2008-05-12, 16:56
  #2077
Medlem
oscar1616s avatar
Ni kan köpa pionvallmofrön på de flessta blombutiker och på ALLA handelsträdgårdar i stockholmsområdet, det kan jag garantera. Annars så finns ju www.impecta.se
Citera
2008-05-12, 17:49
  #2078
Medlem
Ungefär i vilken månad ska man cutta dom? Jag har dom en liten bit utanför stan så jag behöver veta när jag behöver åka dit igen. jag var där idag och dom såg riktigt fina ut.
Citera
2008-05-12, 18:19
  #2079
Medlem
Hittar inte frön, fanns det på ICA eller?
Citera
2008-05-12, 18:20
  #2080
Medlem
__carls avatar
Har säkert stått om det tidigare i tråden, men har fröna någon effekt?

Jag läste på en amerikansk sida (http://www.totse.com/en/drugs/otc/poppyseedteare179568.html) att det räcker med vanliga matlagnignsfrön för att göra poppy-tea. Stämmer detta? Låter lite märkligt, men det kanske är värt ett försök? Jag ska besöka ica imorgon, för att undersöka ifall de har några bra sorter på sin frö-hylla.
Citera
2008-05-14, 19:38
  #2081
Medlem
CXTs avatar
Jag har en handfull småplantor i krukor i fönstret, några veckor gamla kanske, 8-9 cm höga. Grejen är att dom flesta har en jävligt svag stjälk, några kan inte ens stå upp själva utan stöd. Vad kan detta bero på? Dom är inte direktsådda utan flyttade kan jag lägga till.
Citera
2008-05-14, 20:16
  #2082
Medlem
oscar1616s avatar
Blås på dem eller sätt dit en fläkt, hade samma problem och har planterat ut mina för ett par veckor sedan- och de har klarat sig sådär, men nu verkar de ha repat sig och börjat växa ute i landet
Citera
2008-05-14, 20:39
  #2083
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Blås på dem eller sätt dit en fläkt, hade samma problem och har planterat ut mina för ett par veckor sedan- och de har klarat sig sådär, men nu verkar de ha repat sig och börjat växa ute i landet

Får plantorna starkare stam av att man blåser på dom med en fläkt? Har deras svaga stjälkar att göra med att jag har dom inomhus? Kan det vara att dom fått för lite näring/vatten/för dålig jord? Många frågor blev det, tack för tipset iaf
Citera
2008-05-14, 22:26
  #2084
Medlem
oscar1616s avatar
Tror problemet är att det är för varmt inomhus, de tycker ju om kalla nätter, jorden tror jag inte är problemet. Har märkt att man inte bör för-vegga vallmo mer än 2 veckor efter det att dem tittar upp ur jorden, de bli alltid så där taniga. Sätt gärna ut dem utomhus/på din balkong under dagarna så att de får vänja sig innan du planterar ut dem,för det ska du väl? (det finns risk för frost de kommande dagarna så ha dem inte ute på natten/vänta en vecka med att permanänt flytta ut dem)
Citera
2008-05-14, 22:49
  #2085
Medlem
CXTs avatar
För-vegga?

Nej, jag bor mitt i stan, så jag har ingen bra plats att sätta dom på. Sådde dom och ett par morning glory mest som en rolig grej, får väl se om dom överlever. Knappast hela världen om dom dör, fast det är klart att det är roligt och dekadent med opium
Citera
2008-05-14, 22:59
  #2086
Medlem
oscar1616s avatar
Ingen balkong? annars ställ dem vid ett öppet fönster
Citera
2008-05-15, 17:50
  #2087
Medlem
Första gången

Det finns en första gån gför allt och det här ska bli min för vallmo. Har införskaffat två påsar pionvallmo som nu ska sås. Lite sent kanske, men det borde nog gå.

Tyvärr har jag ingen trädgård, ingen balkong och inget lantställe, så det blir till att utnyttja lite kommunala rabatter och liknande platser. Hoppas inte kommunen har allt för många klåfingriga trädgårdsmästare som tar vallmon för ogräs när den börjar titta upp.

Nåväl önska mig lycka till och att jag kan göra vackra eterneller lite senare.
Citera
2008-05-15, 19:54
  #2088
Medlem
Foams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Det finns en första gån gför allt och det här ska bli min för vallmo. Har införskaffat två påsar pionvallmo som nu ska sås. Lite sent kanske, men det borde nog gå.

Tyvärr har jag ingen trädgård, ingen balkong och inget lantställe, så det blir till att utnyttja lite kommunala rabatter och liknande platser. Hoppas inte kommunen har allt för många klåfingriga trädgårdsmästare som tar vallmon för ogräs när den börjar titta upp.

Nåväl önska mig lycka till och att jag kan göra vackra eterneller lite senare.

Det verkar ganska riskabelt att plantera på så pass allmänna platser. Det borde vara säkrare att fräsa upp en plätt i någon skogsglänta eller andra obefolkade platser.

Lycka till btw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in