2007-07-31, 09:08
Medlem
Hörde på nyheterna idag om att tullen i kapellskär hade hittat en jättehög med opium i nåt paket. kommer inte ihåg hur mycket de rörde sig om dock typ 700gram eller nåt. osäker. Men ett värde av cirka 140 000 på gatan prata dom om.

Synd när sånt hamnar i "fel" händer.. *ler*
Citera
2007-07-31, 10:44
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Jag tycker det går lika bra att ta dom färska och köra allt i en mixer med det vatten som man sen kokar dem i.

Tycker också att detta sättet är det bästa!

(vem fan orkar vänta på att dom skall torka?)

Här är iaf bilden på Somniferum (opievallmo) Vs Ej opievallmo: http://tinypic.com/view.php?pic=53jo3v6
Citera
2007-07-31, 12:21
Medlem
Tjena! mitt första inlägg här på FB,en fråga.. har odlat upp massa Papaver -somniferum-fjädervallmo.Väntade ca 10 dagar efter blommningen innan jag klippte av knopparna.Tog ca 10 knoppar och malde ner,hällde på kokande vatten och lät dra i 20 min.Hällde det genom en sil..och drack upp det.
Väntade ca 1 timme men kände absolut ingenting ...har jag gjort något fel?? krävs det kanske mer knoppar eller?
Citera
2007-07-31, 12:24
Medlem
Jag tror på en varm höst :D

http://img257.imageshack.us/my.php?image=dsc00164ib8.jpg

http://img339.imageshack.us/my.php?image=dsc00163yo0.jpg

Vi får se det är värt ett försök iaf. Obs har sått mer än dom två små pyttorna. även stor blomlådan m.m
Citera
2007-07-31, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanaz
Tjena! mitt första inlägg här på FB,en fråga.. har odlat upp massa Papaver -somniferum-fjädervallmo.Väntade ca 10 dagar efter blommningen innan jag klippte av knopparna.Tog ca 10 knoppar och malde ner,hällde på kokande vatten och lät dra i 20 min.Hällde det genom en sil..och drack upp det.
Väntade ca 1 timme men kände absolut ingenting ...har jag gjort något fel?? krävs det kanske mer knoppar eller?

Otur och fått en totalt impotent frösort?
Låter någon annan ge en bättre förklaring..
Citera
2007-07-31, 13:23
Medlem
Tänkte på att det har ju regnat rätt mycket...men plantorna ser bra ut,och det är bra dränerat på platsen.För mycket vatten var väl visst inte bra?
Citera
2007-07-31, 13:31
Medlem
Trollishs avatar
Varför slängdes mina tråd där jag sa att jag skulle lägga upp bilder på knark vallmo och vanlig vallmo.
Citera
2007-07-31, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miinoo
http://img257.imageshack.us/my.php?image=dsc00164ib8.jpg

http://img339.imageshack.us/my.php?image=dsc00163yo0.jpg

Vi får se det är värt ett försök iaf. Obs har sått mer än dom två små pyttorna. även stor blomlådan m.m

Ja, i och med att du har dem flyttbara kan du ju helt enkelt ta in dom sen när solen börjar bli svag och köpa ett gäng lågenergilampor. Det går fint att blomma färdigt dom inne om de först har fått växa till sig ute.

Annanaz: Dina frön kan ha haft manipulerade gener. Flera företag har arbetat fram somniferum med mkt låg morfinhalt. En snubbe på Weibulls påstod t.ex att deras somniferum minsann inte innehåller nån morfin, huruvuvida det stämmer är jag mkt tveksam till men halten kan vara väldigt låg dock.
Citera
2007-07-31, 18:32
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
En snubbe på Weibulls påstod t.ex att deras somniferum minsann inte innehåller nån morfin, huruvuvida det stämmer är jag mkt tveksam till men halten kan vara väldigt låg dock.

Jag kan meddela att den snubben snackar skit, iaf när det gäller dannebrogen/danska flaggan/victoria cross. Förra säsongen odlade jag Danska flaggan från Weibulls, fungerade bra!
Citera
2007-07-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Jag kan meddela att den snubben snackar skit, iaf när det gäller dannebrogen/danska flaggan/victoria cross. Förra säsongen odlade jag Danska flaggan från Weibulls, fungerade bra!

Allright, det var ju iaf. bra, jag har ett kuvert med frön från Weibulls som jag inte pallat att odla efter att ha hört det där påståendet. De fröna får åka ner i rabatten nästa år. Men du kanske känner till det i övrigt, att vissa odlare har försökt få ner morfinhalten för att göra somniferum "mer rumsren" eller vad de nu har för syfte?
Citera
2007-08-02, 20:17
Medlem
Arcanums avatar
Testade som jag skrev tidigare i tråden att plantera två frön i vardera kruka. Detta var sex dagar sen, och det har inte hänt något än. De har vattnats varje dag, men inte med särskilt mycket vatten: två sprut med en sprayflaska/dag. För övrigt har de sol på sig ca 6-8 timmar/dygn och det är 25 grader i rummet.

Om inget annat kan vara fel, borde jag testa med flera frön? Tänkte om vissa kan vara skadade eller så.
Citera
2007-08-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanum
Testade som jag skrev tidigare i tråden att plantera två frön i vardera kruka. Detta var sex dagar sen, och det har inte hänt något än. De har vattnats varje dag, men inte med särskilt mycket vatten: två sprut med en sprayflaska/dag. För övrigt har de sol på sig ca 6-8 timmar/dygn och det är 25 grader i rummet.

Om inget annat kan vara fel, borde jag testa med flera frön? Tänkte om vissa kan vara skadade eller så.

Det kan ta en vecka innan de tittar upp. Att sätta två frön var nog lite i minsta laget då groddbarheten brukar ligga på ca 75 %. Med andra ord kanske inget av dem gror. Bättre då att sätta lite för många frön och låta alla växa en bit. De som växer bäst behåller man sen och avlivar eller ev. planterar om de andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in