2017-01-09, 17:00
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Såg Att Justyna Kowalczyk kom med nån pik emot Norge: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OObxl/kaxiga-piken-efter-ustiugovs-uppvisning

Tar absolut inte Norge i försvar. Men har inte Kowalczyk själv varit avstängd för doping? Jag menar då kanske man ska hålla en låg profil. Ni som är mer insatta får gärna förklara.
Kowalczyk blev avstängd tidigt i sin karriär men fick senare domen kraftigt förkortad av skiljedomstol. Som jag minns det ansåg CAS att det var en engångsförseelse i medicinskt syfte som inte hade påverkat hennes prestationsförmåga. Hon har senare vid flera tillfällen kritiserat Björgens bruk av astmamedicin, framför allt på den tiden som Symbicort var ett dopingklassat medel.
Citera
2017-01-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Kowalczyk blev avstängd tidigt i sin karriär men fick senare domen kraftigt förkortad av skiljedomstol. Som jag minns det ansåg CAS att det var en engångsförseelse i medicinskt syfte som inte hade påverkat hennes prestationsförmåga. Hon har senare vid flera tillfällen kritiserat Björgens bruk av astmamedicin, framför allt på den tiden som Symbicort var ett dopingklassat medel.

Okej. Tack för klargörandet!!
Citera
2017-01-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocker77
Såg Att Justyna Kowalczyk kom med nån pik emot Norge: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OObxl/kaxiga-piken-efter-ustiugovs-uppvisning

Tar absolut inte Norge i försvar. Men har inte Kowalczyk själv varit avstängd för doping? Jag menar då kanske man ska hålla en låg profil. Ni som är mer insatta får gärna förklara.

Citat:
Ursprungligen postat av Clifford

Kowalczyk använde ett dopingklassat preparat för att behandla en medicinsk åkomma (låter det bekant?) och till skillnad från astmatikerna (med vissa undantag...) bröt hon mot anti-doping reglerna. Preparatet hon tog under tävling ger bättre uthållighet. Jag tycker det rimmar illa med hennes påstådda moral.

Ett annat exempel: Justyna lyckades vinna OS-guld i Sochi med en bruten fot tack vare injektioner av vem vet vad. Hon hade knappast slagit Kalla i det loppet utan smärtstillande mediciner. Att medicinerade utövare tävlar mot friska är tydligen okej när hon själv gör det.
Citera
2017-01-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Kowalczyk använde ett dopingklassat preparat för att behandla en medicinsk åkomma (låter det bekant?) och till skillnad från astmatikerna (med vissa undantag...) bröt hon mot anti-doping reglerna. Preparatet hon tog under tävling ger bättre uthållighet. Jag tycker det rimmar illa med hennes påstådda moral.

Ett annat exempel: Justyna lyckades vinna OS-guld i Sochi med en bruten fot tack vare injektioner av vem vet vad. Hon hade knappast slagit Kalla i det loppet utan smärtstillande mediciner. Att medicinerade utövare tävlar mot friska är tydligen okej när hon själv gör det.

Vart kan man läsa om att preparatet hon tog ger bättre uthållighet?

Kowalczyk blev helt friad med både dokument om visade behovet av medicinen samt att det inte var prestationshöjande. Hon hade vid den tiden inte vunnit någon tävling. Allt hon vunnit har hon vunnit efter den friande domen samt att hon öppet skyltat med medicinen hon tog i Sochi, till skillnad från fuskarna i norge som hemlighetsfullt medicinerar friska åkare med numera bevisligen prestationshöjande astmamedicin på andra våningen i en buss. Anabola-tess behöver vi väl inte ens nämna. Så, Kowalczyk har all rätt att svärta ner dessa äckligt fuskande norrmän.
Citera
2017-01-09, 22:32
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Många felaktiga påståenden i ditt inlägg. Av vilken anledning? Kowalczyks positiva prov avgas 2005. Hon hade tagit en medicin utskriven av sin läkare för problem med en hälsena. Medicinen innehöll den inflammationsdämpande substansen Dexamethason. En substans som var tillåten vid träning men inte tävling utan TUE. Vad jag vet har den inga prestationsfrämjande effekter när det gäller uthållighet. Motbevisa gärna med källor innan du gör sådana påståenden.

Samma FIS doping panel som frikände Johnsrud Sundby helt och hållet och lät denne gå under radarn i över ett år efter att ha fastnat i dopningskontroller - gav Kowalczyk det strängaste straffet som då kunde ges. CAS kritiserade FIS mycket kraftfullt för att man inte bara hade gjort fel då man klassificerat dexamethason felaktigt, utan också för att man dömt Kowalczyk till maximistraffet. Hon blev frikänd av CAS.

På samma sätt, fast tvärtom, blev FIS överkört av CAS då de fastslog att FIS doping panel och Antidoping Norge felaktigt frikänt Johnsrud Sundby.
Citera
2017-01-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Många felaktiga påståenden i ditt inlägg.

Vilka påståenden är felaktiga?

Citat:
Hon hade tagit en medicin utskriven av sin läkare för problem med en hälsena.

Marit Björgen har tagit en medicin utskriven av sin läkare för problem med astma.

Citat:
Medicinen innehöll den inflammationsdämpande substansen Dexamethason. En substans som var tillåten vid träning men inte tävling utan TUE.

Substansen är mycket riktigt dopingklassad vid tävling och Kowalczyk testade positivt vid en tävling.

Citat:
Vad jag vet har den inga prestationsfrämjande effekter när det gäller uthållighet. Motbevisa gärna med källor innan du gör sådana påståenden.

Cyklister har dopat sig med glukokortikoider och liknande steroidhormon i årtionden, bland annat därför att dom förbättrar uthålligheten. Det är inte ett kontroversiellt påstående som kräver källor.

Citat:
Samma FIS doping panel som frikände Johnsrud Sundby helt och hållet och lät denne gå under radarn i över ett år efter att ha fastnat i dopningskontroller - gav Kowalczyk det strängaste straffet som då kunde ges. CAS kritiserade FIS mycket kraftfullt för att man inte bara hade gjort fel då man klassificerat dexamethason felaktigt, utan också för att man dömt Kowalczyk till maximistraffet. Hon blev frikänd av CAS.

På samma sätt, fast tvärtom, blev FIS överkört av CAS då de fastslog att FIS doping panel och Antidoping Norge felaktigt frikänt Johnsrud Sundby.

Kowalczyk blev inte frikänd av CAS. Det är ett felaktigt påstående. Hon fick ett förkortat straff pga av förmildrande omständigheter. Samma CAS gav Sundby ett ynkligt straff på två månader.
Citera
2017-01-10, 07:20
Medlem
Citat:
Vilka påståenden är felaktiga?

Marit Björgen har tagit en medicin utskriven av sin läkare för problem med astma.

Substansen är mycket riktigt dopingklassad vid tävling och Kowalczyk testade positivt vid en tävling.

Cyklister har dopat sig med glukokortikoider och liknande steroidhormon i årtionden, bland annat därför att dom förbättrar uthålligheten. Det är inte ett kontroversiellt påstående som kräver källor.

Kowalczyk blev inte frikänd av CAS. Det är ett felaktigt påstående. Hon fick ett förkortat straff pga av förmildrande omständigheter. Samma CAS gav Sundby ett ynkligt straff på två månader.

Hon blev friad för dopinganklagelser men åkte dit för försumlighet. Hon styrkte med dokument som påvisade att medicineringens nivåer enbart var i läkande syfte och även dokument på att mängden inte på något vis var prestationshöjande. Till skillnad från doping-sundby som tog extrema och ej godkända nivåer av prestationshöjande astmamediciner.

Nej det finns inga källor som styrker ditt tramsiga påstående att läkemedlet hon tog skulle öka hennes uthållighet. Det är trams och det du sysslar med är trams.

Hon var obesegrad i klassisk stil hela 2013/2014-säsongen så att anklaga henne för doping via smärtstillande medicin (som hon bara tog i samband med os) är bara trams.

Hela du är tramsig.
Citera
2017-01-10, 09:26
Medlem
angelfuck666s avatar
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/tv-2-ernst-fortalte-dopingjegerne-om-ny-kvittering/a/23893439/

Nu är jag ingen expert på norska men det verkar som om ett nytt kvitto hittats nånstans?
Citera
2017-01-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/tv-2-ernst-fortalte-dopingjegerne-om-ny-kvittering/a/23893439/

Nu är jag ingen expert på norska men det verkar som om ett nytt kvitto hittats nånstans?
Väldigt lite substans och innehåll i den VG artikeln. Norskorna var knappast de enda människorna i Seiser Alm vid tidpunkten, så att någon köpt Trofodermin i Seiser Alm samtidigt som de var där säger inte mycket.
Citera
2017-01-10, 10:26
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Väldigt lite substans och innehåll i den VG artikeln. Norskorna var knappast de enda människorna i Seiser Alm vid tidpunkten, så att någon köpt Trofodermin i Seiser Alm samtidigt som de var där säger inte mycket.

Hur intressant detta fynd är avgörs ju av i vilket sammanhang som kvittot hittats.
I en papperskorg i Seiser Alm = Helt ointressant.
I en "reseräkning" ifrån någon inom norska skidlandslaget = Väldigt intressant.
Citera
2017-01-10, 10:48
Medlem
wwrs avatar
Nyheten om kvittot är med i kvällspressen nu. Den presenteras som ett "hot" mot Johaug.
Om kvittot kan knytas till Johaug så skulle det kunna bevisa att hon ljugit om hur hon fått salvan.

Men det skulle även stärka hennes historia på det sätt att hennes positiva prov skulle ha kunna bero av salva. Det betvivlar jag starkt. Även utan läkarens inblandning så tror jag inte hon kan ha missat dopingmärkningen. Jag är övertygad om att hon dopat sig systematiskt.

Så en variant kan vara att kvittot används för att försöka skydda henne.

Fast om hon kan bevisas ha ljugit är det väl 4 års avstängning som gäller.

Tvåloperan går vidare. Det här med personligt ansvar för det man intar, är bara något som låter bra tills de positiva proven anländer.

Fin transparent utredning av norska myndigheter, med rykten om hemliga möten mellan myndigheter och en journalist.
Senast redigerad av wwr 2017-01-10 kl. 11:14.
Citera
2017-01-10, 12:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Hur intressant detta fynd är avgörs ju av i vilket sammanhang som kvittot hittats.
I en papperskorg i Seiser Alm = Helt ointressant.
I en "reseräkning" ifrån någon inom norska skidlandslaget = Väldigt intressant.
Nu vet jag inte hur mycket makt Antidoping Norge har i sina möjligheter att undersöka (eller om dom kanske inte vill göra det...), men en misstanke om ett inköp redan tidigare skulle ju kunna tvinga dom inblandade att presentera historiken för sina kortinköp vid det tillfället. Om det då skulle finnas ett inköp på ett apotek som stämmer med det kvittot så skulle det räcka för att rasera hela försvaret. Oavsett var kvittot hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in