2017-03-09, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror att du ligger betydligt närmare i din gissning.

Du trodde i din enfald att ingen av WADA eller FIS skulle överklaga. Märkligt att du tänkte så.. då regelverket inte alls säger att 13 månader är relevant i detta fallet.. Jag har sagt 2-4 års avstängning och jag är ganska säker på att ja får rätt.
Citera
2017-03-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Jamaicanska sprintern Blake åkte fast inför OS 2012. Hon hade missat anvisningar i förpackningen.
Det fanns absolut inga förmildrande omständigheter. Hon fick 6 års avstängning ( då hon hade en avstängning tidigare).
CAS tittar ofta på gamla domar så att Johaug skulle få mindre ä 2 år anser jag är helt uteslutet.
Den finske juristen hävdar att det är mycket besvärande att Johaug missat DOPING på förpackningen och inte gått igenom att det står Clostebol på förpackningen..

http://www.dn.se/sport/jurist-milt-straff-for-johaug-i-norge-da-domer-cas-hardare/

Ja här har de dömt strict liability. Johaugs fall är ju än mer graverande då det i hennes fall är extra tydligt med varningssymboler/text att det hon säger sig ha använt är dopingklassat. Nä, köper man övergripande salvhistorien måste man utgå från att hon försökt läka sin läpp medveten om clostebolen och dopingrisken.

Jag har inte tid att gå igenom Blake-domen riktigt just nu, men det skulle vara intressant att se vilka förmildrande omständigheter det talas om i det fallet.
Citera
2017-03-09, 18:59
Medlem
Citat:
Du trodde i din enfald att ingen av WADA eller FIS skulle överklaga. Märkligt att du tänkte så.. då regelverket inte alls säger att 13 månader är relevant i detta fallet.. Jag har sagt 2-4 års avstängning och jag är ganska säker på att ja får rätt.

Hur är det med strafflängden, går det att få i ett intervall mellan 2 till 4 år? Jag har fattat det som att antingen är det 4 år, eller ett intervall mellan 1-2 år, eller full frikännelse och 0 månader.
Citera
2017-03-09, 19:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Kan inte se att det var annat än en rimlig förväntan med tanke på hur dopningsärenden skett inom FIS. Det finns ingenting som är säkert här och du få gärna tro att din uppfattning överensstämmer med de bedömningsgrunder som CAS kommer att använda. Jag har inget problem med det och håller fast vid att det var överraskande att FIS överklagade. Det finns flera fall där strafflängden sänkts, exempelvis för Tyson Gay, så jag är inte säker på något därvidlag. Min tro är 18 månader, men jag skulle inte bli förvånad om CAS endast fastställer den liggande domen.

Det mest alarmerande är ändock att huvuddelen av alla som engagerar sig offentligt ser Johaug som ett offer för ett elakt spel. Det är väldigt många som inte ens närmar sig tanken att hon skulle varit ovarsam och än mindre medvetet använt anabola substanser.

Vi får se hur det slutligen blir när CAS sagt sitt, men det kan ju ta några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur är det med strafflängden, går det att få i ett intervall mellan 2 till 4 år? Jag har fattat det som att antingen är det 4 år, eller ett intervall mellan 1-2 år, eller full frikännelse och 0 månader.

Vad menar du med ett intervall? Menar du någonstans i intervallet? Självklart kan de sätta andra strafflängder än 48, 24 eller 12 månader.
Citera
2017-03-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Vad menar du med ett intervall? Menar du någonstans i intervallet? Självklart kan de sätta andra strafflängder än 48, 24 eller 12 månader.

Jag vet att de kan få straff i antingen intervallet 12-24 månader, alltså en strafflängd något antal månader mellan 12 och 24, eller att de kan få straffet 48 månader, eller att de kan få 0 månader.

Min fråga gäller:

Kan man utdöma straff i intervallet 24-48 månader alltså en strafflängd något antal månader mellan 24 och 48 ? Jag ser inte det i reglerna.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-09 kl. 19:27.
Citera
2017-03-09, 19:33
Bannlyst
Citat:
Jag vet att de kan få straff i antingen intervallet 12-24 månader, alltså en strafflängd något antal månader mellan 12 och 24, eller att de kan få straffet 48 månader, eller att de kan få 0 månader.

Min fråga gäller:

Kan man utdöma straff i intervallet 24-48 månader alltså en strafflängd något antal månader mellan 24 och 48 ? Jag ser inte det i reglerna.

FIS-presidenten Kasper spekulerade i höstas att domen slutar vid 2,5-3 år...
Citera
2017-03-09, 22:42
Medlem
Citat:
FIS-presidenten Kasper spekulerade i höstas att domen slutar vid 2,5-3 år...

Hon är stenkörd oavsett vad. Jag har mailat till WADA, för en månad sedan, om vilken roll de har i sitt typiska arbete mot dopningsbrott - utreder de ifall en mängd överensstämmer med en story utifrån dopningsintag och tidpunkter. De svarade ja.

Jag har slutat följa denna tråd. Det verkar nog rätt poänglöst att diskutera Johaugs fall. Jag är mer intresserad av norska skidförbundets påfallande och omfattande korruption och räknar med att det kommer inom kort. Det hoppas jag verkligen.
Citera
2017-03-09, 23:20
Medlem
Har skummat igenom CAS Blakedom. Tror de övergripande på anabolakräm-storyn och resonerar på samma vis som i blakefallet ser det mörkt ut för henne:

Summa summarum avfärdar man helt att hon skulle ha no significant fault eftersom hon har ignorerat klara varningstexter på produkten. Detta fall gällde också en specified substance dvs inte lika allvarligt som anabola. Å andra sidan är det hennes andra förseelse så hon har nog mindre cred än Johaug från start. Man skriver också att man inte tar in hennes eventuella motiv med intaget av medlet i bedömningen.

En slående likhet är att Johaug liksom blake säger sig inte ha sett dopingmärkningen på förpackningen.
Denna bortförklaring förkastas helt av CAS i blakefallet som orimlig då det var en klar och tydlig märkning.

När det gäller den straffrabatt hon till slut får handlar det i hennes fall om en rabatt från 6 år till 4 år och 6 månader. Detta har bla att göra med regler kring extra hård avstängning vid förseelse nr 2 och att CAS tycker att det är mildrande att dopingsubstansen på innehållsförteckningen var uppgiven med ett synonymt namn jämfört med vad som står på listan över förbjudna substanser.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-09 kl. 23:38.
Citera
2017-03-09, 23:40
Bannlyst
Citat:
Har skummat igenom CAS Blakedom. Tror de övergripande på anabolakräm-storyn och resonerar på samma vis som i blakefallet ser det mörkt ut för henne:

Summa summarum avfärdar man helt att hon skulle ha no significant fault eftersom hon har ignorerat klara varningstexter på produkten. Detta fall gällde också en specified substance dvs inte lika allvarligt som anabola. Å andra sidan är det hennes andra förseelse så hon har nog mindre cred än Johaug från start. Man skriver också att man inte tar in hennes eventuella motiv med intaget av medlet i bedömningen.

När det gäller den straffrabatt hon till slut får handlar det i hennes fall om en rabatt från 6 år till 4 år och 6 månader. Detta har bla att göra med regler kring extra hård avstängning vid förseelse nr 2 och att CAS tycker att det är mildrande att dopingsubstansen på innehållsförteckningen var uppgiven med ett synonymt namn jämfört med vad som står på listan över förbjudna substanser.

Blake-domen visar klart och tydligt att Johaugs enormt ihåliga berättelse kommer att väga väldigt lätt när CAS kommer att besluta. Substansen Clostebol väger också tyngre än den substans Blake intog. FIS vill också ha ett mycket längre straff. Påtalsnämndens dom kommer i efterhand att anses vara ett skämt.
Citera
2017-03-09, 23:46
Medlem
Citat:
Blake-domen visar klart och tydligt att Johaugs enormt ihåliga berättelse kommer att väga väldigt lätt när CAS kommer att besluta. Substansen Clostebol väger också tyngre än den substans Blake intog. FIS vill också ha ett mycket längre straff. Påtalsnämndens dom kommer i efterhand att anses vara ett skämt.

Mm det kanske blir så att Johaug i efterhand önskar att de hade släppt OS direkt och istället försökt rikta in sig på att få två år i Norge, så att hennes karriär i alla fall kunna räddats.
Citera
2017-03-10, 00:54
Medlem
Jag tror på minst 18 månader. Hon kan inte skylla på att hon slängde förpackningen som klart och tydligt hade ett dopingmärke på sig. Att komma med ursäkten att hon inte kollade på förpackningen håller inte. Sen borde det ringa varningsklockor om man tar något som slutar -bol. Alla som håller på med elitidrott vet mycket väl att läkemedel med -bol i sig är steroider. Sen att en läkare missar detta är givetvis bullshit. Det kan vara så att Johaug har själv köpt Trofodermin i Seiser Alm, därav det konstiga händelseförloppet med att det dröjde över ett dygn innan Bendiksen köpte Trofodermin. Han upptäckte att Johaug hade köpt salvan och insåg direkt att den innehöll clostebol. Inköpet gjorde han för att ta på sig skulden. Att andra tar på sig skulden för en utövares misstag har inträffat förr, särskilt när det handlar om en hjälte i landets nationalsport.
Citera
2017-03-10, 06:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slotten
Det verkar nog rätt poänglöst att diskutera Johaugs fall. Jag är mer intresserad av norska skidförbundets påfallande och omfattande korruption och räknar med att det kommer inom kort. Det hoppas jag verkligen.

Vad är det du förväntar dig ska hända där då och hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in