2017-08-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De kommer att bedöma det som är ett faktum och som det finns bevis för, men inte det som det inte finns bevis för. Jag tar det igen så behöver du inte förvanska vad jag sagt:

1. Det finns bevis för att hon tagit en anabol substans. Det har hon även erkänt.

2. Det dopningsprov som påvisade anabola substanser var lågt, men icke desto mindre över noll.

3. All spekulation om att bruket skulle vara större och mer systematiskt samt att salvan bara var en täckmantel saknar, såvitt framkommit till allmän kännedom, bevisning.

4. Bedömningen har därför gjorts utifrån den uppmätta [låga] substansen med utgångspunkt från att det är försumlighet.

5. CAS kommer därför inte att göra någon bedömning utifrån sannolikhet att det förekommit mer dopning än vad som kunna styrkas via provtagning som bevis.

6. Om vi sedan vill kalla det sannolikhetsbedömning att CAS ska avgöra om det är försumlighet eller ej tycker jag helt saknar relevans. Det är en mycket enkel bedömning eftersom hon berättat vad hon gjort och varför. CAS ska avgöra om det är försumlighet som ska bestraffas eller ej.

7. CAS har att utgå från de 13 månader som Norges domsutvalg fastställde mot bakgrund av att de såg allvarligt på det, men ändock fann skäl att sänka påföljden i förhållande till de 24 månader som kan betecknas som längst vi försumlighet.

Du skrev:

(FB) Vintersport och dopingrykten! Samlingstråd /mod

Det kommer inte att ske och är ett hypotetiskt resonemang som varken CAS eller en civilrättslig instans ens skulle ta upp till diskussion. Det du skriver i det jag citerar visar att du totalt saknar förståelse för en rättslig process och för hur det som nu sker med Johaug går till.

Återigen bara projicering från ditt håll.

Du gläfser så mycket nonsens jämt och som inte ens har med frågan att göra. Största anledningen till att du kommer vinnande ur diskussionerna är väl för att ingen orkar med dina försök att glida från ämnet.

Nu pratade vi om att CAS ska bedöma hur sannolikt det är att Johaug inte sett etiketten och förstått innebörden av den och varningssymbolen. Är det ordet sannolikhet du inte förstår eller? Johaug har inget bevis för att hon inte sett symbolen och CAS kan såklart inte bevisa motsatsen. Däremot kan de komma fram till hur sannolikt det är att hon INTE sett den. Och det är den sannolikheten som är den mest väsentliga här om straffet ska öka eller inte. Sannolikhet är det alltså, glöm inte det.
Citera
2017-08-18, 22:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du gläfser så mycket nonsens jämt och som inte ens har med frågan att göra. Största anledningen till att du kommer vinnande ur diskussionerna är väl för att ingen orkar med dina försök att glida från ämnet.

Det är ingen tävling. Största problemet är att du verkar tro det.

Citat:
Nu pratade vi om att CAS ska bedöma hur sannolikt det är att Johaug inte sett etiketten och förstått innebörden av den och varningssymbolen.

Nej, jag diskuterade det du skrev och som jag citerade tidigare kopplat till jämförelsen med rattfylla.

Citat:
Är det ordet sannolikhet du inte förstår eller? Johaug har inget bevis för att hon inte sett symbolen och CAS kan såklart inte bevisa motsatsen. Däremot kan de komma fram till hur sannolikt det är att hon INTE sett den. Och det är den sannolikheten som är den mest väsentliga här om straffet ska öka eller inte. Sannolikhet är det alltså, glöm inte det.

Tror inte att de alls kommer att göra någon sådan sannolikhetsbedömning. Antingen tror de på henne eller så gör de det inte. Jag har skrivit det flera gånger förut och kan göra det igen. Hon har sett eller borde ha sett den. Om de väljer att motivera sänkt straff med att hon inte borde ha sett den kan de klappa ihop butiken.
Citera
2017-08-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Jopp men det är samma straff även om du säger att du trodde det var saft.

För övrigt tror jag inte ett skit vad TJ säger. Lyssna själva vad hon säger och dessutom att en läkare missat att der var anabola i salvan. Hör ni inte hur konstruerat det låter?
Varningstexten är jättetydlig.
Skulle någon lita på detta om det varit någon ryska eller annan öststatare som sa samma sak?
Norge har dessutom visat att dom är och tassar i kanterna av doping genom att ge icke astmatiker astma-medicin.
Jag hoppas verkligen CAS står upp för likabehandling och då blir det 2 år. Men jag tror på norska starka påtryckningar så jag är långt från säker.

Vill bara påpeka att om domarna inte bedömer hennes historia som sann eller bedömer att hon förstod att salvan innehöll anabola ska hon ha 4 år, inte två.
Citera
2017-08-18, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vill bara påpeka att om domarna inte bedömer hennes historia som sann eller bedömer att hon förstod att salvan innehöll anabola ska hon ha 4 år, inte två.

Det finns hela tiden möjligheter att se förmildrande omständigheter i allt. I princip är fyra-års-domen grundat på att att utövaren tagit anabola steroider avsiktligt med syfte att uppnå effekt. Jag skulle uttrycka det så här:

Om CAS anser att hon inte visste, men borde ha vetat, då ska hon ha 24 månader. Om CAS anser att hon visste, då ska hon ha 48 månader.

Allt under 24 månader, men över noll, innebär att CAS anser att det finns olika grader av förmildrande omständigheter. Vid noll, totalt frikännande, köper de och accepterar Johaugs berättelse.
Citera
2017-08-18, 23:15
Medlem
Citat:
Det finns hela tiden möjligheter att se förmildrande omständigheter i allt. I princip är fyra-års-domen grundat på att att utövaren tagit anabola steroider avsiktligt med syfte att uppnå effekt. Jag skulle uttrycka det så här:

Om CAS anser att hon inte visste, men borde ha vetat, då ska hon ha 24 månader. Om CAS anser att hon visste, då ska hon ha 48 månader.

Allt under 24 månader, men över noll, innebär att CAS anser att det finns olika grader av förmildrande omständigheter. Vid noll, totalt frikännande, köper de och accepterar Johaugs berättelse.

Japp så är det. Men om de förkastar hennes story som lögn blir ju konsekvensen 48 månader.

Om det anses att hon förstod att det var anabola är det också 48 månader även om hennes syfte inte var prestationshöjande effekt. Det innebär att får hon 2 år eller mindre godkänner man en förklaring där hon erkänt hanterat en förpackning märkt med doping som clostebol och där enda försvaret är att "hon inte såg" märkningen. Detta är binärt! Antingen bedömer man att hon såg hon märkningen och intog salvan medveten om anabola, eller så förkastar man märkningens dignitet som varning.

Det blir egentligen en helt sjuk situation om det bedöms 2 år dvs oaktsamhet - det innebär ju att stora varningar på förpackningen inte duger som absolut varning utan kan förklaras bort av utövares egna ord om att de helt enkelt struntade att läsa på förpackningen.
Citera
2017-08-18, 23:29
Medlem
Fabulators avatar
Hele Sverige følger med i åndeløs spenning.

Det handler om nye "flaggans dag" for svin-skene.
Citera
2017-08-19, 01:02
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator

Eller att fusk-norge måste ta medaljer
Citera
2017-08-19, 01:40
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:

Ärligt talat, detta är en storm i ett vattenglas.
Vad fan tror du egentligen?
Vi lever inte kring detta, men det gör ju du, så ni får
själva byta nationaldag om det skulle vara intressant.

Svinskene,,, man tackar. Allt är bättre än dopade skidåkare faktiskt.
Både Sundby och Johaug har åkt fast för doping.
Ni grisar ner sporten.
Citera
2017-08-19, 02:58
Medlem
Fabulators avatar
Som sagt, hvordan går det med de svenske svina om deres plan A sammen med finnene slår feil vedr.-Johaug?
Citera
2017-08-19, 11:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Som sagt, hvordan går det med de svenske svina om deres plan A sammen med finnene slår feil vedr.-Johaug?

Det är sportens problem om man ser mellan fingrarna när utövare ertappats med anabola substanser.
Citera
2017-08-19, 15:35
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Det är sportens problem om man ser mellan fingrarna när utövare ertappats med anabola substanser.

Eneste problemet er at det har gått politikk i Johaugs tilfelle.
Alle instanser - ADN, NIFs domsutvalg, IOC, WADA, FIS og CAS stiller seg bak de sterke bevisene i saken. Det er bare troll i useriøse forum som dette - som spekulerer i noe "annet" - som ikke en eneste av trollene har tort å forsøke seg med en forklaring på.
- fordi det er umulig, når man nødvendigvis må inkludere den beviselige historien.

FIS - under påtrykk av Finland og Sverige vil ikke ha med Johaug i OL, fordi det svekker deres egne muligheter betydelig. Alle med et minimum av IQ forstår at dette er agendaen og årsaken til at FIS anker for aller første gang. Som USAs dopingsjef Travis Tygart helt korrekt har påpekt.

Tror dere ikke jeg fikk med meg alt hatet som ble Johaug til del i sesongen 2016 - fordi hun var så overlegen! Denne saken, som skyldes en sløv lege, er en gave fra himmelen til alle tapere.
Citera
2017-08-19, 16:46
Medlem
Citat:
Det är ingen tävling. Största problemet är att du verkar tro det.

Nej, jag diskuterade det du skrev och som jag citerade tidigare kopplat till jämförelsen med rattfylla.

Tror inte att de alls kommer att göra någon sådan sannolikhetsbedömning. Antingen tror de på henne eller så gör de det inte. Jag har skrivit det flera gånger förut och kan göra det igen. Hon har sett eller borde ha sett den. Om de väljer att motivera sänkt straff med att hon inte borde ha sett den kan de klappa ihop butiken.

Om man nu ska lägga vår dispyt åt sidan, så är det ganska komiskt att de lägger fram deras konversation där hon frågar läkare, om salvan är okej att använda. Precis som om han brukar ge henne salvor som inte är okej, och så får hon i sin tur ta ställning till om hon vill riskera och ta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in