Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Ja det är ju den hårda vägen och jag måste fundera innan jag kan bestämma mig för om jag vill hålla med eller inte. Svårigheten är ju att veta var man drar gränsen. Om man inte får ta medicin när man är sjuk som idrottare så ska man kanske inte heller få ha knäskydd vid ont i knäna, eller ges smärtstillande sprutor och tabletter vid värk. Man kanske inte heller ska få ha "tyghjälm" efter en hjärnskakning i fotboll eftersom man istället helt enkelt får sluta tävla om kropp och knopp inte tål påfrestningen.
Nja, jag vet inte riktigt. För mig räcker det just nu med att det är okej att medicinera mot astma (med tillåtna medel och doser) men att det INTE ska vara okej att medicinera när man är frisk.
Jag förstår hur du tänker men det är just i det sista stycket du skriver som problemet ligger. Man använder astmamedicin på folk som har fått en typ av astma
på grund av skidåkningen. Alltså man behandlar symtom och man vet vad som är orsaken för symptomen och man vet att dessa försvinner om man tar bort orsaken (det vill säga vilar och tar det lugnare). Då handlar det inte om en vanlig medicinsk behandling utan om dopning.
Normalt sett så behandlar man symptom hos sjuka människor men anledningen till att man gör det är för att man inte vet hur man ska göra på något annat sätt. Alltså behandlingen är det enda man kan göra, man har inget val. Så är inte fallet här, utan det är dopning det handlar om, inget annat.
Sen så håller jag helt och hållet med om att det är svårt att veta vart man ska dra gränsen. Men just i detta fallet med astamedicinering så tycker jag inte att det är svårt. Helt enkelt för att långvarig medicinering alltid har negativa effekter på hälsan. Så står man för att idrotten ej ska vara hälsovådlig så måste man förbjuda astmamediciner i konditionsidrotter.
Har man rejäl astma på riktigt så bör man inte ens överväga att syssla med elitidrott överhuvudtaget.