Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Hej,
I´m in! Ska försöka mig på min jungfruodling av vallmo i morgon.
Några snabba frågor som det säkert finns svar på någonstans i den digna tråden men som jag hoppas att en vänlig själ kan svara på iallafall:
1. Pionvallmo är alltså the thing. Även om det står paeoniflorum så är det alltså sominferum? Säkert?
2. Vallmon som går under benämningen "oriental", pepp eller depp på den?
3. De ska tydligen odlas upp med c:a 30 cm mellanrum, är det korrekt uppfattat? Går det att krympa avståndet något?
4. Hur många vallmo behövs för att få ut tillräckligt med saft för en dos?
5. Frö i marken nu, skörda saft i sensommar, korrekt uppfattat eller går det att få loss godis tidigare?
Hoppas någon har koll och kan replikera.
Peace
1. Helt rätt. Eftersom opiumvallmo är politiskt inkorrekt, så kallas de allt möjligt.
2. Orientvallmo är ingenting att ha, Nope. Men jag har mina enbart för ögonnjutningsskull.
3. Kan krympas till 15-20 cm om du har välgödslad jord. Jag har blandat ut min befintliga åkerlapp med några säckar kogödsel. jag håller då emellan 15-20 cm. emellan plantorna. Det är lätt att rensa bort emellan, då det är svårt och pilligt att så fröna med rätt av stånd.
4. Färska? Beror på, men från 6 till 10 att koka te på. Kom ihåg att färska kapslar är potentare än torra. Och att du sparar hela plantan sedan, allt går att göra te på.
5. Jepp.
De bildar de skojigare alkaloiderna när de blommar. Oblommade innehåller visserligen en del, men nivån stiger markant då de blommat, så att få loss det tidigare är ganska vanskligt. Om du inte rensar bort många små, då kan du få effekt.