2016-11-21, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Reglerna måste skärpas när det gäller astmamedicineringen, om längdskidåkningen ska kunna ha någon trovärdighet.

Även om det inte verkar finnas bevis för att det är presentationshöjande, så är det i alla fall en gråzon.

Jag vet inte vad som krävs för att personer skall förstå.. När producenten av Bricanyl, Draco, redan 1993 säger att Bricanyl har en prestationshöjande effekt även i sprejform så är det väl svaret solklart ( efter det som kommit fram när det gäller Norge och deras hantering av astmamediciner de senaste 2 5 åren).

http://www.dn.se/arkiv/sport/astmamedicin-ger-anabol-effekt-ny-undersokning-baddar-for-het-dopingdebatt/
Citera
2016-11-21, 10:16
Medlem
wwrs avatar
Ja, det är en imponerande desinformation man lyckats få medierna att köpa under mycket lång tid.

Små pusselbitar här och där. WADAs expert Vibeke Backer säger att nebulisatorn är förbjuden. Men det verkar ju vara helt fel!

Nu väljer WADA in den norska kulturministern med ansvar för idrott, som vice ordförande.

WADAs taktik är ofta att förneka omfattningen av dopingproblemen. Det har alltid t.ex tidigare vice ordförande Arne Ljungkvist gjort. WADA skyddar sporten och sponsorer ekonomiskt och underlättar för doping genom att problemen förringas.

WADA kanske är jätteimponerade av den norska ministern. Hon sade inte mycket om det aktuella fallet i intervjun jag hörde, men hon kommenterade dess mediahantering!!

Nu måste alla länder hänga på för att ha en chans i spåret. Men det är ju Norge som drivit fram ett läkemedelsmissbruk där friska idrottsutövare använder läkemedel för lungsjuka.

Den norska ministern är ju ändå slutgiltigt ansvarig för denna "legala" massdoping.

WADA kanske vill tillföra den kompetensen till sin styrelse. Det är ju nästan otroligt hur långt och hur länge man kunnat driva detta medicinmissbruk utan att få starkare reaktioner.

En ung, snygg tjej utan bestämt handlingsprogram med bakgrund som politiker samt intresse för mediahantering. Hon kanske är tillsatt för sin förmåga att mörka skandaler.
Senast redigerad av wwr 2016-11-21 kl. 11:14.
Citera
2016-11-21, 12:58
Medlem
Vad Fabulator och en del övriga insnöade norrmän vägrar inse är att astmatikerna i det svenska
skidlandslaget i motsatt till Ventoline-Martin och Steroid-Therese inte blivit ertappade och fällda
för doping. Vad man nu kan hoppas på är att det finns bevarade prover så en av idrottshistoriens
största och mest meriterade utövare, Belgian Blue-Marit, också åker fast.
Fråga en seriös muskelbyggare om det är möjligt för en kvinna att få ådriga armmuskler som kan
mäta sig med Björgens utan doping och du får ett hånfullt skratt till svar.
Citera
2016-11-21, 15:03
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Hva er det du fantaserer om, egentlig?
Leste du ikke hva saken gjaldt - at "hele" svenske landslaget har astma?
Dette er noe svenskene ikke vil diskutere. Og det holdes skjult i riksmedia som SVT, Expressen og Aftonbladet.

Att få astma som längskidåkare är inget konstigt med tanke på de extrema förutsättningarna lungorna utsätts för.
Det enda konstiga är att ge astma-medicin till åkare UTAN astma.
Citera
2016-11-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Att få astma som längskidåkare är inget konstigt med tanke på de extrema förutsättningarna lungorna utsätts för.
Det enda konstiga är att ge astma-medicin till åkare UTAN astma.

Har man astma så är det ingen bra idé att syssla med en konditionsidrott på elitnivå. Klarar man inte av påfrestningarna så får man ändra sitt upplägg, om det inte löser sig så får man sluta med idrotten på elitnivå. Det är ingen mänsklig rättighet att få tävla om prispengar i diverse sporter.

Att tillåta astmamedicin i en konditionssport är lika knäppt som att tillåta anabola steroider i en styrkesport.

Man måste göra ett val, antingen så är all typ av dopning tillåtet eller så är det totalt förbjudet. Annars hamnar man i gråzoner och trovärdigheten för sporten i fråga blir lika med noll.
Citera
2016-11-21, 17:45
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Har man astma så är det ingen bra idé att syssla med en konditionsidrott på elitnivå. Klarar man inte av påfrestningarna så får man ändra sitt upplägg, om det inte löser sig så får man sluta med idrotten på elitnivå. Det är ingen mänsklig rättighet att få tävla om prispengar i diverse sporter.

Att tillåta astmamedicin i en konditionssport är lika knäppt som att tillåta anabola steroider i en styrkesport.

Man måste göra ett val, antingen så är all typ av dopning tillåtet eller så är det totalt förbjudet. Annars hamnar man i gråzoner och trovärdigheten för sporten i fråga blir lika med noll.

Ja det är ju den hårda vägen och jag måste fundera innan jag kan bestämma mig för om jag vill hålla med eller inte. Svårigheten är ju att veta var man drar gränsen. Om man inte får ta medicin när man är sjuk som idrottare så ska man kanske inte heller få ha knäskydd vid ont i knäna, eller ges smärtstillande sprutor och tabletter vid värk. Man kanske inte heller ska få ha "tyghjälm" efter en hjärnskakning i fotboll eftersom man istället helt enkelt får sluta tävla om kropp och knopp inte tål påfrestningen.

Nja, jag vet inte riktigt. För mig räcker det just nu med att det är okej att medicinera mot astma (med tillåtna medel och doser) men att det INTE ska vara okej att medicinera när man är frisk.
Citera
2016-11-21, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ja det är ju den hårda vägen och jag måste fundera innan jag kan bestämma mig för om jag vill hålla med eller inte. Svårigheten är ju att veta var man drar gränsen. Om man inte får ta medicin när man är sjuk som idrottare så ska man kanske inte heller få ha knäskydd vid ont i knäna, eller ges smärtstillande sprutor och tabletter vid värk. Man kanske inte heller ska få ha "tyghjälm" efter en hjärnskakning i fotboll eftersom man istället helt enkelt får sluta tävla om kropp och knopp inte tål påfrestningen.

Nja, jag vet inte riktigt. För mig räcker det just nu med att det är okej att medicinera mot astma (med tillåtna medel och doser) men att det INTE ska vara okej att medicinera när man är frisk.

Är man astmatiker så får man hålla på med Motionsidrott. Det handlar om hälsoskäl.
De med proteser får hålla på med Paralympics, likaså de som sitter som sitter i rullstol.
Har man grava hälsoproblem så är det Paralympics som gäller. Skidåkare som Björgen och Sundby verkar ha grava astmaproblem så det är ganska uppenbat att de skall hålla på med elitidrott.
Citera
2016-11-21, 18:36
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Är man astmatiker så får man hålla på med Motionsidrott. Det handlar om hälsoskäl.
De med proteser får hålla på med Paralympics, likaså de som sitter som sitter i rullstol.
Har man grava hälsoproblem så är det Paralympics som gäller. Skidåkare som Björgen och Sundby verkar ha grava astmaproblem så det är ganska uppenbat att de skall hålla på med elitidrott.

Stackars paralympier då som kanske är blinda eller utan en arm, som ska tävla mot Bjørgen och kapten Rödskägg
Citera
2016-11-22, 09:57
Medlem
Discgears avatar
Det finns tydligen ingen ände på arrogansen och fräckheten hos det norska skidförbundet. Att deras ledare ringer runt till andra skidledare, media, enskilda journalister (både inom och utlandet) för att tysta kritik mot deras astmamedicinering är minst sagt häpnadsväckande.
http://www.tv2.no/sport/8737209/

Några axplock:
Citat:
...fikk Aukland følgende SMS av markedssjefen i Skiforbundet, Espen Bjervig:
«Hei. Trodde vi var enige om at NSF og Santander ikke skulle skyte på hverandre, dette er langt over streken, her må du rydde opp.»

Citat:
Også landslagssjef Vidar Løfshus har ringt direkte til flere utlendinger som har uttalt seg kritisk om Norge.
– Hvor mange løpere har du kontaktet?
– Ikke så mange. (Maurice) Manificat, (Aino-Kaisa) Saarinen, og (Sami) Jauhojärvi har jeg pratet med, sier Løfshus.
– Hvorfor har du tatt kontakt?
– Jeg er opptatt av at sannheten skal fram. Og her har det vært språkproblemer, noen av dem er ikke så gode i engelsk, så de har kanskje ikke fått med seg alle detaljer når de har pratet med journalister. Så jeg ønsker å fortelle dem hva som har skjedd i saken.
Citat:
Flere journalister og kommentatorer har blitt aktivt kontaktet av Skiforbundet. Deriblant Sveriges mest kjente langrennsskribent, Tomas Pettersson. Han ble første gang ringt opp i forkant av pressekonferansen med Johnsrud Sundby. Men har også i ettertid fått flere telefoner.
– Jeg har vel fra høytstående personer i Skiforbundet fått oppfordringer og «tips» om å rette blikket mitt mot Sverige i stedet for å fortsette å granske det som skjer i Norge, sier Pettersson.
Citera
2016-11-22, 11:36
Medlem
Reagerar på vad Johan Olsson säger. Eller inte säger. Han fokuserar på att barn far illa av diskussionen och blir retade för att de är astmatiker och kanske inte vågar ta sin medicin. För mig låter det som att han inte vill att detta ska pratas om, jag kan ha fel förstås. Det är förstås ett stort problem om det är så men vems är felet i så fall? Det borde handla om det istället. Nog för att det är jätteroligt att han är tillbaka i skidlandslaget istället för att satsa på enbart långdistansåkning men här tycker jag att han gör dopingdebatten en stor otjänst. Det känns fegt att enbart nämna det men inte nämna det det handlar om och ta ställning när han nu ändå såger någonting.

Ett annat problem är att rätt många både här men framförallt i kommentarer i andra media tjatar om att "den och den tar astmamedicin" - när det är faktiskt är tillåtet med viss medicinering men inte att missbruka den vilket alltså har skett och borde vara det som diskussionen handlar om.
Citera
2016-11-22, 12:35
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du tänker men det är just i det sista stycket du skriver som problemet ligger. Man använder astmamedicin på folk som har fått en typ av astma på grund av skidåkningen. Alltså man behandlar symtom och man vet vad som är orsaken för symptomen och man vet att dessa försvinner om man tar bort orsaken (det vill säga vilar och tar det lugnare). Då handlar det inte om en vanlig medicinsk behandling utan om dopning.

Normalt sett så behandlar man symptom hos sjuka människor men anledningen till att man gör det är för att man inte vet hur man ska göra på något annat sätt. Alltså behandlingen är det enda man kan göra, man har inget val. Så är inte fallet här, utan det är dopning det handlar om, inget annat.

Sen så håller jag helt och hållet med om att det är svårt att veta vart man ska dra gränsen. Men just i detta fallet med astamedicinering så tycker jag inte att det är svårt. Helt enkelt för att långvarig medicinering alltid har negativa effekter på hälsan. Så står man för att idrotten ej ska vara hälsovådlig så måste man förbjuda astmamediciner i konditionsidrotter.

Har man rejäl astma på riktigt så bör man inte ens överväga att syssla med elitidrott överhuvudtaget.
Citera
2016-11-22, 12:44
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis

Nej den där inställningen är inte hållbar. 35% av tjejerna och 16% av killarna på svenska skidgymnasium har astma och ska man förbjuda all slags astmamedicin som du förespråkar bör nog mycket radikala förändringar av sporten ske tex träning och tävling i kallare temp än -10 förbjuds samt sprint tas bort från tävlingsprogrammet för att minska andelen som drabbas av köldastma, inget som är rimligt.

Den norska användningen av medicin på friska är en helt annan sak som bör förbjudas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in