2008-05-01, 00:56
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Saken är denna att jag bor i Oslo och jag har ingen aning om var man ska köpa dessa fröerna. Jag va runt i byn idag och hittade vallmo frön på ett ställe bara och det är dom två sorterna som jag skrivit tidigare. Är det nån som vet hur det är med vallmo och lagen i Norge? Det kanske är därför dom inte säljer några bra vallmosorter.

Det är inte tillåtet med opiumvallmofrö i Norge vad jag vet.

Men, å andra sidan, om du går till en sk. Turklivs ( Liten livsbutik oftast driven av invandrare med familj ) bör de ha kryddpåsar med vallmofrön, vita eller blå, och ingen kan klandra dig om det råkar gå hål på påsen och innehållet ramlar ut innan du kommit hem, eller hur?

Ett halvkilo frö för 25 kronor.

Det är ett satans drag i de vita fröna.( Kunde inte stå efter fem kapslar, och var bäng i drygt 16 timmar på dem.
Det brukar stå med pytteliten text på baksidan. "Made in Turkey" på dem....

Om du köper vallmofrön i livsmedelsbutiken från ett stort etablerat norskt/svenskt företag i Norge brukar fröna vara strålade, och inte gro. Någon gror alltid, men jämfört med de andra.. Ja, testa.
Citera
2008-05-01, 01:08
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Du springer alltså runt och sår det i stan? Är inte så korkat i sig men hur gör du när du ska skörda råopiumet? Det måste trots allt se ännu mer suspekt ut än själva "såakten" (i brist på bättre ord).

Tsss,

Nejdå. Ser du någorlunda normal ut och är diskret, så kan du ha fickorna fulla med frö från en halvkilospåse, vilket räcker till 100,000 tals plantor. Och sprätta frö både här och där, men litet vanskötta rabatter är bäst, för då är risken liten att någon kommer och rensar bort dem. Och när man skall plocka dem så bryter du hela blomman med skaft nere vid basen ( Inte olagligt ) och skall ta hem till din syster som pysslar med eterneller och knyter kransar. ( inte olagligt.)

Det som är olagligt är att inta växten i alla former, och att göra beredning på dem. Kan vara suspekt att ha en skokartong med nedmalda delar också.
Men, så länge du plockar och ställer dem torkade i en gammal vas i en skuggig del i din bostad har du inte begått något brott alls. Det finns ingen lag som förbjuder det.

Alltså,
Jag tror jag glatt flera, då jag sprätter frö för sprättandets skull, på många platser så kan jag tex. vänta på bussen, och inte återvända till platsen någongång, men, på minst åtta platser har någon klippt eterneller...

Helt Ok för mig, så länge ingen kommer in på min tomt & stjäl.

Jag dränkte för övrigt rabatterna vid Nacka polisstation för några säsonger sedan, och ingen reagerade på vad det var som växte där. och en dag på sensommaren hade någon plockat dem.
Senast redigerad av StorMamma 2008-05-01 kl. 01:41.
Citera
2008-05-01, 01:13
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...oin
Någon som mätt djup på kapselväggen och vet om det varierar nämnvärt?

Det varierar. Lustigt att du skulle ta upp detta, jag mätte förra sensommaren, och kom fram till när jag skar kapslar tvärs över att:

Frökammaren ligger innerst, sedan innerväggen, och den är emellan 0,2- 1,8 mm. tjock på de jag snittade. naturligtvis kan de variera mer, det är naturen vi talar om.

Man skall alltså vara väldigt ytlig med snittandet.
Citera
2008-05-01, 01:31
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Hade vart najs att få en ny guide, kärringen ska ju va så jävla rolig i denna guiden att man bara får luddiga svar. Finns det ingen bättre guide nån annan stans? Länkar uppskattas.

Ledsen vännen,

Kärringen kan inte vara exakt i odlingsråd om hon inte vet:

-Vart du bor i vårat avlånga land. Det är skillnad emellan att så i Skåne jämfört med Jukkasjärvi.

- Vilken typ av jord du har, är det lerjord? sandjord? Kalkhaltig jord? Surjordsrabatt?

- Hur gödslad är den? Är det lerjord behövs knappast extragödsling. Bara som ett exempel. Har du jordförbättrat? Med vad?

Ett bra tips för lerjord, skala bort ev. gräs, häll en påse eller två ( Eller jättemånga..beroende på hur stort du vill ha det.)med köpjord och jämna till i ett ungefär decimetertjockt lager. så fröna, vattna. Vallmon gror i ett väldränerat läge, vilket inte lerjorden är naturligt, och pålroten söker sig ned till det lerhaltiga och får optimalt med näring. Enkelt och snabbt fixat.

- Är jorden luckrad? Omgrävd i höstas? I så fall har du optimala förutsättningar.

- Sol eller halvskuggigt läge?

- Har du möjlighet att vattna?

Som jag nämnt innan, så är det naturen vi talar om. Det går då inte att vara exakt, även om du köper exakt identiska frö som jag har. Därför att vi har olika jordmån och olika förutsättningar. Dessutom varierar potensen från planta till planta, så jag kan bara ge generella råd utan att ljuga.

Jag brukar som exempel toppa en del plantor, därför att de då får fler kapslar. Å andra sidan så dröjer det då cirka en till två veckor längre innan skörd för MIG. Det kan ta kortare tid för andra, eller längre. sedan brukar jag spara en kapsel på varje planta, och välja ut de bästa att spara frön ifrån. Vilket andra kanske inte har möjlighet att göra.

Visst, jag kan sitta och skriva att exakt åtta kapslar av Hen & chickens frö köpta ifrån Thompson och Morgan gjorde mig bäng i exakt fyra timmar och 25 minuter, men, det skulle nog inte stämma in på dig.

Förstår du dilemmat?
Litet jobb får ni allt göra själva, med tanke på omständigheterna. Med tanke på att du nog inte är min granne. Om du är det, kom över, så sätter jag på en kanna te åt oss....
Senast redigerad av StorMamma 2008-05-01 kl. 01:33.
Citera
2008-05-01, 14:04
Medlem
Bra att du kommer och styr upp lite Stormamma denna tråd är ju trots allt din.. Var inne på Youtube igår och hittade ett ganska intressant klipp om opiumodlare (bönder) i Afghanistan och jag lär säga att killarna där nere vet hur man odlar monstruösa mängder med Opium. Tror dom fick ihop 4kg råopium per dag, vilket om jag inte minns fel motsvarade 28 000 $.

(Dom skördade också mitt på dagen och använde sig av rakblad när dom skulle mjölka kapslarna)

http://www.youtube.com/watch?v=DT4uPDpZs0Q

Så till våra egna "Svensson odlingar"

Fick igår en idé om att jag skulle riva upp gräsmattan och göra ett litet land där jag skulle kunna så min Vallmo. Tycker jag lyckades ganska bra med mitt projekt trots att jag nu i efterhand skulle kunnat göra det aningen större. Men men, jorden verkar i vilket fall vara bördig och jag hoppas mina växter ska trivas

Bifogad länk till bilden: http://i307.photobucket.com/albums/nn306/johannesjohannes/IMG_2679.jpg
Citera
2008-05-01, 14:51
Medlem
Charlie Chickens avatar
Hur är det att odla vallmo i skogen, fungerar det? (bor i Uppsala)
Senast redigerad av Charlie Chicken 2008-05-01 kl. 14:53.
Citera
2008-05-01, 14:52
Medlem
Charlie Chickens avatar
http://www.a1b2c3.com/drugs/opi006.htm
Senast redigerad av Charlie Chicken 2008-05-01 kl. 14:58.
Citera
2008-05-02, 00:22
Medlem
King of basss avatar
en undring... ja vet att hela den här sidan uppenbarligen inte e laglig men ändå. får man verkligen sätta upp såna här saker som t.ex. hur man odlar opium å sånt??
Citera
2008-05-02, 00:39
Medlem
listlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Vart ungefär bor Du?

I Finland, Vasa
Citera
2008-05-02, 00:52
Medlem
ztingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King of bass
en undring... ja vet att hela den här sidan uppenbarligen inte e laglig men ändå. får man verkligen sätta upp såna här saker som t.ex. hur man odlar opium å sånt??

Ja det får man. Information kan aldrig bli olagligt. Hur gammal är du?
Citera
2008-05-02, 16:10
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listless
I Finland, Vasa
Citera
2008-05-02, 16:12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listless
I Finland, Vasa

Blir det klart så fort där uppe? Alltså. Fast att Du sådde på hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in