Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Hade vart najs att få en ny guide, kärringen ska ju va så jävla rolig i denna guiden att man bara får luddiga svar. Finns det ingen bättre guide nån annan stans? Länkar uppskattas.
Ledsen vännen,
Kärringen kan inte vara exakt i odlingsråd om hon inte vet:
-Vart du bor i vårat avlånga land. Det är skillnad emellan att så i Skåne jämfört med Jukkasjärvi.
- Vilken typ av jord du har, är det lerjord? sandjord? Kalkhaltig jord? Surjordsrabatt?
- Hur gödslad är den? Är det lerjord behövs knappast extragödsling. Bara som ett exempel. Har du jordförbättrat? Med vad?
Ett bra tips för lerjord, skala bort ev. gräs, häll en påse eller två ( Eller jättemånga..beroende på hur stort du vill ha det.)med köpjord och jämna till i ett ungefär decimetertjockt lager. så fröna, vattna. Vallmon gror i ett väldränerat läge, vilket inte lerjorden är naturligt, och pålroten söker sig ned till det lerhaltiga och får optimalt med näring. Enkelt och snabbt fixat.
- Är jorden luckrad? Omgrävd i höstas? I så fall har du optimala förutsättningar.
- Sol eller halvskuggigt läge?
- Har du möjlighet att vattna?
Som jag nämnt innan, så är det naturen vi talar om. Det går då inte att vara exakt, även om du köper exakt identiska frö som jag har. Därför att vi har olika jordmån och olika förutsättningar. Dessutom varierar potensen från planta till planta, så jag kan bara ge generella råd utan att ljuga.
Jag brukar som exempel toppa en del plantor, därför att de då får fler kapslar. Å andra sidan så dröjer det då cirka en till två veckor längre innan skörd för MIG. Det kan ta kortare tid för andra, eller längre. sedan brukar jag spara en kapsel på varje planta, och välja ut de bästa att spara frön ifrån. Vilket andra kanske inte har möjlighet att göra.
Visst, jag kan sitta och skriva att exakt åtta kapslar av Hen & chickens frö köpta ifrån Thompson och Morgan gjorde mig bäng i exakt fyra timmar och 25 minuter, men, det skulle nog inte stämma in på dig.
Förstår du dilemmat?
Litet jobb får ni allt göra själva, med tanke på omständigheterna. Med tanke på att du nog inte är min granne. Om du är det, kom över, så sätter jag på en kanna te åt oss....