2008-04-28, 12:16
  #1993
Medlem
Den man ser mest på bild,- ljusgrön och avlånga blad..
Citera
2008-04-28, 19:34
  #1994
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes_
Coolt.. Hade inte räknat med att den skulle växa så snabbt, därav min skepsis. Någon som skulle kunna stärka påståendet att det är Vallmoblad som kikat upp?
Citera
2008-04-28, 20:44
  #1995
Medlem
Numes avatar
Alla opiumvallmon har väl ''hela'' stora salladsliknande blad? Möjligen att det där på bilden var någon annan sorts vallmo, har själv en som nästan ser ut sådär men det är inte opiumvallmo vad jag vet, visserligen har jag inte tittat på ''blomkortet'' som följde med (morsan köpte den).
Citera
2008-04-28, 21:19
  #1996
Medlem
Chaplains avatar
Hur stora är själva bladen vi ser?
Citera
2008-04-30, 03:24
  #1997
Medlem
Numes avatar
Papaver Orientale var den jag har, såg nästan likadan ut.
Citera
2008-04-30, 18:45
  #1998
Medlem
En fråga...
Hur lång tid är fröna grobara? Tänkte köpa hem en mängd "hen and chickens" och undrar om det är någon idé att köpa många eller om det är pengar i sjön så att säga...
Citera
2008-04-30, 19:01
  #1999
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
En fråga...
Hur lång tid är fröna grobara? Tänkte köpa hem en mängd "hen and chickens" och undrar om det är någon idé att köpa många eller om det är pengar i sjön så att säga...

Ha dem bara mörkt och sval och borta från solljus så går det bra.
Citera
2008-04-30, 20:11
  #2000
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listless
Drack mitt första opiumeté igår och oj vad trevligt de var

Tänkte redan på hösten att ja ska plantera egen vallmo i år.
Har kollat på ebay å ska köpa Persian White och Hens&Chickens, vilket ju lär bli bra efter vad jag läst här?

Vart ungefär bor Du?
Citera
2008-05-01, 00:41
  #2001
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Hej,

I´m in! Ska försöka mig på min jungfruodling av vallmo i morgon.

Några snabba frågor som det säkert finns svar på någonstans i den digna tråden men som jag hoppas att en vänlig själ kan svara på iallafall:

1. Pionvallmo är alltså the thing. Även om det står paeoniflorum så är det alltså sominferum? Säkert?

2. Vallmon som går under benämningen "oriental", pepp eller depp på den?

3. De ska tydligen odlas upp med c:a 30 cm mellanrum, är det korrekt uppfattat? Går det att krympa avståndet något?

4. Hur många vallmo behövs för att få ut tillräckligt med saft för en dos?

5. Frö i marken nu, skörda saft i sensommar, korrekt uppfattat eller går det att få loss godis tidigare?

Hoppas någon har koll och kan replikera.

Peace



1. Helt rätt. Eftersom opiumvallmo är politiskt inkorrekt, så kallas de allt möjligt.

2. Orientvallmo är ingenting att ha, Nope. Men jag har mina enbart för ögonnjutningsskull.

3. Kan krympas till 15-20 cm om du har välgödslad jord. Jag har blandat ut min befintliga åkerlapp med några säckar kogödsel. jag håller då emellan 15-20 cm. emellan plantorna. Det är lätt att rensa bort emellan, då det är svårt och pilligt att så fröna med rätt av stånd.

4. Färska? Beror på, men från 6 till 10 att koka te på. Kom ihåg att färska kapslar är potentare än torra. Och att du sparar hela plantan sedan, allt går att göra te på.

5. Jepp.
De bildar de skojigare alkaloiderna när de blommar. Oblommade innehåller visserligen en del, men nivån stiger markant då de blommat, så att få loss det tidigare är ganska vanskligt. Om du inte rensar bort många små, då kan du få effekt.
__________________
Senast redigerad av StorMamma 2008-05-01 kl. 01:35.
Citera
2008-05-01, 00:41
  #2002
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
En fråga...
Hur lång tid är fröna grobara? Tänkte köpa hem en mängd "hen and chickens" och undrar om det är någon idé att köpa många eller om det är pengar i sjön så att säga...

Svalt, torrt i kylen till exempel, 8-10 år. Räcker det?
Citera
2008-05-01, 00:44
  #2003
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkotikern
Vilken månad är det för sent att så?
Är det ok om temperaturen kryper ned till minusgrader om nätterna?


Med tanke på att det går att så dem sent om hösten, för odling nästa år, så vet du sedan att fröna tål minusgrader, och småplantorna med. Man börjar att så dem i april, och är det för kallt då på våren, så väntar fröna i jorden på rätt temperatur, enkelt och bekvämt va?

Så senast i Juni-Juli.
Citera
2008-05-01, 00:47
  #2004
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
kan bara göra ett enkelt konstaterande att stormammas guide är densamma som den som finns på hemsidan elftevaningen.com

Samma text, så jag undrar stormamma.

Är du medlem på elfte våningen?

Eller är det så att du gillar kopiera och klistra in?
Tanken är slående.

Men här är länken till texten som är identisk som stormammas text


http://www.elftevaningen.com/showthread.php?t=247

Ingen större nyhet!

Jag flyttade från EV till FB, och tog med mig av egenhändigt skrivna alster, så, nej, jag är ingen copycat.
Det var flera som efterfrågade informationen, så jag lade ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in