2009-04-23, 00:50
  #2593
Medlem
maiden_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Nu är det hög tid att slänga ut de små fröna!

Tänkte bjuda på lite bilder från en liten odling från förra året.

En liten gruppbild;

- http://i39.tinypic.com/2j4d7gw.jpg

Närbild på en tjock och en smal

- http://i43.tinypic.com/2r4jyp1.jpg

Närbild på gruppen

- http://i44.tinypic.com/9apwra.jpg


ser ju ut som en nice spot du har/hade hehe.
Citera
2009-04-23, 16:51
  #2594
Medlem
Axesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan817
Tjena, nu börjar det dra i hopa sig att odla vallmo, har hittat ett bra ställe, men vill ha lite tips på hur man får odjuren att ge fan i mina plantor så som sniglar,kaniner med mera, tack på förhand

Händiga länkar:

http://www.nematoder.se/bygg_snigelfalla.php
http://www.ra-vack.com/

Rå-Väck ska funka mot rådjur, älg, hare och kanin.
Snigelfällan ska vara jävligt bra också.
__________________
Senast redigerad av Axess 2009-04-23 kl. 16:54.
Citera
2009-04-24, 17:48
  #2595
Medlem
Milfens avatar
hej, vad andvänder man exakt opiumlatexet till? det framkommer inte riktigt i texten
Citera
2009-04-24, 17:49
  #2596
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfen
hej, vad andvänder man exakt opiumlatexet till? det framkommer inte riktigt i texten

Man äter det eller röker det.
Citera
2009-04-24, 20:48
  #2597
Medlem
bcss avatar
fan den här tråden verkar leva hur länge som helst
tackar än en gång stormamma för hjältedådet att uppföra tråden.
jag odlade tasmanian (såna stora vita godsaker)
åt typ 10 kaoslar utan någon effekt.
det var ett engångs projekt som jag inte kommer testa igen.
men för övrigt så är det lättodlat och sköter sig självt.
lycka till alla där ute med förhoppningar om sommarens skörd!
Citera
2009-04-26, 14:00
  #2598
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcs
fan den här tråden verkar leva hur länge som helst
tackar än en gång stormamma för hjältedådet att uppföra tråden.
jag odlade tasmanian (såna stora vita godsaker)
åt typ 10 kaoslar utan någon effekt.
det var ett engångs projekt som jag inte kommer testa igen.
men för övrigt så är det lättodlat och sköter sig självt.
lycka till alla där ute med förhoppningar om sommarens skörd!
Jag misstänker att det är många som säljer falska Tasmanska frön.
Citera
2009-04-26, 16:15
  #2599
Medlem
Pr1nc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag misstänker att det är många som säljer falska Tasmanska frön.

Hmm kanske, men om kan identifiera blomman, plantan, färg på frön etc bör det väl gå att utesluta ganska många olika typer av vallmo.

Jag har precis sått mina första Tasmanska som jag beställt från Kanada. Hoppas självklart att det är "äkta" vara, men fick även med en liten påse Thailändska frön. Någon som vet om dessa är dugliga?

F.ö undrar jag om den s.k opiumlatexen som man får genom att skära i kapslarna och låter det rinna ned, går att röka rakt av för att uppnå effekt?
Citera
2009-04-26, 17:27
  #2600
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1nc3
F.ö undrar jag om den s.k opiumlatexen som man får genom att skära i kapslarna och låter det rinna ned, går att röka rakt av för att uppnå effekt?

Visst går det. Jag vill minnas att jag blandade ut min latex med lite torkade, nedsmulade blad från plantan för att det skulle få något fastare form och bli lite lättare att hantera. Men man kan använda det som det är.
Citera
2009-04-26, 19:38
  #2601
Medlem
sunfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag misstänker att det är många som säljer falska Tasmanska frön.

Köpte tasmanska av en som säljer massor med olika sorters opievallmo på tradera men inte ett skit har hänt med dom än o vi har haft tre-fyra veckors fint väder här i skåne nu...börjar ana oråd. Hoppas ju dock fortf men även om det e en annan sort så borde dom ju titta upp ur jorden snart...eller gjort det för längesen rättare sagt.
Citera
2009-04-27, 16:21
  #2602
Medlem
Rebelxs avatar
Kan opiumvallmo råka ut för spinnkvalster eller andra skadeinsekter?

Ska plantera ett gäng på balkongen och hade lite problem med de små djävlarna förra året..
Citera
2009-04-27, 20:23
  #2603
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunfighter
Köpte tasmanska av en som säljer massor med olika sorters opievallmo på tradera men inte ett skit har hänt med dom än o vi har haft tre-fyra veckors fint väder här i skåne nu...börjar ana oråd. Hoppas ju dock fortf men även om det e en annan sort så borde dom ju titta upp ur jorden snart...eller gjort det för längesen rättare sagt.
Just precis så. De har säkert köpt massa skitfrön från Ica.

Eller så går det att handla potenta frön i kg-pack för 10 spänn, fast från en annan sort och saluföra det som Tasmanska.
Citera
2009-04-27, 23:40
  #2604
Medlem
Milfens avatar
sådde mina första för ett par dagar sedan, slängde ut frön från ett par förpackingar lite överallt på en relativt liten odlingsyta. Hur potent Opium kan man räkna med att få fram från en "lyckad" skörd? Bra grejjer?
__________________
Senast redigerad av Milfen 2009-04-27 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in