Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Det blir visst en nerf, en indirekt sådan. Anta att du kör solo top och möter två fiender. Då kommer du inte att ha lika stort försprång i xp som tidigare, vilket gör det svårare. Junglare kommer att få svårare att hålla ikapp med xp jämfört med duo lanes, speciellt långsamma junglare som exempelvis Shen. Fördelen att gå mid eller solo top blir inte lika stor längre.
Är detta bra eller inte? Jag vet inte, men jag kommer inte att jungla lika ofta med Shen i alla fall. Jag offrar en del för att jungla med honom, exempelvis säkerhet (mer riskabelt att jungla än duo lane med Shen), en mastery (Neutral buff duration) och en Summoner spell (Smite istället för Exhaust). Är det värt det? Kanske, kanske inte. I vilket fall har Riot sagt att de vill göra junglers mindre obligatoriska. En nackdel (eller fördel?) med det är att det troligen kommer att göra så att bara de bästa junglers kommer att jungla.
Fast om du möter två stycken fiender top betyder det ju att motståndar laget inte har någon junglare alternativt har 1 bot vilket betyder att draken alltid troligtvis kommer bli eran. Detta scenarion händer ju inte ofta, jag som har runt elo 1250 på normal ser 80% alltid en junglare och har aldrig sett 2st top. Sen kommer ju frågan varför man inte låter Shen ta solo top och låta en snabb junglare ha jungeln istället.
Sen har ju junglare ett XP övertag redan över duo lanes och nerfa den så den som solar och junglar hamnar på en liknande nivå med dem som duoar tycker jag är bra. Man junglar ju inte enbart för att låta någon få mer XP utan även mer guld samt öppna upp för ganks mycket tidigare och även kunna ta ner draken snabbare.
Har dem satt något pris på den nya championen än? Kan väl anta att han hamnar på 6300.