2011-09-01, 00:47
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtp
Köpte irelia för ett par dagar sedan kört ett X antal games med henne men brukar tyvärr inte gå allt för bra.. Någon som har tips på hur man ska lira henne?

Viktigaste är väl att inte spela irelia om du inte kommer få en sololane (eller en support som släpper all farm men den är nog värdare att bränna på din ashe/cait som inte har samma sustain och självständighet som du samt kommer äga dig skademässigt lategame) , det går hand i hand med tips nummer två:

FARMA FARMA FARMA, du är ingenting förrens du får din trinity, var bara passiv och fokusera på lasthits och använd din stun i tornet om din motståndare tröttnar på att du spelar så "fegt".

Ultin är inget att gå och spara på i laning då du inte kommer fokusera på kills just då.

http://solomid.net/guides.php?g=573 är en rätt bra guide när det kommer till runes och items till viss mån. Jag brukar börja med regrowth pendant + hp pot, sticker tillbaks när jag har råd till philo + boots of speed då jag även plockar upp ett par wards + eventuella pots. Sen gör jag klart trinity och efter det bygger jag defensivt utefter motståndarlaget och avslutar med en atmas.

Tänk även på att din Q refreshas om den dödar sitt target även utanför laningphase, det har låtit mig jaga/fly i många osannolika situationer.
2011-09-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Partment
Okej jag förstår så jävla mycket.. Får väl ta och hålla andan ett tag.
Problemet med Poppy är att hon har stora problem i lane, och är svår att placera i högre nivåer av spel där man oftast kör en solo top, en solo mid och en support och en ranged AD carry bot, samt en junglare. Poppy är rätt så svag i solo lane, som junglare och som support och blir därför väldigt svår att placera på ett lag. Men hon kan eventuellt fungera mot mindre organiserade motståndare. Jag har kört henne tidigare med viss framgång, och antagligen är folk i lägre levlar inte jättebra.

Rammus är en karaktär som är riktigt svag i lane. Man brukade lösa det genom att han skulle jungla. Men de nerfade hans junglande och numera är han jätteberoende på att hans tidiga ganks ska gå bra, annars kommer han att falla efter väldigt mycket. Ett annat problem med Rammus är att han är relativt lätt att ignorera, med undantag för single target taunt. Men även detta skiljer sig från högre och lägre summoner level. Folk med mindre erfarenhet är ofta mer benägna att fokusera tanken i teamfights, och då blir Rammus riktigt användbart eftersom han är så tålig.

Tycker jag att du ska köpa Poppy eller Rammus? Just nu skulle jag nog säga "Njaaa". De kan fungera bra just nu, men hur bra kommer de att fungera på level 30? Samtidigt är det möjligt att metat har ändrats tills dess eller att karaktärerna har blivit buffade. Men mitt råd är att vänta och se och köra de som är på rotation.

Citat:
Men Sylvian medans du ändå är i farten kan du snällt förklara vad "Bruisers" är för typ av hjälte? Tycker dem kategoriserat hjältarna lite väl mycketi LoL.
Bruisers skulle jag beskriva som melee tanky dps. De är som hybrid mellan tanks och melee AD carries, de bygger ofta AD/AS och mycket survival. Vanliga items kan vara exempelvis Trinity Force, Wit's End, samt den alltmer populära kombinationen Warmog's Armor + Atma's Impaler.

Exempel på karaktärer som brukas byggas som bruisers är bland annat: Irelia, Warwick, Lee Sin, Nocturne, Udyr, Gangplank, Trundle, Garen, Jax, Nasus.

Bruisers går vanligen solo top eller junglar.

Jag vill skilja på bruisers och tanky AP. Skillnaden är lite som skillnaden mellan AD carry och AP carry, fast kanske inte lika stor. Tanky AP är exempelvis Mordekaiser och Rumble.
2011-09-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
FARMA FARMA FARMA, du är ingenting förrens du får din trinity, var bara passiv och fokusera på lasthits och använd din stun i tornet om din motståndare tröttnar på att du spelar så "fegt".

Ultin är inget att gå och spara på i laning då du inte kommer fokusera på kills just då.
Vet inte om jag håller med här. Dels brukar jag ofta köpa en Wit's End innan jag köper Trinity Force, speciellt om den jag möter gör mestadels magic damage. Dels håller jag inte med om att man bör köra passivt. Irelia har relativt bra harass, varför inte utnyttja det för att zona eller tvinga tillbaka motståndaren, kanske till och med plocka kills? I början, fram till ungefär level 5-6, bör man spela rätt så passivt, ja. Men senare, om möjlighet finns, kan det vara värt att gå mer aggressivt.
2011-09-01, 01:02
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Vet inte om jag håller med här. Dels brukar jag ofta köpa en Wit's End innan jag köper Trinity Force, speciellt om den jag möter gör mestadels magic damage. Dels håller jag inte med om att man bör köra passivt. Irelia har relativt bra harass, varför inte utnyttja det för att zona eller tvinga tillbaka motståndaren, kanske till och med plocka kills? I början, fram till ungefär level 5-6, bör man spela rätt så passivt, ja. Men senare, om möjlighet finns, kan det vara värt att gå mer aggressivt.
Nämn 2 champs (som ingår i solotop-metan) som inte bajsar på irelia när hon går in med Q (som du inte skillar högt om du inte korkad) + ett W-togglat slag (antar att det är detta du menar med irelias harass, och hur du får den till bra jämte champs som Jarvan och Warwick är bortom mig) på level 1 - 10?
2011-09-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian

Vilka bruisers är OP? Du tycker Irelia, vilka mer?

Irelia, GP, Udyr, Lee sin, Jax, Noc och Garen(early).
2011-09-01, 04:24
Medlem
Mystiqes avatar
Min lediga dag och jag bara lirade sönder och min förtjusning (har inte kört premade någon av gamen) fick jag 17av21 vinst med samma champ

Men stötte på en helt jävla sjuk grej, möte temmo, vi gangar och vi ignite, exhaustate, ulti hela jävla rasken och han kommer alltid ut levande med 40hp vart enda gång. Försökte 4ggr på raken va fan har temmo blivit uppgraderad eller går han på roids?!?!?

Förresten, om jag fattad rätt så ska minion komma till EU servern på onsdag, men är det samma för US servern?
Någon som har fattad om dominion gäller för lev30 eller för alla lev?

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2011-09-01 kl. 04:31.
2011-09-01, 07:13
Medlem
Kristofer.s avatar
Nu är det så att jag kört Anivia en del, men problemet är att jag har ingen AP bok, jag har nu 6500ip,

var kostar en full bok?
Senast redigerad av Kristofer. 2011-09-01 kl. 07:59.
2011-09-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Nu är det så att jag kört Anivia en del, men problemet är att jag har ingen AP bok, jag har nu 6500ip,

var kostar en full bok?
9x mPen marks = 3690
9x Cdr glyphs = 7380
3x AP quints = 3075
9x Mana reg/lvl seals = 1845

Hela boken = 15 990IP

ganska standard ap caster runes
2011-09-01, 08:59
Medlem
gayfarers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swammpan
9x mPen marks = 3690
9x Cdr glyphs = 7380
3x AP quints = 3075

Hela boken = 15 990IP

Greater Glyph of Clarity (mana/5 sec. per level) är ett billigare alternativ istället för Cdr glyps som också funkar
2011-09-01, 09:06
Medlem
the-gafferrs avatar
Vem anser ni LoL-experter vara bäst av: Warwick, Master Yi, Tryndamere?
2011-09-01, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swammpan
9x mPen marks = 3690
9x Cdr glyphs = 7380
3x AP quints = 3075

Hela boken = 15 990IP

Skulle nog byta ut cdr glyphs mot AP/level för många AP-carries.
2011-09-01, 11:23
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Vem anser ni LoL-experter vara bäst av: Warwick, Master Yi, Tryndamere?
Inte för jag är nån expert men som solo top: warwick. Tror han är bäst av dom på att jungla också, vet inte hur viable jungletrynda är men han behöver ju rätt mycket farm så.. nä känns inte så grymt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in