2010-06-21, 11:03
  #3265
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Jag kan kanske ta bild i morgon om jag hinner. Har tydligen funnits andra "grödor" som har velat leta sig upp över jordytan.
Ja släng upp en bild eller två så kan ju den samlade "expertisen" få titta lite och diskutera.

-Jag tycker de påminner lite om maskrosor när de är små iaf.
Citera
2010-06-21, 17:57
  #3266
Medlem
Manuls avatar
Det har varit snack om Santa Marias vallmofrön innan här, och eftersom jag hade en liten plätt över och var nyfiken på resultatet så köpte jag en påse och sådde i April. Idag upptäckte jag att de första knopparna har börjat komma fram, och så här ser plantorna ut nu: http://img706.imageshack.us/img706/2267/vallmo.jpg
Går det att avgöra vilken sort det är? Jag kan lägga upp fler bilder senare när blommorna slagit ut.
Citera
2010-06-21, 18:17
  #3267
Medlem
Vallmon i mina pärons trädgård har redan blommat och börjat tappa kronbladen, de har vuxit där sedan mina föräldrar flyttade in för 25 år sedan och förmodligen längre än så, har dock ingen aning om vad det är för sort.

Min H&C odling i krukor har också tagit sig, de är ca 15cm höga!
Citera
2010-06-22, 00:59
  #3268
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenbuske
Vallmon i mina pärons trädgård har redan blommat och börjat tappa kronbladen, de har vuxit där sedan mina föräldrar flyttade in för 25 år sedan och förmodligen längre än så, har dock ingen aning om vad det är för sort.

Min H&C odling i krukor har också tagit sig, de är ca 15cm höga!
Jag kan i princip garantera att det är fel sort om de redan har blommat, de är lite senare dem som vi är ute efter..
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Det har varit snack om Santa Marias vallmofrön innan här, och eftersom jag hade en liten plätt över och var nyfiken på resultatet så köpte jag en påse och sådde i April. Idag upptäckte jag att de första knopparna har börjat komma fram, och så här ser plantorna ut nu: http://img706.imageshack.us/img706/2267/vallmo.jpg
Går det att avgöra vilken sort det är? Jag kan lägga upp fler bilder senare när blommorna slagit ut.
Deras vita eller svarta? (eller tom blåa?) för jag slängde också ut lite SM frön (vita) på skoj för några veckor sedan och de ser ut ungefär som dina, lite mindre förstås... Men vi får vänta till senare innan vi kan försöka identifiera dem. Jag tänkte nästan ringa kundtjänst ett tag och höra men sen besinnade jag mig för vad de inte vet har de inget ont utav och man vill ju inte att en fungerande sort ska försvinna från affären för konstiga människor börjar ringa och fråga obekväma frågor.
Citera
2010-06-25, 22:24
  #3269
Medlem
Tjena, norpade ett par kapslar av en bekant när bladen endå fallit av, men hur ska jag gå tillväga för att få ut mest utav 6st kapslar av okänd sort inkl 10-20cm av stammen från kapslarna, ska jag mjölka dom eller bara mala ner ALLT och bara koka te på det?
Citera
2010-06-25, 23:09
  #3270
Medlem
tryds avatar
Hej !

Har 2 frågor om vallmofrön , Kan man med fördel koka de bara och dricka upp teet och bli sömnig ?


Och var får man tag på det bästa vallmofröna , är det från impecta eller Thompson & Morgan eller
funkar de som säljs i butikerna .Edit : Läste att själva fröna ej ger någon effekt , kan man köpa kapslarna då från någonstans för att kunna göra te ?

Vill bara dricka det som te och få dess goda effekt

Mvh
__________________
Senast redigerad av tryd 2010-06-25 kl. 23:37.
Citera
2010-06-27, 12:53
  #3271
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Mer updates, gott folk. Kom igen!

Min första har börjat blomma så om 2-3 veckor blir det opiumskörd! Räknade efter lite snabbt hur många plantor det blev på en liten del av min odling och skalade upp för hela odlingen, fick det till ~200 st men har en känsla av att det är betydligt fler för man missar ju dem så lätt.

Lite vallmo-porr kommer antagligen när de börjat blomma
Citera
2010-06-27, 12:56
  #3272
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
Hej !

Har 2 frågor om vallmofrön , Kan man med fördel koka de bara och dricka upp teet och bli sömnig ?


Och var får man tag på det bästa vallmofröna , är det från impecta eller Thompson & Morgan eller
funkar de som säljs i butikerna .Edit : Läste att själva fröna ej ger någon effekt , kan man köpa kapslarna då från någonstans för att kunna göra te ?

Vill bara dricka det som te och få dess goda effekt

Mvh
Det är bökigt att få ut något av värde från fröna, jag har misslyckats med att framkalla rus två gånger. Dessa var iofs storpack med matfrön, så lite skitiga lösviktsfrön kanske funkar bättre.

Hela blomställningar säljs på ebay rätt billigt om jag inte minns fel. Dessa är också vad jag vet lagliga ända tills de åker i grytan, för om någon frågar så ska du ju hänga dem på väggen. Eterneller är ju jättefint
Citera
2010-06-27, 22:31
  #3273
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Mer updates, gott folk. Kom igen!
Har inte kollat på två-tre dagar nu men jag tror inte de har börjat blomma här än? ska också ta lite bilder sen när det börjar bli dags..
Citera
2010-06-28, 00:44
  #3274
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Det är bökigt att få ut något av värde från fröna, jag har misslyckats med att framkalla rus två gånger. Dessa var iofs storpack med matfrön, så lite skitiga lösviktsfrön kanske funkar bättre.

Hela blomställningar säljs på ebay rätt billigt om jag inte minns fel. Dessa är också vad jag vet lagliga ända tills de åker i grytan, för om någon frågar så ska du ju hänga dem på väggen. Eterneller är ju jättefint




Beställde precis Persian White papaver och hen and chicken frön
Citera
2010-06-28, 11:26
  #3275
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Har inte kollat på två-tre dagar nu men jag tror inte de har börjat blomma här än? ska också ta lite bilder sen när det börjar bli dags..
Men visst har det kommit blomknoppar, de har inte slagit ut än men det handlar nog bara om dagar?

Sen har mina "minsta" vuxit till sig till 2-3dm så de är bara en vecka/fjorton dagar efter vilket är konstigt då de är var sådda långt efter? men det tänker jag inte bekymra mig för eller ligga sömnlös och grubbla över..
Citera
2010-06-28, 13:32
  #3276
Medlem
Dduuuuudes avatar
skörd igår för mig, alltså av komunens planterade vallmon, och tamefan de går och få rus på de
Och en fråga, kapslarna som blir över, går det och göra någe med dom, typ äta eller någe så man får i sig mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in