Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Vadå svenska åkare? Blanda inte in Sverige i detta. Norge är avskilt från Sverige och vi har nada med dom att göra. Vi är som alltid mer på Finlands sida. De som nu klagat på finsk dopning det var ju främst de från Norge det. Vi är lite mitt emellan här och vill inte bli indragna i något. Svenska åkare tar banne mig inte astma-medicin om de nu inte faktiskt är helt oberoende medicinskt förklarade för sjuka av astma.
Om jag vore du så skulle jag inte automatiskt dra slutsatsen att svenska åkare är rena och haft ingenting med norska skidare att göra. Bara för säkerhetens skull. Drar ni ner Norge, då kan ni vara säkra på att Norge drar er med och skuldlägger Sverige.
Som jag sade, när vi rotade i dopingskandalen kom en massa andra saker upp, saker som inte berörde Finland men som vi valde att ignorera. Vi koncentrerade oss endast på Finland och finska skidåkarnas individuella beslut.
Bara för att vara på den säkra sidan är det hälsosamt att utgå från att Sverige
kanske har varit inblandad i doping tillsammans med Norge. Ifall allt plötsligt kraschar ner, då är det bättre att man är förberedd för det allra värsta. För säkerhets skull, mera säger jag inte.
Finnarnas shock var väldig, eftersom vi trodde fullt och fast på att våra skidåkare är alla rena. Efter Lahtis 2001 kom bomben och alla kommer säkert ihåg exakt vad dom gjorde och var dom var när de fick nyheten.
Första dagarna tänkte vi "det kan inte vara sant".
Sedan kom namnen och vi måste acceptera sanningen.
Myllyläs namn kom som det sista namnet, i och med Mika dog hela finska skidsporten. Under en vecka.
Raseriet kan inte beskrivas, vi trodde att alla var rena tills Lahti 2001. Det var ursinne och sorg, efter det började vi leta efter all information som bevisade att finska skidåkarna använde doping. Vi gick så långt tillbaka som möjligt för att vi ville veta när och hur allt hade börjat och hur länge vi hade blivit lurade.
Vi hittade utländska namn, vi grävde fram alla kartor om skidsåkarnas blodmanipulationer för att hitta finska skidåkare, men det gav ingen tröst att veta hur vi var relativt "rena och oskyldiga" jämfört med andra länder. Vi måste lida och vi måste straffas.
Var förberedda för det värsta, för säkerhetens skull. Om någonting händer så blir shocken inte så stor.
Ha ha, jag kommer ihåg hur finnarna diskuterade skidning:
- Vågar man ens köpa skidor åt sonen?
- Äh, köp honom skidor om han vill ha. Annars ljuger han att han har knarkat och slagit in butiksfönster, när han i verkligheten har lånat grannens skidor och varit ute och skida.