Vad tror ni om att mortla torkade kapslar? funkar det för att sedan låta det sjuda i vatten? Eller måste det vara väldigt finfördelat pulver?

Tacksam för svar.

Edit: såg att det gick att mortla om man gör det bra.
__________________
Senast redigerad av Yohomie 2010-04-07 kl. 10:59.
Citera
2010-04-08, 12:47
  #3083
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Nej det ska inte vara någon risk att de är giftiga, det har jag aldrig läst om. Men sök runt lite på www.google.se ifall du känner dig osäker.
Alla somniferum är giftiga!
Citera
2010-04-09, 10:32
  #3084
Medlem
SurTrollets avatar
Då har man precis sått 1/3del av denna "säsongs" frön, nästa tredjedel tar jag om 14dagar ungefär..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in