Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
När ni kör Irelia hur ser eran build oftast ut?
Man får givetvis anpassa sig för omständigheterna, men generellt brukar jag vilja bygga Irelia som så att hon ska tåla magic burst. Mitt mål i fighter blir att se till att AD:n dör så snabbt som möjligt, sen har jag nog med MR för att kunna soaka rätt bra. Detta fungerar inte om de kör med många som gör physical, som exempelvis ett lag med Garen top, Lee Sin jungle och Ashe bot. Men mot många lag fungerar det bra.
Startitem beror på vem jag möter. Brukar antingen köra Doran's Shield eller Regrowth Pendant. Senare brukar jag fixa ett hyfsat billigt item som ger mig bättre lane sustain. De främsta alternativen är Chalice of Harmony (om de har mycket magic), Wriggle's Lantern (lite dyr, men kan vara bra i vissa fall) eller Philosopher's Stone. Efter det brukar jag ofta köra Wit's End för lite billig attack speed och magic resistance. I vissa fall skippar jag det och går direkt på Trinity Force.
Släng in boots någon gång där också, nästan alltid Mercury's Treads. Efter detta så är det väldigt situational, men oftast brukar jag köra mer tanky då. Guardian Angel, Force of Nature, Banshee's Veil, något armor-item är alla rätt så viable.
Masteries: Jag skulle nog antingen gå 0/9/21 eller 0/21/9. Inte helt säker på vad som egentligen är bäst där. Runor kör jag Armor Penetration Marks för att få lite mer skada, Dodge Seals för bättre survival (Armor lär fungera bra också. Mana reg vet jag inte, köper du Chalice of Harmony har du inte manaproblem, köper du Philosopher's Stone är det bara att vara lite försiktig. Kanske om man inte köper något, men det går också att vara sparsam med mana utan större problem.) och antingen flat Magic Resistance eller Magic Resistance/level glyphs. På quints finns lite alternativ. HP/reg är fint.
Skill order generellt: Om det är level 1-fight, troligen E om något. Möjligen Q för att jaga någon vid behov, men låter väldigt tveksamt. Annars: R > W > E > Q. Q är one point wonder som du oftast tar någon mellan level 2 och 4. Beroende på situationen, då. Att maxa W direkt ger bra sustain, men i vissa fall, exempelvis om man äger mycket, kan det vara bra att blanda W och E.
Sättet jag spelar Irelia på är i stort som en tanky assassin, skulle man kunna säga. Jag försöker hitta squishies i teamfights och försöker ta ner de snabbt. Oftast kör jag med Ignite/Flash. Ignite är riktigt bra för att dominerar i laning phase, och att ha två ignites på laget (top och mid) är i många fall inte helt fel. Ser du att många tar ignite eller att ignites inte behöver kan du ta Exhaust istället. Exhaust är väldigt stark, troligen bättre än Ignite, men jag föredrar Ignite för att den hjälper en att få lane dominance. Vissa kör på Teleport, själv är jag inte ett fan.
Några frågor?