2017-03-11, 23:59
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Slettet.

Gick inte ens att citera. Ej läsbart. Skärp dig.
Citera
2017-03-12, 00:19
Medlem
Martin har kommit på den ljusa idén att de norska skidåkarna ska försöka ta reda på vad för mediciner de petar i sig. Good Call...

Man häpnar.

"
– Rutinerna måste bli bättre. Vi får gå in och googla själva för att se vilket innehåll det är i medicinerna, säger hon."

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/det-finns-dagar-som-ar-morkare-an-andra/

Citera
2017-03-12, 01:44
Medlem
Analys av dopingtester.

Antal Fis-licensierade åkare, alltså juniorer och seniorer som elitsatsar.
Norge: 3000
Finland: 1050
Sverige: 945
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article20057117.ab

IC = In competition
OOC = Out of competition

År 2012:

Finland
IC: 123
OOC: 179
Total: 302

Sverige 193
IC: 43
OOC: 150
Total: 193

Norge
IC: 83
OOC: 89
Totalt: 172

2013

Finland
IC: 126
OOC: 159
Totalt: 285

Sverige
IC: 58
OOC: 173
Totalt: 231

Norge
IC: 77
OOC: 83
Totalt: 160

https://www.wada-ama.org/sites/default/files/resources/files/WADA-2012-Anti-Doping-Testing-Figures-Report-EN.pdf Sidan 92

https://www.wada-ama.org/sites/default/files/wada_2013_anti-doping_testing_figures_report_en.pdf Sidan 64

Starkt jobbat Norge, många fler skidutövare men betydligt färre prover som analyseras än hos både Sverige och Finland. De är väldigt få out of competition dopinprover som analyseras jämfört med i Sverige och Finland (även jämfört med alla stora vinternationer). Det är skumt att Norge analyserar så få out of competition prover, detta med tanke på att det bör vara den nationella antidopingbyråns främsta roll. För under säsonen tar FIS många prover. Den stora och mäktiga vinternationen Kazakstan med den stora stjärnan Borat i spetsen gjorde fler analyser av out of competition prover än vad Norge gjorde år 2012.

Edit: Först från år 2015 fick Norge tummen ur röven och analyserade fler prover än Sverige och Finland. Då gjorde analyserade Norge fler test off competition jämfört med tidigare, många fler jämfört med innan och fler än både Sverige och Finland. Under år 2016 åkte Johaug fast (dock fortfarande lägre i förhållande till antalet utövare). Woop woop.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-12 kl. 02:37.
Citera
2017-03-12, 02:46
Medlem
Intressant är väl dock att varken Johaug eller Björgen testades out of competition (av antidoping Norge) på flera månader under år 2016. Om statistiken ser likadan ut under år 2016 som under år 2015 så kan man undra vem fan Antidoping Norge egentligen testar? Är det åkare som slutar på 136:e plats i NM?

Edit: Out om competition inkluderar även mellan tävlingar under säsongen. När jag pratar out of competition så menar jag framför allt få tester efter säsongen.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-12 kl. 02:52.
Citera
2017-03-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Intressant är väl dock att varken Johaug eller Björgen testades out of competition (av antidoping Norge) på flera månader under år 2016. Om statistiken ser likadan ut under år 2016 som under år 2015 så kan man undra vem fan Antidoping Norge egentligen testar? Är det åkare som slutar på 136:e plats i NM?

Edit: Out om competition inkluderar även mellan tävlingar under säsongen. När jag pratar out of competition så menar jag framför allt få tester efter säsongen.

Du som verkar ha koll. Enligt 2015 års tester fanns ett positivt urintest, av vem?
Citera
2017-03-12, 12:22
Medlem
korkenvoks avatar
När tas beslutet om Johaug?
Citera
2017-03-12, 12:55
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
1.Wengs farmor dog 30 sept, begravning 7 okt
2.Johaugs officiella doping 13 okt
3. 18 okt,Weng bestämmer att droppa lägret pga av dödsfallet och efter Johaugs dopingnyheten
Varför kommer beslutet så sent? Och efter dopingnyheten!
Gissa en gång varför?
Citera
2017-03-12, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Symbicort kan vara väldigt bra fastän det inte är fusk.
Symbicort kan vara väldigt bra fastän det inte är fusk.Rent medicinskt, d.v.s. vilken effekt som ämnena har så kan det röra sig om en effekt som är prestationshöjande, något som normalt ska klassas som fusk.

Nu handskas du ohederligt med begreppen igen. Det kan aldrig vara »fusk« när någon följer reglerna. Om det finns substanser som är prestationshöjande och som reglerna tillåter, då är det reglerna det är fel på. Att använda dessa substanser är då inte »fusk«. Däremot, om de är prestationshöjande mer än återställande, borde det ha klassats som »dopning« med adekvata regler.

Jag förstår att du vill vrida på saker till fördel för din egen uppfattning, men du har fel därvidlag. Björgen har än så länge inte påvisats använda något otillåtet och kan således inte fuska. Du försöker däremot fuska med språket.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-03-12 kl. 15:02.
Citera
2017-03-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Nu handskas du ohederligt med begreppen igen. Det kan aldrig vara »fusk« när någon följer reglerna. Om det finns substanser som är prestationshöjande och som reglerna tillåter, då är det reglerna det är fel på. Att använda dessa substanser är då inte »fusk«. Däremot, om de är prestationshöjande mer än återställande, borde det ha klassats som »dopning« med adekvata regler.

Jag förstår att du vill vrida på saker till fördel för din egen uppfattning, men du har fel därvidlag. Björgen har än så länge inte påvisats använda något otillåtet och kan således inte fuska. Du försöker däremot fuska med språket.

För det första, om du ska citera mitt inlägg, klistra inte in andra personers meningar i inlägget. Sen väljer du de delar som passar dig bäst. Det om något är väl ohederligt. Du tar inte med den delen där jag skriver att det inte klassa som fusk. Bra jobbat, du anklagar folk för att vara ohederlig för att sedan vara det själv.

Rent medicinskt, d.v.s. vilken effekt som ämnena har så kan det röra sig om en effekt som är prestationshöjande, något som normalt ska klassas som fusk. Men eftersom det finns ett juridiskt regelverk som tillåter medicinen så klassas det inte som fusk.

Sen kanske du bör lära dig att tolka innehållet bättre. Ordet normalt innebär att det finns undantag som gör att det som vanligtvis är normalt inte gäller och i meningen efter skriver jag att det inte klassas som fusk. Men fortsätt att vara selektiv när du väljer ut meningar i folks inlägg, det verkar fungera bra för dig.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-12 kl. 15:46.
Citera
2017-03-12, 15:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
För det första, om du ska citera mitt inlägg, klistra inte in andra personers meningar i inlägget. Sen väljer du de delar som passar dig bäst. Det om något är väl ohederligt.

Hur fan kan det vara ohederligt, när ditt inlägg var ett direkt svar på det inlägget? Står du inte för det du svarar på?

Citat:
Rent medicinskt, d.v.s. vilken effekt som ämnena har så kan det röra sig om en effekt som är prestationshöjande, något som normalt ska klassas som fusk. Men eftersom det finns ett juridiskt regelverk som tillåter medicinen så klassas det inte som fusk.

Hur tänker du nu egentligen? Det kan inte klassas som fusk om man använder något som är tillåtet. Om det vore otillåtet skulle Björgen inte använt det, således har hennes användande överhuvudtaget inget med »fusk« att göra. Begreppet »fusk« har ingenting med den diskussionen att göra. Du gör två felaktiga antaganden och försöker få det att passa ditt sätt att se på saken. Björgen har INTE fuskat.

Citat:
Sen kanske du bör lära dig att tolka innehållet bättre. Jag skrev i slutändan att det inte klassas som fusk utifrån regelverket som finns. Ordet normalt innebär att det finns undantag som gör att det som vanligtvis är normalt inte gäller och i meningen efter skriver jag att det inte klassas som fusk. Men fortsätt att vara selektiv när du väljer ut meningar i folks inlägg, det verkar fungera bra för dig.

Du är selektiv. Det du lägger till är bara nonsens. Ordet »normalt« är bara ytterligare ett sätt att försöka vrida på begreppen till din fördel. Om WADA har ett dåligt regelverk innebär det inte att det är onormalt och det innebär definitivt inte att du ska tala om Marit Björgen och fusk i samma mening.
Citera
2017-03-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur fan kan det vara ohederligt, när ditt inlägg var ett direkt svar på det inlägget? Står du inte för det du svarar på?

Hur tänker du nu egentligen? Det kan inte klassas som fusk om man använder något som är tillåtet. Om det vore otillåtet skulle Björgen inte använt det, således har hennes användande överhuvudtaget inget med »fusk« att göra. Begreppet »fusk« har ingenting med den diskussionen att göra. Du gör två felaktiga antaganden och försöker få det att passa ditt sätt att se på saken. Björgen har INTE fuskat.

Du är selektiv. det du lägger till är bara nonsens. Ordet »normalt« är bara ytterligare ett sätt att försöka vrida på begreppen till din fördel. Om WADA har ett dåligt regelverk innebär det inte att det är onormalt och det innebär definitivt inte att du ska tala om Marit Björgen och fusk i samma mening.

Den föregående personens mening står även med i mitt inlägg. Det ser du också om du kollar noggrant. Du lägger till den föregående personens mening och tar väck den avslutande meningen i mitt inlägg som fastställer att det utifrån regelverket som finns inte klassas som fusk, detta eftersom medicinen är tillåten. Och nu ska du bestämma vad jag menade med mitt inlägg. Det är en teknik som vissa använder för att de alltid ska framstå som att de har rätt.

Du skriver: Det kan inte klassas som fusk om man använder något som är tillåtet. Om det vore otillåtet skulle Björgen inte använt det, således har hennes användande överhuvudtaget inget med »fusk« att göra.

Jag skriver: "Men eftersom det finns ett juridiskt regelverk som tillåter medicinen så klassas det inte som fusk."

Det börjar bli lite pinsamt. I den meningen som du plockade bort säger jag i stort sett samma sak som du gör i detta inlägg. Men genom att säga i normala fall så bortser jag från regelverket i sig och ser det rent medicinskt. Men nu finns det ett regelverk som som inte klassar det som fusk, vilket jag klart och tydligt avslutar med. Men det väljer du att plocka bort det för att vrida diskussionen i en riktning som är till din fördel. Genom att ta bort den meningen från mitt inlägg, så får den en helt annan betydelse. Det är ohederligt om något är det.

Och för att sjunka till din nivå för tillfället. Var nämner jag Björgen och fusk i samma mening (i det inlägget)? Jag pratar om medicinen i fråga. Nu kommer du att säga att det står mellan raderna. Men om vi ska hålla på som du gör, då kan jag anmärka på det.

Edit: Jag har tidigare sagt att det är fel på regelverket eftersom de tillåtna doserna är för höga. Det har till och med experten Vibeke Backer sagt, att doserna är för höga, men att det är så från ett juridiskt perspektiv.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-12 kl. 17:01.
Citera
2017-03-12, 17:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den föregående personens mening står även med i mitt inlägg. Är du blind? Du lägger till den föregående personens mening och tar väck den avslutande meningen i mitt inlägg som fastställer att det utifrån regelverket som finns inte klassas som fusk, detta eftersom medicinen är tillåten. Och nu ska du bestämma vad jag menade med mitt inlägg. Det är en teknik som vissa använder för att de alltid ska framstå som att de har rätt.

Rent redigeringsmisstag, inte medvetet. Ber om ursäkt för den missen.

Citat:
Du skriver: Det kan inte klassas som fusk om man använder något som är tillåtet. Om det vore otillåtet skulle Björgen inte använt det, således har hennes användande överhuvudtaget inget med »fusk« att göra.

Jag skriver: "Men eftersom det finns ett juridiskt regelverk som tillåter medicinen så klassas det inte som fusk."

Fast det är här du går vilse och är den poängen jag vill få fram och som inget i ditt tidigare inlägg talar emot. Du skulle skrivit: Men eftersom det finns ett juridiskt regelverk som tillåter medicinen så klassas det inte som dopning.

»Fusk« är att medvetet bryta mot gällande regler. Fuska kan man inte göra förrän man gjort det.

Citat:
Det börjar bli lite pinsamt. I den meningen som du plockade bort säger jag i stort sett samma sak som du gör i detta inlägg. Men genom att säga i normala fall så bortser jag från regelverket i sig och ser det rent medicinskt. Men nu finns det ett regelverk som som inte klassar det som fusk, vilket jag klart och tydligt avslutar med. Men det väljer du att plocka bort för att vrida diskussionen i en riktning som är till din fördel. Genom att täck den meningen från mitt inlägg, så får den en helt annan betydelse. Det är ohederligt.

Se ovan. Du använder ordet »fusk« när du ska använda ordet »dopning«. Det värdeladdar din utsaga på ett helt annat sätt.

Citat:
Edit: Jag har tidigare sagt att det är fel på regelverket eftersom de tillåtna doserna är för höga. Det har till och med experten Vibeke Backer sagt, att doserna är för höga, men att det är så från ett juridiskt perspektiv.

Trots allt har WADA med öppna ögon godkänt detta och det finns medicinska exeperter (även svenska) som hävdar att doserna är adekvata för att återställa förmågan hos den som har besvär.

Det senare är då en fråga som kan diskuteras hur många varv som helst. Finns det något som heter att »återställa«? Går det att mäta? Finns det inte risk att det är prestationshöjande utöver det »normala«?

Det senare blir lika förbannat mest åsikter och antaganden, om än på någorlunda vederhäftiga och i viss mån vetenskapliga grunder. Det leder sedan över till uttalande likt Björn Ferry att »sjuka« ska tävla i Paralympics.

Där kan man fråga sig om exempelvis en människa med hypotyreos som får levaxin ska hänvisas till Paralympics? Kan tycka att den som menar det ligger farligt nära tanken om ett elitsamhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in