[quote=Veneficus]Tackar
Har läst en del men inte hittat mycket vettigt om andra arter. Är dess alkaloider lika de hoss somniferum?
Menar du inte somniferum?
Självklart menar jag det....slarv bara.
EDIT:
Papaver rhoeas mycket vacker vallmoart med alkaloiden rhoeadin.
Wiki länk
det går att göra en mysig brygd på
EDIT2:
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Däremot kan du ha helt rätt i att blomman på bilden bara är skit. Antar att det är en orientalis av något slag.
du skrev "-???"
vad menar du med det? Kolla på blomman och slå upp papaver orientalis i googles bildsökmotor får du se. kan inte bli mer lik.
som sagt, lite mer bakgrundsinfo sen postar jag en tråd.
Stor Mamma: Tack för svaret, jag förstod nästan att den var obrukbar, men iom alla 1000tals vallmosorter som finns, finns det alltid en chans.
Till Alla som funderar på att alla vallmofrån utom somniferum är fria från alkaloider kan testa att köpa en burk vanlig vallmofrå på konsum, blanda burken med ett glas fil och ät, (du blir inte stenad). Morgonen efter, gör ett hemtest på opiater så ska ni få se att det blir positivt och att alkaloider finns i de många vallmosorter bara av olika slag och potens.
På mythbuster på Discovery channel gjordes ett liknande experiment, 2 män åt vallmobeströdda brödskivor tills dom storknade och gjorde senare att opiattest och blev positiva båda 2. det finns många dokumenterade fall i USA där folk blivit av med sitt arbete på grund av att det äter barkis varje frukost. fucked up men sant.
P&O