Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-27, 15:40
  #4873
Medlem
-Zex-s avatar
Eftersom det fortfarande är en hel del snö kvar här så har jag tjuvstartat lite i en mindre growbox. Planterade för 3 dagar sedan! Här kommer några bilder:
http://imgur.com/a/hoTuc
Citera
2017-03-27, 17:32
  #4874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Eftersom det fortfarande är en hel del snö kvar här så har jag tjuvstartat lite i en mindre growbox. Planterade för 3 dagar sedan! Här kommer några bilder:
http://imgur.com/a/hoTuc

Nice!
Hoppas att det blir bra
Citera
2017-03-27, 18:21
  #4875
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramms
Nice!
Hoppas att det blir bra
Jodå det får vi tro att det blir.. Lite rädd att jag hade i lite för mycket frön så ska byta till en större growbox när plantorna blivit nog stora att förflyttas. Om snön är kvar d.v.s annars så åker dom ut i naturen direkt! Nattfrost klarar de bra så jag tycker folk kan sluta noja. Är snön borta så går det bra!
Citera
2017-04-06, 22:12
  #4876
Medlem
ChrisChans avatar
Hur mycket behöver man egentligen odla för att det ska vara meningsfullt? Är en kvadratmeter tillräckligt? Turkisk jättevalmo är det frågan om i det här hypotetiska scenariot.

Sen undrar jag om någon vet var man köper den japanska Ikkanshu valmon billigt och helst inrikes? Ska tydligen ha rekordmycket alkaloider men de säljare jag hittar är riktigt dyra.
__________________
Senast redigerad av ChrisChan 2017-04-06 kl. 22:24.
Citera
2017-04-11, 17:11
  #4877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Hur mycket behöver man egentligen odla för att det ska vara meningsfullt? Är en kvadratmeter tillräckligt? Turkisk jättevalmo är det frågan om i det här hypotetiska scenariot.

Sen undrar jag om någon vet var man köper den japanska Ikkanshu valmon billigt och helst inrikes? Ska tydligen ha rekordmycket alkaloider men de säljare jag hittar är riktigt dyra.

En kvadrat räcker för några te-doser men ska du göra opium behövs mer för att få ihop till en enda dos. Jag har aldrig sett någon seriös sida som säljer Ikkanshu men kan inte tänka mig att den är så mycket bättre än tasmanian eller persian white, dessa går enkelt att få tag på från tex ebay.
Citera
2017-04-13, 21:44
  #4878
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la$$e
En kvadrat räcker för några te-doser men ska du göra opium behövs mer för att få ihop till en enda dos. Jag har aldrig sett någon seriös sida som säljer Ikkanshu men kan inte tänka mig att den är så mycket bättre än tasmanian eller persian white, dessa går enkelt att få tag på från tex ebay.

Tack för info. Då verkar det som att det skulle vara bäst att utöka odlingen.

En till fråga: Spelar det någon roll om kapslarna sitter kvar på skaftet när de mjölkas? Mycket mer diskret att göra det inomhus... Man kan ju även ta hela stjälkarna och sätta i en vas under processen tänker jag.
Citera
2017-04-16, 11:11
  #4879
Medlem
Ralf2s avatar
Ett tips till er som tänkt köra lite gerillaodling utomhus. Ni måste så på jord som är lite uppluckrad. T.ex. jordhögar man kan se upplagda vid byggen och jordbruk, nygrävda dikeskanter, gamla komposthögar som börjar bli till jord, gamla rabatter osv. Det ska helst inte vara allt för mycket annat ogräs som växer där, då blir vallmon lätt omvuxen och blir utan ljus. Kanske kan fungera också att ta med en liten spade och gräva upp översta jordlagret och luckra upp det ordentligt och vända jorden. Tänk också på att stället ska vara kvar till hösten, har hänt att det växt upp fina vallmos, bara för att en vacker dag kommer en traktor och fraktar bort jorden...

Vallmofröet är ju ett väldigt litet frö, det har inte så stora energireserver, det måste fort ner i jorden, är den för hård tar den sig inte ner och dör.

Att försöka så på ängar och gräsbeväxta slänter och dylikt fungerar ej, inget gror. (Alternativt om det ändå skulle gro blir de så små att du aldrig hittar igen dem.)
Citera
2017-04-17, 12:38
  #4880
Medlem
freeworldTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Varför gick du inte in på närmaste blomsterbutik och köpte samma mängd för en bråkdel av priset? Det är inte bättre för att det kommer från Amsterdam..

Nja, inte riktigt, va?

Persian White och liknande är ju mångdubbelt mer potenta än vanliga sorter som Hens and chickens och liknande. Brukar man inte säga att de kan vara så mycket som tio gånger potentare? Dvs att 1 huvud tex Persian White eller Indian White är lika potent som tio huvuden Hens and chickens eller liknande sorter som säljs i Sverige av vanliga fröföretag?
Citera
2017-04-17, 14:06
  #4881
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Nja, inte riktigt, va?

Persian White och liknande är ju mångdubbelt mer potenta än vanliga sorter som Hens and chickens och liknande. Brukar man inte säga att de kan vara så mycket som tio gånger potentare? Dvs att 1 huvud tex Persian White eller Indian White är lika potent som tio huvuden Hens and chickens eller liknande sorter som säljs i Sverige av vanliga fröföretag?
Du har rätt, var lite påverkad och aggressiv när jag skrev det där. Men som sagt har du rätt, t.ex. Persian White är 7-9 gånger mer potenta än Hen and chickens.

Då det blir mycket billigare att köpa inrikes så gör jag mest det.
Dock har jag faktiskt en påse med Royal Weding och en med Pink Skyline. Så har jag även beställt mycket via tradera. Det ända jag har märkt över åren är som sagt att vissa sorter är mer potenta. Men för det mesta är det ingen skillnad.

Nu har vi 40 cm snö för tredje gången på typ en månad.. HELVETE !
Citera
2017-04-17, 21:29
  #4882
Medlem
Om 10 kapslar blir en enda dos, hur stora trädgårdar har ni egentligen? Känns ju inte värt att plantera och vänta flera månader för 3-4 doser liksom? :/
Citera
2017-04-20, 09:12
  #4883
Medlem
amazingleonards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Tack för info. Då verkar det som att det skulle vara bäst att utöka odlingen.

En till fråga: Spelar det någon roll om kapslarna sitter kvar på skaftet när de mjölkas? Mycket mer diskret att göra det inomhus... Man kan ju även ta hela stjälkarna och sätta i en vas under processen tänker jag.

Tanken med att mjölka dem "på plats" är att de fortsätter växa och kan mjölkas flera gånger om jag förstått det rätt. Klipper du dem och tar in dem i en vas är de "förbrukade" så att säga.
Citera
2017-04-21, 09:47
  #4884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Nja, inte riktigt, va?

Persian White och liknande är ju mångdubbelt mer potenta än vanliga sorter som Hens and chickens och liknande. Brukar man inte säga att de kan vara så mycket som tio gånger potentare? Dvs att 1 huvud tex Persian White eller Indian White är lika potent som tio huvuden Hens and chickens eller liknande sorter som säljs i Sverige av vanliga fröföretag?

Persian white är knappast 10 gånger mer potent än Hens and chickens. Ska man göra te är H&C bland de bästa, för opiumtillverkning är de kommersiella strainsen något bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback