Citat:
Ursprungligen postat av tjosanitjompen
Okej det låter rimligt, jag bokstaverar personerna.
F: Ashe, Caitlyn, Alistar, Brand, Renekton, Heimerdinger, Akali, Olaf (är ganska allround, utom sådana som Kassadin, LeBlanc, Vladimir)
E: Lux, Nunu, Fiddlesticks, Urgot
X: Soraka, Sona, Mordekeiser (detta är min bror, han är urkass på spelet och han måste lära sig, finns det någon noobhero som rekommenderas tack gärna!)
W: Nidalee, Kennen, Irelia, Annie, Kog Maw
J: Tryndamere, Jarvan
T: Ezrael, Olaf, Kassadin
Jag vet att detta är 6 pers, men vi är oftast bara 4-5.
Okej. Verkar ändå som att alla kan spela någon bra. Några karaktärer som jag inte tycker passar så jättebra:
Heimerdinger. Han har en del coola skills, men i nuvarande meta passar han inte in jättebra. Andra AP carries är bra mycket bättre. Akali. Junglar inte så bra, lanar kasst. Lux. Är okej, passar inte in jättebra i metat men är okej. Ser henne inte så ofta i high elo streams. Fiddlesticks. Han är rätt svag just nu. Mordekaiser. Han är inte så bra i överlag. Nidalee är rätt bra, men svårt att säga vilken roll hon fyller. AP carry kanske. Kan gå mid eller top om hon körs. Kennen är inte jättebra just nu. Kog'Maw är okej som AD carry, bör gå bot då, men finns många bättre. Tryndamere är inte alls bra 5v5, kör inte honom.
Så, av de ni spelar så borde det se ut ungefär så här:
F: Ashe, Caitlyn, Alistar, Brand, Renekton, Olaf (är ganska allround, utom sådana som Kassadin, LeBlanc, Vladimir)
E: Lux, Nunu, Urgot
X: Soraka, Sona
W: Nidalee, Irelia, Annie, Kog'Maw
J: Jarvan
T: Ezreel, Olaf, Kassadin
Några exempel på setup:
Top Jarvan, mid Kassadin, bot Soraka och Ashe/Caitlyn. Nunu eller Olaf junglar.
Top Irelia, mid Brand, bot Ashe/Caitlyn och Soraka/Sona, Nunu eller Olaf eller Jarvan junglar.
Jag noterade att ni i överlag saknar tanks. Om någon skulle lära sig Shen eller Amumu skulle det nog kunna hjälpa en del. Av de som är bra som kan jungla är det främst: Olaf, Nunu, Irelia, Jarvan. Av de som går mid är det främst: Brand, Lux, Urgot, Nidalee, Annie, Kassadin. De som kan gå top och är bra på det: Alistar, Renekton, Urgot, Nidalee, Irelia, Jarvan. Bot är Ashe, Caitlyn, Alistar (blir mer supportig i laning phase då), Soraka, Sona, Kog'Maw, Ezreal, Lux, Urgot.
Så bot bör se ut något i stil med: Ashe/Caitlyn/Kog'Maw/Ezreal/Urgot går med Alistar/Soraka/Sona/Lux. Soraka är den som kan hjälpa mest där. Alistar och Lux är inte lika bra val, då de inte hjälper lika bra på att supporta, och de är lite mer beroende av items än vad Soraka och Sona är. Support bör låta carryn ta last hits. Det går också att skicka carryn mid, men räknas inte som lika effektivt.
J borde kanske lära sig spela andra karaktärer än Jarvan och Tryndamere. Tryndamere är inte ett särskilt bra val i överlag. Jarvan är OP och väldigt stark i nuläget.
X borde också kanske lära sig någon mer, att bara spela support hela tiden kan vara lite trist. Samtidigt är det nog bra att inte förlita sig alltför mycket på en ny spelare. Ser ni till att påminna honom att köpa wards och lär honom var det är bra att lägga ut dem så kan nog Soraka och Sona fungera bra för att lära sig mer om spelet. Hålla sig lite i bakgrunden och lira support, då.