2011-01-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Det är väldigt många gånger som man möter folk med väldigt många wins som fortfarande inte verkar veta vad dom håller på med, vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte man kan säga att man är på nån viss "nivå" när man bara sitter och spelar normal games, och jag tycker att det finns väldigt mycket som säger att rankade matcher är bättre än att köra normal games

Så bara för att man har tex 600 wins på normal games så är man duktig då?

Absolut inte. Eftersom att det nu handlar om att samarbeta med 4 (alternativt 2 andra) så är det väldigt svårt att se hur bra den enskilda personen är. Jag menar, du kan ha över 20 kills och inte ha en ända siffra på din dödslista men ändå ha alla torn och inhibs nere.
2011-01-22, 16:11
Medlem
MrJacksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
Vad har ni för åsikter om AP morde egentligen?

AP morde äger. Jag förstår inte varför så många tror att morde är en tank. Jag brukar dock bygga en Force of Nature och/eller en Sunfire Cape direkt efter Mejai's. FoC: HP regen baserat på max HP, MR och (MS som gör det mindre smärtsamt att fixa Sorcery Boots). SC: Arm, (HP!) och en passiv som stackar psykbra med Creeping Death. Man får enligt mig för mycket bra stats av dom två för att skippa dom. Billiga med tanke på va dom ger också. Efter det, Rabadon, Rylai's (HP!), etc.

Go for Penta!
2011-01-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJackson
AP morde äger. Jag förstår inte varför så många tror att morde är en tank. Jag brukar dock bygga en Force of Nature och/eller en Sunfire Cape direkt efter Mejai's. FoC: HP regen baserat på max HP, MR och (MS som gör det mindre smärtsamt att fixa Sorcery Boots). SC: Arm, (HP!) och en passiv som stackar psykbra med Creeping Death. Man får enligt mig för mycket bra stats av dom två för att skippa dom. Billiga med tanke på va dom ger också. Efter det, Rabadon, Rylai's (HP!), etc.

Go for Penta!

Jag trodde det var MP som just var viktigt för att en AP Mord skall klara sig.

Det som gör Mord till en sådan fruktansvärd tank är för att han kan ge ut en sådan hög skada även utan att ha saker som ökar den. Det gör honom till en stridsmaskin som inte bara kan ta emot en hel del skada, utan också ge ut den.
2011-01-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leksands
Absolut inte. Eftersom att det nu handlar om att samarbeta med 4 (alternativt 2 andra) så är det väldigt svårt att se hur bra den enskilda personen är. Jag menar, du kan ha över 20 kills och inte ha en ända siffra på din dödslista men ändå ha alla torn och inhibs nere.

Det är därför det är så svårt att veta hur duktig någon är, allt beror ju på vilka man spelar med/mot, att ha många wins betyder ju ingenting, att få hög rank är inte heller jättesvårt gäller bara att komma i rätt lag mer gånger än i fel lag. Dock så tycker jag att matcherna i rankade håller en klart högre klass än i normal, i normala games känns det som att ingen riktigt bryr sig utan att alla kör bara sitt eget race, i rankade matcher är det mycket mer teamplay och taktik
2011-01-22, 16:27
Medlem
Citat:
Det är väldigt många gånger som man möter folk med väldigt många wins som fortfarande inte verkar veta vad dom håller på med, vad jag vill ha sagt är att jag tycker inte man kan säga att man är på nån viss "nivå" när man bara sitter och spelar normal games, och jag tycker att det finns väldigt mycket som säger att rankade matcher är bättre än att köra normal games
Du är väl medveten om att Ranked inte ens fanns för ett tag sen? När jag började spela fanns inte Ranked. Av vad jag har läst verkar Ranked har väldigt många feeders, leavers, afk:ers och liknande. Personligen skulle jag gärna se att de satte en gräns på att man behöver, säg, 250 wins innan man får börja spela Ranked, det skulle nog dra ner antal dåliga spelare i Ranked rejält. Finns folk som inte ens har full runepage som spelar Ranked. Jag känner inte för att börja och riskera att köra med folk som auto-hittar och aldrig köper wards... På Normal kör jag mest pre-arranged. Vet inte om jag har nog många att köra med för att fixa pre-arranged i Ranked dock.

Citat:
Så bara för att man har tex 600 wins på normal games så är man duktig då?
Nej, men då har man spelat i åtminstone 500 timmar. Andra som har spelat 150-200 timmar bör vara sämre. Övning ger färdighet, trots allt. I många fall är någon med 600 wins bättre än någon med 300 wins. Sen vet man ju inte, den med 300 wins kan ju ha kört Custom/Practice 1000 gånger, eller spelat DotA i 3-4 år. Sådant hjälper ju.

Citat:
Ursprungligen postat av MrJackson
AP morde äger. Jag förstår inte varför så många tror att morde är en tank.
För att AP Morde ska fungera skulle jag tro att man behöver ta några survival items, eller välja AP items som ger survival, som exempelvis Rylai's. Annars lär han bli lite väl squishy, skulle jag tro. Folk tänker att han är en tank eftersom han ofta bygger tank items och springer in först i striderna, samt är svår att döda. Han är väl snarare en tanky dps, dock. Han har ingen cc om han inte köper Rylai's eller Randuin's, han har ingen bra initiate, i överlag har han inte så bra skill set för att spela maintank. Men han är dålig och kan göra bra med skada, hans ulti kan vara väldigt effektiv.
2011-01-22, 16:30
Medlem
Citat:
Dock så tycker jag att matcherna i rankade håller en klart högre klass än i normal, i normala games känns det som att ingen riktigt bryr sig utan att alla kör bara sitt eget race, i rankade matcher är det mycket mer teamplay och taktik
Beror väl på vilka du kör med. Kör du solo så lär man hamna med en del dåliga teammates då och då, kör man prearranged så får man välja vilka man kör med. Sitter man på Skype, Mumble, Teamspeak eller liknande med en full prearranged så lär det vara rätt seriöst.
2011-01-22, 16:33
Medlem
Citat:
Det är därför det är så svårt att veta hur duktig någon är, allt beror ju på vilka man spelar med/mot, att ha många wins betyder ju ingenting, att få hög rank är inte heller jättesvårt gäller bara att komma i rätt lag mer gånger än i fel lag. Dock så tycker jag att matcherna i rankade håller en klart högre klass än i normal, i normala games känns det som att ingen riktigt bryr sig utan att alla kör bara sitt eget race, i rankade matcher är det mycket mer teamplay och taktik

Och just därför håller jag med dig. Jag kör mycket normal games eftersom att jag för tillfället inte har något team att lira ranked med. Fast även när jag kör normal games brukar jag samla ihop en till två polare att köra med efter som att det blir mycket roligare så. Och om jag ska vara ärlig så kör jag mest mitt eget race, precis som du säger. Orkar inte riktigt ge 99% varje game så det blir ofta att man bara kör på och hoppas på det bästa.
2011-01-22, 17:06
Medlem
Efter att ha nött oändligt med Caitlyn i både 5v5 och 3v3 så ska jag testa Sivir nästa gång, Ashe är också ganska roligt, pluggar de tre just nu på Mobafire och när jag känner mig säker med dem så börjar jag med andra låter väl rätt okej för en noob.
2011-01-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Du är väl medveten om att Ranked inte ens fanns för ett tag sen? När jag började spela fanns inte Ranked. Av vad jag har läst verkar Ranked har väldigt många feeders, leavers, afk:ers och liknande. Personligen skulle jag gärna se att de satte en gräns på att man behöver, säg, 250 wins innan man får börja spela Ranked, det skulle nog dra ner antal dåliga spelare i Ranked rejält. Finns folk som inte ens har full runepage som spelar Ranked. Jag känner inte för att börja och riskera att köra med folk som auto-hittar och aldrig köper wards... På Normal kör jag mest pre-arranged. Vet inte om jag har nog många att köra med för att fixa pre-arranged i Ranked dock.

Feeders, leavers och afk:ers osv i rankade förekommer bara i låg ELO säg upp till 1400-1450 kanske efter det så är det ju självklart att alla spelar seriöst då man sitter och kämpar för att få upp sin rank om man nu ändå har kommit en bit på vägen. Men ja, det är ett rätt stort problem i low ELO när man kör 5x5 solo que/duo att man får med sig folk som verkligen inte kan spela och bara förstör.

Men om du har tex 500 wins i normal och får möta andra med lika många wins så betyder det ju inte alltid att dom är duktiga bara för det men det är klart att chansen är större.
Senast redigerad av HeltVild 2011-01-22 kl. 17:11.
2011-01-22, 17:24
Medlem
Citat:
Feeders, leavers och afk:ers osv i rankade förekommer bara i låg ELO säg upp till 1400-1450 kanske efter det så är det ju självklart att alla spelar seriöst då man sitter och kämpar för att få upp sin rank om man nu ändå har kommit en bit på vägen.
1400-1450 är ganska mycket över snittet, dock. Har för mig att det är typ top 20% eller så. Ett "problem" kan vara att man inte får behålla sin Normal elo, utan att man börjar om på 1200. Samtidigt som man riskerar att hamna med folk som har 900 i Normal elo och 1200 i Ranked. Om man inte kör prearranged. Skulle jag köra Ranked hade jag kört Prearranged. Ett problem är att de flesta jag känner är sämre än mig, sen har jag folk på friend list som är rätt bra men som jag inte kör voicechat med. Känner några som är riktigt high elo, men skulle nog inte vilja spela Ranked med dem, känns som att jag skulle riskera att dra ner dem, hehe. I och för sig vinner vi ganska ofta Normal, men ändå. Så som du ser är det problem med prearranged, och solo känner jag inte för. Är inte jätteförtjust i solo, för stor risk att man hamnar med dåliga teammates. Och i ranked kan jag inte queue-dodga Teemo med Heal.

Varför har folk börjat ta Heal helt plötsligt? Har jag fått någon stort tapp i elo, eller har den blivit populär? Eller vad? Finns en risk att jag tappat i elo, i och med att jag ofta kört prearranged med folk som är sämre än mig ser systemet det som att det är mitt fel om vi förlorar, och deras förtjänst om vi vinner, typ. Så vinner vi får jag inte så mycket elo, förlorar vi tappar jag mycket elo. Nåja, elo spelar mest roll i solo queue ändå. De gångerna jag lirar med folk som är bättre än mig torde det vara tvärtom, så det kanske jämnar ut sig. Vem vet? Inte så viktigt, ändå. Jag kör mest för skojs skull. Tycker att jag brukar sköta mig rätt bra generellt sätt, så.

Citat:
Men om du har tex 500 wins i normal och får möta andra med lika många wins så betyder det ju inte alltid att dom är duktiga bara för det men det är klart att chansen är större.
Nej, givetvis inte. Sen beror det också mycket på vilken karaktär de kör. De kanske provar en ny karaktär för tredje gången, medan jag kör en karaktär som jag kört väldigt mycket. Men folk med mer wins har, trots allt, spelat spelet mer.
2011-01-22, 17:35
Medlem
Jag tycker att Heal är väldigt effektivt. Tänk dig att du har väldigt lite HP. Och du vet vad väldigt lite HP betyder: Gank. Och då den våldsamma Warwick kommer flygande efter dig kan du snabbt vända på fighten med en väl tajmad Heal och Exhaust.
2011-01-22, 17:55
Medlem
dingade precis 20 och ska spendera mina IP på en bra fin allround build för karaktärer som Caitlyn, Ashe, Sivir, Teemo. Ranged alltså, någon som har en build eller är jag helt ute och cyklar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in