Citat:
Ursprungligen postat av Brunlakejen
Det finns bara ett rätt sätt att lira Irelia på. Hp/5 quints, Armpen röda, armor/dodge gula, mr/lvl blåa. 0/21/9 masteries. Startar med regrowth oftast, men är det en hård ad top(Garen tex) så Dorians. Börjar med Q, sen W, sen Q igen för att kunna lasthita ranged minions med en q efter tower hit om så behövs, sen E på lvl 4. Irelia är nog svagaste champen innan lvl 6 top så ingen idé att gå för harass iaf, möter man någon som kan spela förlorar du den fajten. Första resan tillbaka är oftast Philo stone, boots och Phage eller hp cryst och svärdet om man bluepillar lite tidigare. Efter detta kan man börja harassa konstant eftersom man har en rejäl hp-reg, bra med hp och dubbel slow(e+phage). Problemet om man inte bygger en tidig philo eller annan mana reg är att du kommer ha stora manaproblem om du ens vill fundera på att harassa.
Så börjar jag varje game, sen beror det lite på vad man möter. Mycket magic? Wits end efter Phage, mycket Ad? En chain vest. Ofta kan jag springa runt med Phage, wits end och en chain vest + negatron om dom har heavy magic. Man är i princip omöjlig att döda och gör bra med skada. Efter detta bygger man klart Trinity, sen beror det som sagt på comp, mer skada än Trinity och wits end behövs aldrig, bättre att gå mer tanky.
Att inleda med en Sapphire crystal är rätt dumt eftersom du minskar din sustain och möter jag en irelia top som inleder så harassar jag sönder henne.
Och Irelia kräver väldigt lite skills jämfört med andra champs.
Så börjar jag varje game, sen beror det lite på vad man möter. Mycket magic? Wits end efter Phage, mycket Ad? En chain vest. Ofta kan jag springa runt med Phage, wits end och en chain vest + negatron om dom har heavy magic. Man är i princip omöjlig att döda och gör bra med skada. Efter detta bygger man klart Trinity, sen beror det som sagt på comp, mer skada än Trinity och wits end behövs aldrig, bättre att gå mer tanky.
Att inleda med en Sapphire crystal är rätt dumt eftersom du minskar din sustain och möter jag en irelia top som inleder så harassar jag sönder henne.
Och Irelia kräver väldigt lite skills jämfört med andra champs.
Intressant!
Älskar sådana inlägg!
Eftersom jag inte har fulla runor atm så kör jag Red: Armor pen / Yellow: Armor / Blue: MR/level sen quints har jag 2st armor pen och 1 movespeed.
Vill dock byta ut alla min armors till dodge då jag tror det gör mycket större skillnad. (har jag fel?)
Mina masteries jag kör är 0-9-21, mest för movespeed/flash/15% summ spell reduction.
Vad är nackdelen/fördelen med 0-21-9 och 0-9-21?
Jag har lirat Irelia ikväll och vunnit 3 av mina 4 ranked.
Slår man ihop alla stats så blev de:
44 kills
17 deaths
36 assists
(Måste dock påpeka att i förlust matchen så hade vi en amumu som inte kunde döda bluebuff efter jag tog ner den till 25% till honom. Även en Nidalee som körde support) De gick afk efter 6min tror jag de va. Så de vart 3v5

Körde en Wits end som sista item i senaste vinsten då jag vart lite osäker på vad jag skulle köpa.
Jag var dock "tank" i den matchen då vår setup var weiiiiiird!

Iaf är det så jag ser det.