2007-03-23, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maiden_666
erkänner mig trög nu!

Men låt oss säga att jag känner för en kopp poppy-tea!

om man har/hittar några plantor ute...och är sugen på te kan man ta några skallar och koka te på dom färska?

och säg det är några skallar över kan man torka dessa och sedan göra te på dessa en annan vecka eller månad? behöver man större mängd torkade eller de innehåller lika mycket godis som de färska?

Man ska vad jag vet absolut inte koka kapslarna, koka upp vattnet och låt kapslarna dra i det kokade vattnet, men alltså inte koka.
Ingen skillnad på torkade eller färska kapslar, innehåller samma ämnen..
Citera
2007-03-23, 20:50
Medlem
maiden_666s avatar
[quote=Oscotarach]
Ingen skillnad på torkade eller färska kapslar, innehåller samma ämnen..[/QUOTE]

där va svaret jag letade efter tack

men en liten fråga till om detta då? hur förvarar men de torkade kapslarna? kan man ha de i en påse/kartong i något rum?
Citera
2007-03-23, 23:50
Medlem
StorMammas avatar
[quote=maiden_666]
Citat:
Ursprungligen postat av Oscotarach
Ingen skillnad på torkade eller färska kapslar, innehåller samma ämnen..[/QUOTE]

där va svaret jag letade efter tack

men en liten fråga till om detta då? hur förvarar men de torkade kapslarna? kan man ha de i en påse/kartong i något rum?

Jupp.

Eller hänga ett knippe snyggt o prydligt på väggen.

Kom ihåg att om du skall göra te på fräscha kapslar, så gäller det även där att finfördela dem så mycket som möjligt.

En bra metod;

Klipp itu kapslarna, du kan ta skaften med, sedan kör du allt med det uppkokade vattnet i en mixer eller med en handmixer. Sila av efter en 10-20 minuter.
Citera
2007-03-27, 01:53
Medlem
Golonkas avatar
Jag bara MÅSTE dela med mig av den här storyn. Det är kanske lite OT eftersom tråden handlar om odling, men skitsamma för den är bra:

För en massa år sedan var jag och en kompis ute på en biltur. Min polare är konstnär som bor i USA och en jävligt skön kille. Han var här och hälsade på och vi tog som sagt en tur i den vacka svenska sommarkvällen. Solen stod lågt på himmeln och vi körde längs med ett gigantiskt fält som var FULLT av vad jag initialt trodde var tulpaner eller liknande. Efter en stund kommenterar jag detta med tulpanerna, eftersom jag inte hade en aning om att sådant odlades i stor skala i Sverige. Min polare kollar ut genom rutan och vrålar "Those aint tulips, man! That's fucking OPIUM!" Det blev ju en tvärnit direkt på den dammiga grusvägen och vi hoppade ut ur bilen för att pissa och kolla läget. Mycket riktigt. Jättestora frökapslar var synliga och vippade lockande och förföriskt. Blommorna var stora och vita med inslag av violett och rött längst inne mot fruktämnet. "Visst fan är det opium", sa min kompis med övertygelse. Ingen av oss kunne FATTA att vi stod framför ett gigantiskt FÄLT, en hel jävla ÅKER full med denna beryktade växt. Snabba ögonkast över axeln. Ingen hade sett att vi stannat och närmaste hus låg en bra bit bort. Glatt fnissande vadade vi ut i åkern och ryckte upp varsen rejäl famn full med rötter och allt, och körde omedelbart hem till min kåk. Vi satte ner plantorna i hinkar med vatten och började kolla i lexikon mm för att få arten och skördemetoden fastställd. Min kompis hade ju bättre koll än jag, så vi fick fram lite rakblad och började snitta. Sedan drog vi och köpte sötsaker (polaren insisterade på att sött godis av mellanöstern-ursprung var essentiellt i samband med intaget) och gott the medans guckan torkade. När vi kom hem igen, var det dags att skrapa ihop guckan och under min betydligt mer bevandrade kompis ledning slog vi oss till rätta i soffan för att Fånga Draken på klassiskt Apocalypse Now-sätt. Min kära hustru tittade storögt och förvånat på, men hon var väl ganska luttrad inför våra infall, så efter en stund dröp hon av när effekterna började kicka in. Det var ett oerhört soft rus. Mina tidigare erfarenheter hade mest kretsat kring hallucinogener och CB, men det här var något helt annat. Vi bara satt och jäste, konverserade lågmält och artigt, drack the och käkade balaklava-kakor. En synnerligen trevlig erfarenhet. I sommar skall jag definitivt plantera lite vallmo! Tack för odlingstips mm!
Citera
2007-03-27, 02:53
Medlem
Bajsfacistens avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag bara MÅSTE dela med mig av den här storyn. Det är kanske lite OT eftersom tråden handlar om odling, men skitsamma för den är bra:

För en massa år sedan var jag och en kompis ute på en biltur. Min polare är konstnär som bor i USA och en jävligt skön kille. Han var här och hälsade på och vi tog som sagt en tur i den vacka svenska sommarkvällen. Solen stod lågt på himmeln och vi körde längs med ett gigantiskt fält som var FULLT av vad jag initialt trodde var tulpaner eller liknande. Efter en stund kommenterar jag detta med tulpanerna, eftersom jag inte hade en aning om att sådant odlades i stor skala i Sverige. Min polare kollar ut genom rutan och vrålar "Those aint tulips, man! That's fucking OPIUM!" Det blev ju en tvärnit direkt på den dammiga grusvägen och vi hoppade ut ur bilen för att pissa och kolla läget. Mycket riktigt. Jättestora frökapslar var synliga och vippade lockande och förföriskt. Blommorna var stora och vita med inslag av violett och rött längst inne mot fruktämnet. "Visst fan är det opium", sa min kompis med övertygelse. Ingen av oss kunne FATTA att vi stod framför ett gigantiskt FÄLT, en hel jävla ÅKER full med denna beryktade växt. Snabba ögonkast över axeln. Ingen hade sett att vi stannat och närmaste hus låg en bra bit bort. Glatt fnissande vadade vi ut i åkern och ryckte upp varsen rejäl famn full med rötter och allt, och körde omedelbart hem till min kåk. Vi satte ner plantorna i hinkar med vatten och började kolla i lexikon mm för att få arten och skördemetoden fastställd. Min kompis hade ju bättre koll än jag, så vi fick fram lite rakblad och började snitta. Sedan drog vi och köpte sötsaker (polaren insisterade på att sött godis av mellanöstern-ursprung var essentiellt i samband med intaget) och gott the medans guckan torkade. När vi kom hem igen, var det dags att skrapa ihop guckan och under min betydligt mer bevandrade kompis ledning slog vi oss till rätta i soffan för att Fånga Draken på klassiskt Apocalypse Now-sätt. Min kära hustru tittade storögt och förvånat på, men hon var väl ganska luttrad inför våra infall, så efter en stund dröp hon av när effekterna började kicka in. Det var ett oerhört soft rus. Mina tidigare erfarenheter hade mest kretsat kring hallucinogener och CB, men det här var något helt annat. Vi bara satt och jäste, konverserade lågmält och artigt, drack the och käkade balaklava-kakor. En synnerligen trevlig erfarenhet. I sommar skall jag definitivt plantera lite vallmo! Tack för odlingstips mm!

Hahaha, vilken trevlig historia.
Citera
2007-03-27, 20:41
Medlem
Kerguelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
DET vore oerhört dumt. Och ett bra sätt att bränna den sourcen. Även fast det är tillåtet.

Hm? Jag har ännu inte sett en enda fröförsäljare som inte för somniferum.

Förresten, är vita turkiska 'TopOp' ngt att ha?
Citera
2007-03-29, 00:02
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerguelen
Hm? Jag har ännu inte sett en enda fröförsäljare som inte för somniferum.

Förresten, är vita turkiska 'TopOp' ngt att ha?

Ah,

Du missförstår, vi talade om att köpafärdigtorkade kapslar i butik...

Alltig från turkiet är det bra drag i.

FRÖBUTIKER DELAR VI GÄRNA MED OSS AV, DET ÄR LAGLIGT ATT ODLA DESSA OTROLIGT VACKRA BLOMMOR.
Citera
2007-03-30, 01:03
Medlem
gurgalofs avatar
Har inhandlat "Fjädervallmo" och "White Cloud" är dessa något att ha?

Det är ju dags att plantera nu!!!
Citera
2007-03-30, 03:14
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgalof
Har inhandlat "Fjädervallmo" och "White Cloud" är dessa något att ha?

Det är ju dags att plantera nu!!!

Yes Dear, go on!
Citera
2007-03-30, 08:24
Medlem
HFisBacks avatar
Fan, hittade nyss denna guldklimp: etnobotanik.se, när jag redan sått allt.

Beställde ialla fall 100st Tasmanian-frö. Får väl gräva upp några kvadratmeter gräs till, så jag kan så mina "tassies" nånstans!

Håller stormamma med att dom tasmanska är att föredra, och att det verkligen är tasmanska frö på denna sida?
Citera
2007-03-30, 08:25
Medlem
HFisBacks avatar
Blev fel... RADERAD
Citera
2007-03-30, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Fan, hittade nyss denna guldklimp
Grattis, du har hittat länken sidan som vi andra skickar i PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in