2007-06-25, 20:59
Medlem
glockengolds avatar
Användbar vallmo eller inte? (bilder)

Går dessa att skörda och få ut någon rolig alkaloid ur?
Är det farligt att prova i alla fall,.
Vet att somniferum är potentast men det finns väl alkaloider i fler papaver än somnisarna? Har H&C och the giant som växer smått men hittade dessa på en ödetomt, och dessa är ju klara om ett tag medans mina andra blommar senare i sommar.

http://tinypic.com/view.php?pic=503fk3o

http://tinypic.com/view.php?pic=6h3h44g

peace out!
Citera
2007-06-26, 01:14
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockengold
Vet att somniferum är potentast men det finns väl alkaloider i fler papaver än somnisarna? Har H&C och the giant som växer smått men hittade dessa på en ödetomt, och dessa är ju klara om ett tag medans mina andra blommar senare i sommar.

peace out!

Dem där har jag fått för mig bara är skit och inget att ha..
Citera
2007-06-26, 01:20
Medlem
ztingers avatar
Jag planterade några i en hink på balkongen som nu har börjat blomma. Inte stora men något iallafall. Hur många kapslar behöver man om man ska göra poppy-tea och har noll tollerans?
Citera
2007-06-26, 08:27
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:

peace out!

Dina bilder föreställer en vallmo som är totalt värdelös ur russynpunkt.
Och det är BARA Papaver Somniferum som innehåller dom trevliga alkaloiderna. Exempel på sorter av Somniferum: Hen & Chickens, Danska Flaggan, Pionvallmo m.m.
Citera
2007-06-26, 11:45
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Dina bilder föreställer en vallmo som är totalt värdelös ur russynpunkt.
Och det är BARA Papaver Somniferum som innehåller dom trevliga alkaloiderna. Exempel på sorter av Somniferum: Hen & Chickens, Danska Flaggan, Pionvallmo m.m.

tyvärr där har du fel. Finns andra än somniferum med alkaloider, jag är ingen idiot så försök inte. Däremot kan du ha helt rätt i att blomman på bilden bara är skit. Antar att det är en orientalis av något slag.

Och som du såg så skrev jag att jag redan odlar H&C (Hen and chickens) och the giant (som också har 10000000000 olika namn i olika delar av sverige och fröbutiker osv)

P&O
Citera
2007-06-26, 13:13
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
tyvärr där har du fel. Finns andra än somniferum med alkaloider, jag är ingen idiot så försök inte.

P&O
Nja. Viss finns de fler arter inom papaver som innehåller alkaloider men de är endast somniferum som är intressant för dem som vill ha ett ordentligt rus och inte bryr sig om att studera växterna och deras kemi.

Om du har studerat andra arter inom papaver och dess alkaloider så skicka mig ett PM
Citera
2007-06-26, 13:22
Medlem
glockengolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Nja. Viss finns de fler arter inom papaver som innehåller alkaloider men de är endast somniferum som är intressant för dem som vill ha ett ordentligt rus och inte bryr sig om att studera växterna och deras kemi.

Om du har studerat andra arter inom papaver och dess alkaloider så skicka mig ett PM

Du har helt rätt! Somniferum slår allt i sin väg inom vallmosläktet,potensen från andra vallmosorter är betydligt svagare och ser lite annorlunda ut. men jag är utbildad inom biologi och microbiologi samt att min polare från chalmers läser biokemi och inriktar sig på "vetenskapliga studier" på olika alkaloider från olika växter. och vi har mycket kul ihop

men som sagt: Det som vill bli mest stenad ska satsta stort, Papaver alltså! jag påstår inget annat.

skickar ett PM när jag samlat lite fakta med källförtäckning. det är så tråkigt när man inte kan bekräfta sina källor, och det blir ganska opålitligt.

P&O
Citera
2007-06-26, 13:30
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Du har helt rätt! Somniferum slår allt i sin väg inom vallmosläktet,potensen från andra vallmosorter är betydligt svagare och ser lite annorlunda ut. men jag är utbildad inom biologi och microbiologi samt att min polare från chalmers läser biokemi och inriktar sig på "vetenskapliga studier" på olika alkaloider från olika växter. och vi har mycket kul ihop

men som sagt: Det som vill bli mest stenad ska satsta stort, Papaver alltså! jag påstår inget annat.

skickar ett PM när jag samlat lite fakta med källförtäckning. det är så tråkigt när man inte kan bekräfta sina källor, och det blir ganska opålitligt.

P&O
Tackar

Har läst en del men inte hittat mycket vettigt om andra arter. Är dess alkaloider lika de hoss somniferum?

Citat:

Menar du inte somniferum?

EDIT: Papaver rhoeas mycket vacker vallmoart med alkaloiden rhoeadin. Wiki länk

EDIT2:
Citat:
Däremot kan du ha helt rätt i att blomman på bilden bara är skit. Antar att det är en orientalis av något slag.
???
Citera
2007-06-26, 15:13
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

peace out!

Ledsen över att göra dig besviken, som de andra redan sagt; Det är inget att ha..
Citera
2007-06-26, 19:21
Medlem
glockengolds avatar
[quote=Veneficus]Tackar

Har läst en del men inte hittat mycket vettigt om andra arter. Är dess alkaloider lika de hoss somniferum?

Menar du inte somniferum?

Självklart menar jag det....slarv bara.

EDIT: Papaver rhoeas mycket vacker vallmoart med alkaloiden rhoeadin. Wiki länk

det går att göra en mysig brygd på

EDIT2:
Citat:
Däremot kan du ha helt rätt i att blomman på bilden bara är skit. Antar att det är en orientalis av något slag.

du skrev "-???"

vad menar du med det? Kolla på blomman och slå upp papaver orientalis i googles bildsökmotor får du se. kan inte bli mer lik.

som sagt, lite mer bakgrundsinfo sen postar jag en tråd.

Stor Mamma: Tack för svaret, jag förstod nästan att den var obrukbar, men iom alla 1000tals vallmosorter som finns, finns det alltid en chans.

Till Alla som funderar på att alla vallmofrån utom somniferum är fria från alkaloider kan testa att köpa en burk vanlig vallmofrå på konsum, blanda burken med ett glas fil och ät, (du blir inte stenad). Morgonen efter, gör ett hemtest på opiater så ska ni få se att det blir positivt och att alkaloider finns i de många vallmosorter bara av olika slag och potens.

På mythbuster på Discovery channel gjordes ett liknande experiment, 2 män åt vallmobeströdda brödskivor tills dom storknade och gjorde senare att opiattest och blev positiva båda 2. det finns många dokumenterade fall i USA där folk blivit av med sitt arbete på grund av att det äter barkis varje frukost. fucked up men sant.

P&O
Citera
2007-06-26, 19:31
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Kolla på blomman och slå upp papaver orientalis i googles bildsökmotor får du se. kan inte bli mer lik.
Nu ringer de en klocka. Kände inte igen namnet som en papaverart och en snabb sökning gav inte något. Skulle sökt på orientale istället för orientalis. Lite svårt att hålla reda på alla papaverarter där finns

Citat:
Som sagt, lite mer bakgrundsinfo sen postar jag en tråd.
Usch!

Citat:
Till Alla som funderar på att alla vallmofrån utom somniferum är fria från alkaloider kan testa att köpa en burk vanlig vallmofrå på konsum, blanda burken med ett glas fil och ät, (du blir inte stenad). Morgonen efter, gör ett hemtest på opiater så ska ni få se att det blir positivt och att alkaloider finns i de många vallmosorter bara av olika slag och potens.

P&O
Ät bara inte för mycket frön. De är inte bra för magen
Citera
2007-06-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus

Stämmer inte, finns andra än somniferum som är kraftigt rusgivande. Papaver paeoniflorum, i folkmun kallad pionvallmo innehåller t.ex lika mycket morfin som många av somniferumgänget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in