Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Ja, det undrar jag också. Det som angivits var att hon inte hade den rätta känslan, var rädd för att bli sjuk och hade haft det jobbigt privat (ospecificerat).
Det har framgått i flera medier att en av dom personliga orsakerna till att Weng avstod lägret var att hennes farmor gått bort (jag antar att Parklane menar farmor och inte mormor). Det är ju lätt att ta reda på att begravningen ägde rum den 7:e oktober och att lägret inte hade startat då. Därför undrar jag var Parklane läst att Weng avstod lägret för att gå på begravningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brewingmob
Det är domarnas uppgift att bedöma de yttranden som inkommer, dvs det är upp till johaugs försvar att komma med yttranden som berör proportionalitetsprincipen och att ev längre avstängning än 13 månader inskränker hennes rättighet till fortsatt förvärvsinkomst av tävlandet.
Proportionalitetsprincipen handlar inte enbart om utövarens möjlighet att försörja sig.
När ärendet behandlades av NIF krävde Johaugs försvar att avstängningen skulle vara betydligt kortare än ett år p.g.a proportionalitetsprincipen. NIF höll inte med och hänvisade till tidigare domar från CAS. Men man skriver att OM avstängningen påverkat Johaugs möjlighet att delta i OS 2018 hade man varit tvungen att ta hänsyn till proportionalitetsprincipen. Men skriver också att denna fråga inte tidigare avgjorts av CAS.
Jag tror att CAS kommer fram till en avstängning som påverkar Johaugs möjlighet att delta i OS 2018 och då skall det bli intressant att se hur man förhåller sig till proportionalitetsprincipen.