2017-03-11, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Vid intensivt arbete i kyliga förhållanden dras luftrören ihop. Det är bevisat. Det gäller även personer som inte har astma.

Astmamedicin vidgar luftrören. Det är bevisat. Matematiken är ganska enkel.

Tror som sagt att det inte är exakt likadan effekt för olika individer. Det är samma sak med naturlig syreupptagningsförmåga. Det är inte givet att den som har bäst syreupptagningsförmåga också presterar bäst. Verkligheten är inte lika enkel som teorin.

Dessutom bara för en hederlig debatt: Fusk = att skaffa sig fördelar genom att bryta mot gällande regler. Det ligger därmed i sakens natur att det inte går att fuska öppet.

Många i tråden som tror sig vara CAS och äga sanningen. Gemensamt för samtliga är att de inte tål att bli ifrågasatta. Påminner om den norska mentaliteten fast omvänt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-11 kl. 13:40.
Citera
2017-03-11, 14:28
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker det vore en fin idé att gå till frisören när de olika landslagens medlemmar just klippt sig. Hjälpa till att sopa upp lite

De kan inte säga att man skickat någon annans hårstrå på anabol-analys heller. Identiteten kan man bekräfta med DNA.

Vågar de klippa sig hos "vanliga" frisörer?
Citera
2017-03-11, 14:31
Medlem
Kollar man hur reglerna är skrivna och hur CAS resonerade i blakedomen ang strict liability och no significant fault behöver man inte krångla till det genom att räkna på metaboliterna.

1) Johaug tas med anabola i blodet

2) johaugs förklaring inbegriper att hon använt och handskats med tydlig dopingmärkt salva

3) Johaug medger att hon inte gjort någon reasearch själv förutom att rådfråga tredje part

Enligt regler och blakedom ger detta:

1) Johaug har anabola i blodet och ingen giltig förklaring till detta som medger no significant fault
2) avstängningtiden ska då vara 4 år.

Har inte sett något inlägg som kan få mig att tveka på giltigheten i ovanstående. Men man kan ju knappt tro att Johaug får 4 år. Ska bli mkt intressant att läsa hennes CAS dom.

Kan det vara så att CAS bara bedömer fallet enligt det som står i överklagandet? Säg att bara fis överklagar. Fis har i sin överklagan accepterat att johaug har någon grad av no significant fault. Kommer CAS då pröva om hon har no significant fault över huvud taget? Om inte blir man ju konspiratoriskt inställd till FIS överklagan.
Citera
2017-03-11, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan det vara så att CAS bara bedömer fallet enligt det som står i överklagandet? Säg att bara fis överklagar. Fis har i sin överklagan accepterat att johaug har någon grad av no significant fault. Kommer CAS då pröva om hon har no significant fault över huvud taget? Om inte blir man ju konspiratoriskt inställd till FIS överklagan.

Nej, CAS kommer att göra en egen bedömning.
Citera
2017-03-11, 15:31
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Johaug är en snygg tös helt enkelt. Finnarna var onda män. Men antar att just finnar är lite skadeglada nu när det är just Norge som åker dit gång efter gång.

Att det nu skrivs så mycket om Johaug är enbart pga detta. Hon gråter i TV och ser söt oskyldig ut. Hade hon varit säg ryss hade ingen jäkel brytt sig.

Om finnarna vore skadeglada, då hade vi delat med oss all information som kom fram då vi rotade igenom hela doping-skandalen för många år sedan. Men vi gjorde inte det, eftersom vi inte ville hitta förmildrande orsaker för att finska skidsåkare använde doping. Vi bara konstaterar "äntligen" nu när två norrmän har i misstag åkt fast för doping. Det är inte skadeglädje. Det är ett konstaterande. Vi skämtar mycket, men vi gör det inte offentligt.

Utom Lidl, som hade en reklamkampanj: "Skida till Lidl och köp norsk Ocean Sea regnbågslax, du får läppbalsam på köpet"

http://im.mtv.fi/image/6126696/landscape16_9/1024/576/f5630bb8e253923a285181e575aa70a9/gE/lidlimainos.jpg

Angående Björgren igen, hon fick särskilt lov att fritt använda mycket starka Symbicort-medicin, som förvandlade henne från en medelmåtta skidåkare till ett monster.

Hon säger att hon har fått musklerna när hon har arbetat på lantgården:

https://68.media.tumblr.com/tumblr_lxnlifHFfJ1qjcm3l.jpg

Norge har använt astmamedicinering sedan 80-talet, det är Norges nationalitetsjukdom. När andra länder märkte att det lönar sig att använda astmamedicin satte Norge stopp för dem. Andra länder är förbjudna att använda samma medicin som norskarna. tex. Jari Isometsä fick då en varning för att han använde astmamedicin.

Reglerna är inte samma för alla.

Men man ser ju hur det går till. Norska och svenska skidåkare är stackars offer och alla måste tycka synd om dom och värna om deras rykten, så att de ser rena ut - i era ögon.

För min del har jag fått tillräckligt av detta löjliga teaterspelet, så jag går tillbaka till internationella doping-diskussioner där dom bedömer situationen realistiskt. Även dom har väntat på att norskarna åker fast, ty alla tycks vara medvetna om att doping är och har alltid varit ett verkligt problem i Norge.

"It's not denial. I'm just selective about the reality I accept."
Bill Watterson
Citera
2017-03-11, 15:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Om finnarna vore skadeglada, då hade vi delat med oss all information som kom fram då vi rotade igenom hela doping-skandalen för många år sedan. Men vi gjorde inte det, eftersom vi inte ville hitta förmildrande orsaker för att finska skidsåkare använde doping. Vi bara konstaterar "äntligen" nu när två norrmän har i misstag åkt fast för doping. Det är inte skadeglädje. Det är ett konstaterande. Vi skämtar mycket, men vi gör det inte offentligt.

Utom Lidl, som hade en reklamkampanj: "Skida till Lidl och köp norsk Ocean Sea regnbågslax, du får läppbalsam på köpet"

http://im.mtv.fi/image/6126696/landscape16_9/1024/576/f5630bb8e253923a285181e575aa70a9/gE/lidlimainos.jpg

Angående Björgren igen, hon fick särskilt lov att fritt använda mycket starka Symbicort-medicin, som förvandlade henne från en medelmåtta skidåkare till ett monster.

Hon säger att hon har fått musklerna när hon har arbetat på lantgården:

https://68.media.tumblr.com/tumblr_lxnlifHFfJ1qjcm3l.jpg

Norge har använt astmamedicinering sedan 80-talet, det är Norges nationalitetsjukdom. När andra länder märkte att det lönar sig att använda astmamedicin satte Norge stopp för dem. Andra länder är förbjudna att använda samma medicin som norskarna. tex. Jari Isometsä fick då en varning för att han använde astmamedicin.

Reglerna är inte samma för alla.

Men man ser ju hur det går till. Norska och svenska skidåkare är stackars offer och alla måste tycka synd om dom och värna om deras rykten, så att de ser rena ut - i era ögon.

För min del har jag fått tillräckligt av detta löjliga teaterspelet, så jag går tillbaka till internationella doping-diskussioner där dom bedömer situationen realistiskt. Även dom har väntat på att norskarna åker fast, ty alla tycks vara medvetna om att doping är och har alltid varit ett verkligt problem i Norge.

"It's not denial. I'm just selective about the reality I accept."
Bill Watterson

Vadå svenska åkare? Blanda inte in Sverige i detta. Norge är avskilt från Sverige och vi har nada med dom att göra. Vi är som alltid mer på Finlands sida. De som nu klagat på finsk dopning det var ju främst de från Norge det. Vi är lite mitt emellan här och vill inte bli indragna i något. Svenska åkare tar banne mig inte astma-medicin om de nu inte faktiskt är helt oberoende medicinskt förklarade för sjuka av astma.
Citera
2017-03-11, 15:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kollar man hur reglerna är skrivna och hur CAS resonerade i blakedomen ang strict liability och no significant fault behöver man inte krångla till det genom att räkna på metaboliterna.

Visst. Inte för straffet.

Det är nog en orealistisk förhoppning från min sida. Men jag anser att man måste ifrågasätta deras historia om "läppsalva". Om fler kan inse det orimliga i händelseförloppet så kanske dopingtestning kan förbättras.

Man borde få svara på självklara frågor, som:

Vare måste man skicka en läkare till apoteket när han inte ens tar reda på innehållet i det han köpt?

Känner inte läkaren till innehållet i det han rekommenderar?
Citera
2017-03-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visst. Inte för straffet.

Det är nog en orealistisk förhoppning från min sida. Men jag anser att man måste ifrågasätta deras historia om "läppsalva". Om fler kan inse det orimliga i händelseförloppet så kanske dopingtestning kan förbättras.

Man borde få svara på självklara frågor, som:

Vare måste man skicka en läkare till apoteket när han inte ens tar reda på innehållet i det han köpt?

Känner inte läkaren till innehållet i det han rekommenderar?

Ja visst, den är helt osannolik deras historia, men skulle CAS neka no significant fault innebär ju det att man förkastar hennes historia. Alla dopingfall i princip kör en bortförklarings story. Nu har jag inte läst jättemånga CAS domar men det verkar som att man på ett "artigt" men stenhårt sätt förkastar orimliga historier. Men man kanske inte skriver rent ut att :" Vi bedömer härmed att X bortförklaring är falsk och att X är en ful fisk och lögnare."

Ofta har man ju bara någons ord att gå på utan bevis eller motbevis förutom vad som är ett rimligt resonemang enligt reglerna.

Därför får man anse en fällande dom utan no significant fault gör att den dömde ska betraktas som en medveten dopare, med de konsekvenser som följer av detta.
Citera
2017-03-11, 16:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ja visst, den är helt osannolik deras historia, men skulle CAS neka no significant fault innebär ju det att man förkastar hennes historia. Alla dopingfall i princip kör en bortförklarings story. Nu har jag inte läst jättemånga CAS domar men det verkar som att man på ett "artigt" men stenhårt sätt förkastar orimliga historier. Men man kanske inte skriver rent ut att :" Vi bedömer härmed att X bortförklaring är falsk och att X är en ful fisk och lögnare."

Ofta har man ju bara någons ord att gå på utan bevis eller motbevis förutom vad som är ett rimligt resonemang enligt reglerna.

Därför får man anse en fällande dom utan no significant fault gör att den dömde ska betraktas som en medveten dopare, med de konsekvenser som följer av detta.
Det kan jag hålla med om. Den som sätter sig in i fallet kan dra de slutsatserna.
Citera
2017-03-11, 16:29
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vadå svenska åkare? Blanda inte in Sverige i detta. Norge är avskilt från Sverige och vi har nada med dom att göra. Vi är som alltid mer på Finlands sida. De som nu klagat på finsk dopning det var ju främst de från Norge det. Vi är lite mitt emellan här och vill inte bli indragna i något. Svenska åkare tar banne mig inte astma-medicin om de nu inte faktiskt är helt oberoende medicinskt förklarade för sjuka av astma.

Om jag vore du så skulle jag inte automatiskt dra slutsatsen att svenska åkare är rena och haft ingenting med norska skidare att göra. Bara för säkerhetens skull. Drar ni ner Norge, då kan ni vara säkra på att Norge drar er med och skuldlägger Sverige.

Som jag sade, när vi rotade i dopingskandalen kom en massa andra saker upp, saker som inte berörde Finland men som vi valde att ignorera. Vi koncentrerade oss endast på Finland och finska skidåkarnas individuella beslut.

Bara för att vara på den säkra sidan är det hälsosamt att utgå från att Sverige kanske har varit inblandad i doping tillsammans med Norge. Ifall allt plötsligt kraschar ner, då är det bättre att man är förberedd för det allra värsta. För säkerhets skull, mera säger jag inte.

Finnarnas shock var väldig, eftersom vi trodde fullt och fast på att våra skidåkare är alla rena. Efter Lahtis 2001 kom bomben och alla kommer säkert ihåg exakt vad dom gjorde och var dom var när de fick nyheten.

Första dagarna tänkte vi "det kan inte vara sant".

Sedan kom namnen och vi måste acceptera sanningen.

Myllyläs namn kom som det sista namnet, i och med Mika dog hela finska skidsporten. Under en vecka.

Raseriet kan inte beskrivas, vi trodde att alla var rena tills Lahti 2001. Det var ursinne och sorg, efter det började vi leta efter all information som bevisade att finska skidåkarna använde doping. Vi gick så långt tillbaka som möjligt för att vi ville veta när och hur allt hade börjat och hur länge vi hade blivit lurade.

Vi hittade utländska namn, vi grävde fram alla kartor om skidsåkarnas blodmanipulationer för att hitta finska skidåkare, men det gav ingen tröst att veta hur vi var relativt "rena och oskyldiga" jämfört med andra länder. Vi måste lida och vi måste straffas.

Var förberedda för det värsta, för säkerhetens skull. Om någonting händer så blir shocken inte så stor.

Ha ha, jag kommer ihåg hur finnarna diskuterade skidning:

- Vågar man ens köpa skidor åt sonen?

- Äh, köp honom skidor om han vill ha. Annars ljuger han att han har knarkat och slagit in butiksfönster, när han i verkligheten har lånat grannens skidor och varit ute och skida.
Citera
2017-03-11, 16:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Då kanske du kan ge svar på frågan. Mäntyranta, hade han verkligen sjukdomen polyglobuli (eller variant därav)?
Jag har inte satt mig in i detaljerna runt hans tillstånd.
Senast redigerad av wwr 2017-03-11 kl. 16:45.
Citera
2017-03-11, 16:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om jag vore du så skulle jag inte automatiskt dra slutsatsen att svenska åkare är rena och haft ingenting med norska skidare att göra. Bara för säkerhetens skull. Drar ni ner Norge, då kan ni vara säkra på att Norge drar er med och skuldlägger Sverige.

Givetvis inte. Men likväl varför dra in Sverige i detta när nu Sverige faktiskt inte inblandat (ännu då)?. Du talade om Norge och Sverige i samma mening vilket var min poäng att detta var fel. Möjligen skit kan hittas så småningom om även Sverige men det finns ännu inte så håll Sverige utanför detta så här länge. Det var min poäng. Sedan antyder du att Sverige på något sätt skyddar Norge vilket också det är fel. Svensk media och åkare har väl om än diplomatiskt varit extremt kritiska till att Norska åkare använder astma-medicin i så stor utsträckning som de gör.

Detta med astma är ju intressant. Skulle du som säg 13-åring ge allt i skidspåret i kall luft så skulle du liksom få andningssvårigheter till slut. Kvittar om du faktiskt har astma eller inte. Det kommer bli svårt att andas så småningom i spåret. Det då norska läkare gjort är att oj du har andningssvårigheter = du måste få medicin för detta... Kvittar om du faktiskt har nu sjukdomen astma. Detta är norsk dopning första kapitlet. Fler lär komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in