2007-10-14, 16:52
Medlem
Arcanums avatar
Ska egoisten inom mig få säga sitt så hoppas jag det inte är somniferum som rymdrattan hittat, åtminstone den stora kapseln då jag hittade likadana inte längre än 100 meter från mitt hem, med blad som var av somniferumsort, men tänkte att "sådär ser inte kapslarna ut". Detta var i början av månaden, men jag gick ut och kollade imorse när jag sett inlägget och då var de borta.
Citera
2007-10-22, 16:33
Medlem
piratkaptens avatar
Hjälp en nykomling i blomtråden!

Jag skulle verkligen vilja börja odla mina H&C nu genast.
Eftersom årstiden verkligen inte är den rätta tänkte jag odla inomhus med lite LE-lampor istället.
Men det verkar ju som att vallmon inte alls trivs särskillt bra inne.
Är mitt projekt helt dödsdömt eller kan det fungera?
Vad bör jag i så fall tänka på?
Citera
2007-10-24, 07:18
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jag skulle verkligen vilja börja odla mina H&C nu genast.
Eftersom årstiden verkligen inte är den rätta tänkte jag odla inomhus med lite LE-lampor istället.
Men det verkar ju som att vallmon inte alls trivs särskillt bra inne.
Är mitt projekt helt dödsdömt eller kan det fungera?
Vad bör jag i så fall tänka på?

Alltså borde en inomhusodling gå fint om du kan reglera temperaturen också.
Citera
2007-10-26, 15:10
Medlem
socs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katcha
Det är ju P. somniferum, men verkar inte framgå vilken typ. Orkar du kan du ju skriva och fråga.
Annars sålde dom P. somniferum H&C också, det är ju en bra variant av opium vallmo..

Finns det ingen som säljer afghanska sorter?
Citera
2007-11-02, 10:08
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soc
Finns det ingen som säljer afghanska sorter?

Någon får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det finns någon speciell "afghansk" sort. Däremot finns Tasmanian, de odlas framför allt på Tasmanien och används för läkemedelsframställning.
Citera
2007-11-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det finns någon speciell "afghansk" sort. Däremot finns Tasmanian, de odlas framför allt på Tasmanien och används för läkemedelsframställning.
Fast nån borde åka till Afganistan och be om lite fröer, dom borde dragit fram rätt bra sorter vid det här laget. (och jag som känner en som precis var där, fast han skrev till mig först han hade kommit tillbaka till Pakistan..
Citera
2007-11-26, 00:35
Medlem
Roygbivs avatar
Jag har en fråga till alla er botaniker som haft med vallmo att göra.
När jag var liten och spenderade mycket tid på gotland, där det växer enormt mycket rågvallmo på alla fälten, så sa mina föräldrar att jag inte skulle röra blommorna därför att vallmoplantan i sig är enbart giftig.

Nu är min fråga om det verkligen är så, eller den enda aktiva substansen i vallmo opium (eller thebain i rågvallmo har jag hört), och att det därför inte är farliga att plocka vallmo och slicka på fingrarna som det är för mig att dra en lina buprenorfin?
Citera
2007-12-14, 07:22
Medlem
Hej, någon som vet?

Hej någon som vet vad dehär är för blommor?

http://images.tradera.com/428/56255428_1.jpg

och vad den här bilden är på för något?

http://images.tradera.com/683/56568683_1.jpg

vore kul att höra lite om era åsikter
Citera
2007-12-23, 21:11
Medlem
euphorixs avatar
Äta eller gör te på plantor innan blom...

Stormamma skrev i början av tråden:
"De små plantorna gallras till ca 1-2 dm, om du plockar de små försiktigt så kan du plantera dem i en stor kruka istället för att kasta dom.
Eller ät upp dom."

Någon som vet hur mycket opium (översatt i tex tramadol 50 mg) man får ut om man käkar eller gör te på en/flera 20-30 cm plantor inkl. rötter? Jag tänkte odla lite H & C under ett par fluora lysrör i min garderob i vinter...Är det någon idé överhuvudtaget eller måste man mjölka kapslarna på en blommande planta för att få någon effekt?
Citera
2007-12-24, 12:22
Medlem
Arcanums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphorix
Stormamma skrev i början av tråden:
"De små plantorna gallras till ca 1-2 dm, om du plockar de små försiktigt så kan du plantera dem i en stor kruka istället för att kasta dom.
Eller ät upp dom."

Någon som vet hur mycket opium (översatt i tex tramadol 50 mg) man får ut om man käkar eller gör te på en/flera 20-30 cm plantor inkl. rötter? Jag tänkte odla lite H & C under ett par fluora lysrör i min garderob i vinter...Är det någon idé överhuvudtaget eller måste man mjölka kapslarna på en blommande planta för att få någon effekt?

Eftersom Tramadol inte innehåller opium, och att växtens storlek kan variera grovt, så är det grymt svårt att svara på den frågan. Sen att odla inomhus, med lysrör, går men en temperatursänkning under natten är minst lika viktigt som ljuscykeln, så kan du återskapa en naturlig temperatursänkning går det fint att odla inomhus.

Hur som helst sägs det att man i regel får ut 0.2 g råopium ur en planta som är beredd att mjölkas.

Citat:
Ursprungligen postat av Black_Saphire
Hej någon som vet vad dehär är för blommor?

http://images.tradera.com/428/56255428_1.jpg

och vad den här bilden är på för något?

http://images.tradera.com/683/56568683_1.jpg

vore kul att höra lite om era åsikter

Den första bilden verkar i alla fall vara pionvallmo. Båda bilderna är i alla fall papaver somniferum (opiumvallmo) och går alltså att mysa på.
Citera
2007-12-30, 01:20
Medlem
"Den första bilden verkar i alla fall vara pionvallmo. Båda bilderna är i alla fall papaver somniferum (opiumvallmo) och går alltså att mysa på."

Tackar för de trevliga svaret

Jag tyckte den vit/lila såg ut som en tasmanian, men de är nog mest önsketänkande.

Jaja man får väll se va de blir av dem till sommaren
Citera
2007-12-30, 18:21
Medlem
morfin från opium

någon som vet hur man gör om råopiumet till morfin?

Så att man får något rent och kraftigt tänkte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in