2017-02-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Bravo. Spot on. Well said. Kram.

Efter den norska skenrättegången finns det bara en utväg, vilket jag sagt åtminstone ett par gånger i denna tråd. Johaug måste stämma ADN och NSF så ögonen blöder. Herregud, i kontraktet står det att hon måste följa läkarens råd. Samme läkare (anställd av NSF) rekommenderar henne en dopningsmärkt kräm med innehållsförteckning som slutar på ...bol. Om inte Johaug stämmer både läkare och NSF så ögonen blöder är något verkligen fishy. För övrigt förväntar jag mig inte att HerrGickhan tillnärmelsevis hänger med i mina resonemang. Johaug lade idag ut på Instagram käcka bilder på när hon tränar i de nästkommande olympiska Koreanska skidspåren....

Kram på ett långt svidande straff för fuskaren!

Jag har inte sett kontraktet men vilken passande punkt i så fall. Nästan så man kan tro att mikrodopingen lades till grund redan då när han tillträde och när hon helt plötsligt började dominera. Ett kontrakt och en salva som ska frånta Johaug allt ansvar, bra...nästan!

Ja dessa bilder retar säkert inte ADN men däremot CAS, att hon redan verkar ha bestämt själv att straffet är kortare än 14 månader ger inga bra signaler till högsta hönsen.
Citera
2017-02-01, 21:26
Medlem
HerrGickhans avatar

Citat:
Vi får väl se hur hon döms. Jag är dock säker på att WADA inte kommer acceptera att straffet utgår från hennes dråpligt påhittade historia som verkar komma att ligga till grund för domen. Oavsett vad ADN kommer döma bör det handläggas i CAS och bör bli längre straff där.

Precis vi får se.

Citat:
Hur kan du få det till nolltolerans om du blandar in händelser man inte kan ro för? Hur menar du att straffet och bevisning ska regleras ifall någon preparerat hennes oxfilé under ett restaurangbesök?

Fast om man ska ansvara även för om någon lagt anabola substanser i ens mat då är vi långt bortom vad som kan krävas. Jag tycker alltså inte att man ska dömas för något man inte rår över. Däremot kommer det alltid vara svårt att bevisa, men för mig är det självklart att man inte ska dömas om man utsatts för ett brott.
Citera
2017-02-01, 21:58
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Efter den norska skenrättegången finns det bara en utväg, vilket jag sagt åtminstone ett par gånger i denna tråd. Johaug måste stämma ADN och NSF så ögonen blöder. Herregud, i kontraktet står det att hon måste följa läkarens råd. Samme läkare (anställd av NSF) rekommenderar henne en dopningsmärkt kräm med innehållsförteckning som slutar på ...bol. Om inte Johaug stämmer både läkare och NSF så ögonen blöder är något verkligen fishy. För övrigt förväntar jag mig inte att HerrGickhan tillnärmelsevis hänger med i mina resonemang. Johaug lade idag ut på Instagram käcka bilder på när hon tränar i de nästkommande olympiska Koreanska skidspåren....
Han hänger förmodligen inte med eftersom du är helt ute och cyklar. Johaug är mångmiljonär på grund av att alla norrmän älskar henne och hon därmed kan få gigantiska sponsorkontrakt. Även under en dopingavstängning. Stämmer hon röven av skidförbundet så kommer till och med norrmännen att vända sig mot henne och därmed mister hon alla sina pengar samtidigt som hon blir hatad istället för älskad. Är det logiskt handlande?

Inte för att hon alltid handlar logiskt. Det där med bilderna från Korea är ju synnerligen korkat. IOK funderar på att stänga av alla gamla dopare från OS, då tycker hon det är en bra idé att sprida sånt där. Idiotiskt.
Citera
2017-02-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Precis vi får se.

Fast om man ska ansvara även för om någon lagt anabola substanser i ens mat då är vi långt bortom vad som kan krävas. Jag tycker alltså inte att man ska dömas för något man inte rår över. Däremot kommer det alltid vara svårt att bevisa, men för mig är det självklart att man inte ska dömas om man utsatts för ett brott.

Ditt försvar påminner lite om det norska Johaug-försvaret. Fäktar illa, som denna tappre men korkade riddare: https://youtu.be/gXY9TuuwyL8?t=57

I SAOL är dess innebörd strikt. Liksom ordet patetisk som folk älskar att vidga dess betydelse för att verka intellektuella. Men att svänga sig med ord man inte kan hantera blir bara fånigt.

Nog om det. Om man vill dopa sig så kan man leja en kock som tar på sig ansvaret sedan när man åker fast menar du? Vad skulle man få för straff då enligt din nya regelbok?
Citera
2017-02-01, 22:18
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Han hänger förmodligen inte med eftersom du är helt ute och cyklar. Johaug är mångmiljonär på grund av att alla norrmän älskar henne och hon därmed kan få gigantiska sponsorkontrakt. Även under en dopingavstängning. Stämmer hon röven av skidförbundet så kommer till och med norrmännen att vända sig mot henne och därmed mister hon alla sina pengar samtidigt som hon blir hatad istället för älskad. Är det logiskt handlande?

Inte för att hon alltid handlar logiskt. Det där med bilderna från Korea är ju synnerligen korkat. IOK funderar på att stänga av alla gamla dopare från OS, då tycker hon det är en bra idé att sprida sånt där. Idiotiskt.
På många sätt håller jag med dig. Men å andra sidan hänger sympatin, både norsk och svensk (naivister) ihop med att vi tror på hennes läppsalvafairytale. Den enda logiska förlängningen på hennes ADN-historia, är att hon stämmer häcken av ADN och NSF. Eller...
Citera
2017-02-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Du menar om hon stämmer dem så blir hon "helt plötsligt" av med alla pengar? Hur ska det juridiskt gå till?

Det är Johaug de älskar inte norska skidförbundet. Vad vore norsk skidåkning för norrmännen utan Johaug? Hon kan stämma dem hur mycket hon vill och ändå är norska skidförbundet hennes bitch. Johaug skapar intresse och pengar och norska skidförbundet rättar sig snällt i ledet.

En stämning vore en naturlig följd om man blivit lurad som Johaug påstår. Hon skulle bli förlåten för det också.
Citera
2017-02-01, 22:33
Medlem
HerrGickhans avatar

Citat:
Om man vill dopa sig så kan man leja en kock som tar på sig ansvaret sedan när man åker fast menar du? Vad skulle man få för straff då enligt din nya regelbok?

Du kan leja vem du vill redan nu i så fall. Det jag skrev är inget nytt. Det finns i nuvarande dokument om koden och avhandlas under artikeln 10.4 Upphävande av avstängningstid vid Avsaknad av Fel eller försummelse.
Citera
2017-02-01, 22:35
Medlem
Citat:

Du kan leja vem du vill redan nu i så fall. Det jag skrev är inget nytt. Det finns i nuvarande dokument om koden och avhandlas under artikeln 10.4 Upphävande av avstängningstid vid Avsaknad av Fel eller försummelse.

Då är det ju ingen nolltolerans om det ändå finns möjlighet att komma runt dopingen genom att leja någon?
Citera
2017-02-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Är det inte detta de la 9 dagar på att räkna ut innan de gick ut med sin historia? och då angav de exakt i milligram vad hon hade smörjt på och när i tiden. Det stämmer ju säkert med värdena. Men hur troligt är det att de exakt vet hur mycket hon smörjt på.

Sen var det ju så att den tuben de visade upp inte var speciellt använd, men kollade man på hur mycket de sa sig ha strukit på borde tuben varit helt slut. En annan grej som man inte hört nåt om i media eller på den "rättegången".
AntidopingNorges Yvette Dehnes sa att analysen är förenligt med en låg dos en kort tid sedan eller en hög dos för en längre tid sedan.
Inte ett ord om NÄR metaboliterna härrörs sig ifrån
Citera
2017-02-01, 22:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Då är det ju ingen nolltolerans om det ändå finns möjlighet att komma runt dopingen genom att leja någon?

»Nolltolerans« är ett begrepp kopplat till förhållningssätt. Det kan råda »nolltolerans« trots att reglementet medger undantag.
Citera
2017-02-01, 23:01
Medlem
Citat:
»Nolltolerans« är ett begrepp kopplat till förhållningssätt. Det kan råda »nolltolerans« trots att reglementet medger undantag.

Ja det är ju själva grejen med begreppet nolltolerans. Att det kan finnas undantag. Ex, vi har nolltolerans mot rökning i huset men bara i biblioteket.

Du driver, eller hur? Det är väl en jävla tur att du inte kommer få ha förtroende att dikta ihop regelverket, det hade ju tagit en hel karriär att ens förstå sig på den.
Citera
2017-02-01, 23:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja det är ju själva grejen med begreppet nolltolerans. Att det kan finnas undantag. Ex, vi har nolltolerans mot rökning i huset men bara i biblioteket.

Du driver, eller hur? Det är väl en jävla tur att du inte kommer få ha förtroende att dikta ihop regelverket, det hade ju tagit en hel karriär att ens förstå sig på den.

Du fattar alltså inte en så enkel sak? Nej, jag driver inte med dig. Det klarar du så bra själv.

Om det råder »nolltolerans« enligt din definition skulle ju ingen få ett nedsatt eller avskrivet straff. Det är ju bara att titta på hur domarna har utfallit. Det finns ju ett flertal fall som inneburit nedsatt och även avskrivet straff av olika anledningar. Det innebär ju inte att det tummas på »nolltoleransen«. Det innebär endast att man under utredningen funnit skäl som motiverat ett lägre straff.

Den artikel jag hänvisade till i det befintliga dokumentet (10.4 Upphävande av avstängningstid vid Avsaknad av Fel eller försummelse.) innebär att en person kan ha ett positivt prov, men att omständigheterna kring detta var sådana att utövaren saknade skuld trots det positiva provet.

Att artikel 10.4 finns innebär inte att det råder tolerans gentemot dopning.

Grejen med »nolltolerans« är inte att det ska finnas undantag. Grejen är att inte visa någon tolerans mot utpekade företeelser och beteenden.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-02-01 kl. 23:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in