2011-05-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Top är solo, eftersom man vill ha två bot för bättre dragon control. Bot vill man ha support och ranged carry. Man skulle möjligen kunna sätta AP carry top, men det betyder att tank/bruiser går mid. Tank/bruiser klarar sig vanligen bättre top än mid. Så de går top. Hur skulle det annars se ut?

Okej låt mig berätta om förra matchen så kanske du kan säga vad vi gjorde helt fel osv.
Malphite solo top mot Katarina, Galio
Shaco jungle
Lux mid mot Karthus
Garen och Kassadin bot mot Evelyn och Miss Fortune

Så vi hade alltså 2 tanks, en AP och en AD, 1 AD jungle, 2 AP

Kom ihåg att jag är totalt väck när det gäller sånt här också.
Snälla berätta vad och för ändringar vi bör göra och varför! Stort tack för svar!
2011-05-06, 17:11
Medlem
nedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjosanitjompen
Okej låt mig berätta om förra matchen så kanske du kan säga vad vi gjorde helt fel osv.
Shaco jungle
Lux mid mot Karthus

Snälla berätta vad och för ändringar vi bör göra och varför! Stort tack för svar!
Svårt att säga bara av att se setupsen men deras lag är riktigt tunga i teamfight.. gäller att få focus på rätt personer och göra bra ifrån sig i början med ganks från er junglare.. Lux bör äga karthus i mitten, och malphite är en bra counter mot tex katarina.. skaffa mr dom var rätt ap tunga
2011-05-06, 17:22
Medlem
Citat:
Shaco jungle
Lux mid mot Karthus

Malphite solo top: Rätt okej val. Malphite är inte riktigt lika bra som förr men han är fortfarande bra. Han får köra lite defensivt mot två stycken till en början. Köra lite defensivt och vänta på gank. Använd Q för harass och eventuellt lasthitta. E också ev. ifall de pushar till tornet.

Garen och Kassadin bot... Njaaa... När folk säger "AD" så menar de vanligen "ranged AD". Kassadin borde nog gå mid, Lux bot. Jag tycker inte att er setup var så jättebra.

Några tips då: Kassadin är riktigt bra, men han bör gå mid. Lux är okej, men inte optimalt. Hon är inte riktigt support och inte riktigt AP carry heller. Jag skulle nog byta ut henne mot en rktigt support, om ni har någon ni gillar. T ex Janna, Soraka, Taric, Sona. Gå bot med en AD carry. T ex Corki, Ashe, Miss Fortune. Garen vet jag inte riktigt, i vilket fall skulle jag kalla honom bruiser. Men ser nästan aldrig Garen så svårt att säga.
2011-05-06, 18:18
Medlem
nedranss avatar
Skulle också byta kassadin mot lux, tror kassadin gör bättre ifrån sig mitt än i lane.. Dock så tycker jag att lux support/carry combo är mer en fördel.. Hon sköter rollerna bra och är bra på att ganka om hon kör mid
2011-05-06, 18:21
Medlem
LXXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans
Skulle också byta kassadin mot lux, tror kassadin gör bättre ifrån sig mitt än i lane.. Dock så tycker jag att lux support/carry combo är mer en fördel.. Hon sköter rollerna bra och är bra på att ganka om hon kör mid
precis kör man lux med två philos i mitten så är hon nästintill ostoppbar
2011-05-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LXXV
precis kör man lux med två philos i mitten så är hon nästintill ostoppbar

Tack för tipset! Ska be honom testa det!

Men okej om vi säger såhär, vi är 5 pers som är sisådär på spelet, vad är en bra team setup/formation och varför?
2011-05-06, 19:41
Medlem
Citat:
Men okej om vi säger såhär, vi är 5 pers som är sisådär på spelet, vad är en bra team setup/formation och varför?
Vilka karaktärer gillar ni att spela? Kan du fixa en lista med era "mains", gärna med olika personer så borde jag kunna se vilka kombinationer som är bra.
2011-05-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Vilka karaktärer gillar ni att spela? Kan du fixa en lista med era "mains", gärna med olika personer så borde jag kunna se vilka kombinationer som är bra.

Okej det låter rimligt, jag bokstaverar personerna.
F: Ashe, Caitlyn, Alistar, Brand, Renekton, Heimerdinger, Akali, Olaf (är ganska allround, utom sådana som Kassadin, LeBlanc, Vladimir)
E: Lux, Nunu, Fiddlesticks, Urgot
X: Soraka, Sona, Mordekeiser (detta är min bror, han är urkass på spelet och han måste lära sig, finns det någon noobhero som rekommenderas tack gärna!)
W: Nidalee, Kennen, Irelia, Annie, Kog Maw
J: Tryndamere, Jarvan
T: Ezrael, Olaf, Kassadin

Jag vet att detta är 6 pers, men vi är oftast bara 4-5.
2011-05-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedrans

Ganka hyffsat, förutsatt att man är bra på att pricka skillshots, inte annars.
2011-05-06, 20:36
Medlem
Citat:
Okej det låter rimligt, jag bokstaverar personerna.
F: Ashe, Caitlyn, Alistar, Brand, Renekton, Heimerdinger, Akali, Olaf (är ganska allround, utom sådana som Kassadin, LeBlanc, Vladimir)
E: Lux, Nunu, Fiddlesticks, Urgot
X: Soraka, Sona, Mordekeiser (detta är min bror, han är urkass på spelet och han måste lära sig, finns det någon noobhero som rekommenderas tack gärna!)
W: Nidalee, Kennen, Irelia, Annie, Kog Maw
J: Tryndamere, Jarvan
T: Ezrael, Olaf, Kassadin

Jag vet att detta är 6 pers, men vi är oftast bara 4-5.
Okej. Verkar ändå som att alla kan spela någon bra. Några karaktärer som jag inte tycker passar så jättebra:

Heimerdinger. Han har en del coola skills, men i nuvarande meta passar han inte in jättebra. Andra AP carries är bra mycket bättre. Akali. Junglar inte så bra, lanar kasst. Lux. Är okej, passar inte in jättebra i metat men är okej. Ser henne inte så ofta i high elo streams. Fiddlesticks. Han är rätt svag just nu. Mordekaiser. Han är inte så bra i överlag. Nidalee är rätt bra, men svårt att säga vilken roll hon fyller. AP carry kanske. Kan gå mid eller top om hon körs. Kennen är inte jättebra just nu. Kog'Maw är okej som AD carry, bör gå bot då, men finns många bättre. Tryndamere är inte alls bra 5v5, kör inte honom.

Så, av de ni spelar så borde det se ut ungefär så här:

F: Ashe, Caitlyn, Alistar, Brand, Renekton, Olaf (är ganska allround, utom sådana som Kassadin, LeBlanc, Vladimir)
E: Lux, Nunu, Urgot
X: Soraka, Sona
W: Nidalee, Irelia, Annie, Kog'Maw
J: Jarvan
T: Ezreel, Olaf, Kassadin

Några exempel på setup:

Top Jarvan, mid Kassadin, bot Soraka och Ashe/Caitlyn. Nunu eller Olaf junglar.

Top Irelia, mid Brand, bot Ashe/Caitlyn och Soraka/Sona, Nunu eller Olaf eller Jarvan junglar.

Jag noterade att ni i överlag saknar tanks. Om någon skulle lära sig Shen eller Amumu skulle det nog kunna hjälpa en del. Av de som är bra som kan jungla är det främst: Olaf, Nunu, Irelia, Jarvan. Av de som går mid är det främst: Brand, Lux, Urgot, Nidalee, Annie, Kassadin. De som kan gå top och är bra på det: Alistar, Renekton, Urgot, Nidalee, Irelia, Jarvan. Bot är Ashe, Caitlyn, Alistar (blir mer supportig i laning phase då), Soraka, Sona, Kog'Maw, Ezreal, Lux, Urgot.

Så bot bör se ut något i stil med: Ashe/Caitlyn/Kog'Maw/Ezreal/Urgot går med Alistar/Soraka/Sona/Lux. Soraka är den som kan hjälpa mest där. Alistar och Lux är inte lika bra val, då de inte hjälper lika bra på att supporta, och de är lite mer beroende av items än vad Soraka och Sona är. Support bör låta carryn ta last hits. Det går också att skicka carryn mid, men räknas inte som lika effektivt.

J borde kanske lära sig spela andra karaktärer än Jarvan och Tryndamere. Tryndamere är inte ett särskilt bra val i överlag. Jarvan är OP och väldigt stark i nuläget.

X borde också kanske lära sig någon mer, att bara spela support hela tiden kan vara lite trist. Samtidigt är det nog bra att inte förlita sig alltför mycket på en ny spelare. Ser ni till att påminna honom att köpa wards och lär honom var det är bra att lägga ut dem så kan nog Soraka och Sona fungera bra för att lära sig mer om spelet. Hålla sig lite i bakgrunden och lira support, då.
2011-05-06, 23:09
Medlem
Jag har börjat fixa mer och mer poäng nu, men jag vet inte vilken hero som är bra, behöver verkligen förslag !
2011-05-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryompl
Jag har börjat fixa mer och mer poäng nu, men jag vet inte vilken hero som är bra, behöver verkligen förslag !
Först kan det vara bra att säga "Jag har en del poäng som jag inte kan spendera, jag gillar: ranged, melee, dmg, tank, ap, ad" osv. Innan andra kan ge dig svar :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in