2010-05-04, 20:50
  #3157
Medlem
thechosenones avatar
Sådde för att testa i blomkruka för några dagar sen och nu har den tittat upp. Ute såddes det igår.
Citera
2010-05-04, 21:18
  #3158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrorbin
Jag hade tänkt köpa hen & chickens från froer.nu men dom var slut. Tänkte ta den sorten pga dom stora podsen. någon annan sort som rekomendras, gärna med stora pods så att man kan snitta dom? det är första gången jag försöker odla vallmo.

edit: Eller tips på nån annan fröshop som har den sorten?

Köpte på ebay,
HC, Persian white och ngn som hette gigant(får tydligen pods stora som en knuten näve ). Fick även en påse med blandade sorter. Ska bli riktigt intressant och se vad det blir.
Sen hitta jag en torkad vallmoeternell, ska bli spännande med den oxå.
Sådde för ca 3v sen och dom små liven vakna till liv förra veckan.
Citera
2010-05-04, 21:30
  #3159
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trichomes
Köpte på ebay,
HC, Persian white och ngn som hette gigant(får tydligen pods stora som en knuten näve ). Fick även en påse med blandade sorter. Ska bli riktigt intressant och se vad det blir.
Sen hitta jag en torkad vallmoeternell, ska bli spännande med den oxå.
Sådde för ca 3v sen och dom små liven vakna till liv förra veckan.
Köpte du "the giant" så räkna inte med något opium i dem. Fast du är väl som vi alla andra som odlar för de fina blommorna och frökapslarna?
Citera
2010-05-04, 23:03
  #3160
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trichomes
Köpte på ebay,
HC, Persian white och ngn som hette gigant(får tydligen pods stora som en knuten näve ). Fick även en påse med blandade sorter. Ska bli riktigt intressant och se vad det blir.
Sen hitta jag en torkad vallmoeternell, ska bli spännande med den oxå.
Sådde för ca 3v sen och dom små liven vakna till liv förra veckan.

Rekommenderas att läsa första inlägget i denna tråd.
Citera
2010-05-05, 15:32
  #3161
Medlem
Triacetylmorfins avatar
Mina små har tittat upp!
Hoppas nu bara att de klarar sig till "salladsstadiet", så att de får lite mer motståndskraft mot väder och vint

Har ~10m² vilket med 1 kvaratdecimeter per planta borde ge 1000 plantor, hur mycket opium kan jag på ett ungefär vänta mig om man mjölkar tills de dör?

Edit: Vet såklart att det varierar mycket, men vill fortfarande ha ett hum
Citera
2010-05-05, 20:24
  #3162
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
När sådde du fröna?
Grunnade lite på de och det är ungefär 2-3 veckor sedan, tiden bokstavligen talat springer förbi!
Citera
2010-05-06, 01:11
  #3163
Medlem
hejdamans avatar
Hej på er! Jag sådde några vallmofrön samt en Cb och en Solros för några dagar sen, och nu har några av vallmofröerna precis börjat titta upp. (Jag hoppas dom andra två kommer snart också). Jag använde så-briketter som jag har ställt på två tallrikar i badrummet. Nu behöver jag lite tips för hur jag ska göra när dom precis har börjat titta upp ur jorden. Jag läste nånstans att dom skulle vattnas rikligt fram tills dess att dom har börjat gro och sen ska man börja snåla med vattnet. Stämmer detta eller är det nån som bara är ute och cyklar? Tycker ni att jag ska använda växtnäring, eller är det för tidigt? Jag kommer behöva mycket råd i nu när dom är i detta stadiet och senare när dom skall planteras om i större krukor. Jag är en färsking i det här med odling.

Sen har jag ett problem senare fram i tiden. Var ska jag plantera dom när dom är fullvuxna? Jag har ett blomsterland på baksidan av huset men där har jag redan en massa fina blommor. Men jag kommer antagligen att behöva hela landet att plantera på. Tycker ni att jag ska ta bort alla blommor i landet? Det är påsklilja och tulpaner och andra jag inte vet namnen på. Det känns så tråkigt att ta bort dom. Men antagligen får jag ta bort dom och hur tycker ni att jag ska göra då? Tror ni att jag kommer att behöva byta all jord eller ska jag lufta upp jorden och blanda med sand? Jag menar, det växer ju och frodas där nu så det är nog inget fel på jorden. Jag behöver mycket tips. Så om nån orkar att engagera sig i detta så kanske ni vill PM:a mig. Det hade verkligen varit super alltså!

Men jag får tacka för alla hjälpsamma svar på förhand.

/H.
__________________
Senast redigerad av hejdaman 2010-05-06 kl. 01:36.
Citera
2010-05-06, 03:44
  #3164
Medlem
Thatsgroovymans avatar
Orkade inte läsa igenom hela tråden...
Är det fortfarande lagligt att odla eternellvallmo?
Säljer blomster- butiker/-plantager fortfarande frön?

Efter att ha läst Stormammas(TS)
första inlägg i trådenså tycker jag att det låter
som att det är enkelt att odla?

Ha fröna i en liten kruka som man vattnar rikligt,
sedan när dom har blivit några dm höga?
Plantera över i större kruka/ev. rabatt,
men jag väljer kruka eller hink får det bli på 10L,
hur mycket ska man vattna?
Hur mycket jord, 10L?
Gödning, behövs det?
Citera
2010-05-06, 19:38
  #3165
Medlem
hunt3rSs avatar
hallå kära odlare
Lite frågor, om jag handlar frön till den 25e nu får lön då, har vart sämst månad begravd i räkningar och annat....
Men det är inte för sent då att sätta igång att odla då den 25e?
blir väl hen and chickens fröna verkar ju populära.
Och så en fråga till vart man kan köpa jord? helst beställa, hitta ingen på impecta bara jordförbättringar men det är väl inget som direkt behövs?. sen vilken jord är bäst.
sen en sista fråga tasmanska frön finns det nån sida man kan beställa det ifrån mot postförskott helst.
Tacksam för svar
MVH
Citera
2010-05-06, 19:40
  #3166
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triacetylmorfin
Mina små har tittat upp!
Hoppas nu bara att de klarar sig till "salladsstadiet", så att de får lite mer motståndskraft mot väder och vint

Har ~10m² vilket med 1 kvaratdecimeter per planta borde ge 1000 plantor, hur mycket opium kan jag på ett ungefär vänta mig om man mjölkar tills de dör?

Edit: Vet såklart att det varierar mycket, men vill fortfarande ha ett hum

Skojsigt! vilken sort odlar du?
Citera
2010-05-06, 22:06
  #3167
Bannlyst
[quote=minilogo]ta och läs första sidan(orna) iaf. för fan. Men testa du.

--------------

jag tyckte inte att det framgick ifall man kunde röka det i vattenpipa eller ej , en opium pipa har jag iaf inte...
Citera
2010-05-07, 00:48
  #3168
Medlem
SurTrollets avatar
[quote=Bensching]
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
ta och läs första sidan(orna) iaf. för fan. Men testa du.

--------------

jag tyckte inte att det framgick ifall man kunde röka det i vattenpipa eller ej , en opium pipa har jag iaf inte...
Jo visst kan man det, jag rekommenderar dig inte att röka råopium egentligen för det är för mycket skräp (växtsafter som sätter smak och gör röken "utspädd") enligt mig men du kan ju alltid kolla in den här tråden:

http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=33160

-Om du inte vill göra något extrakt så ät råopiumet eller gör te på det istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in