2013-02-27, 21:12
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Som någon redan har nämnt, drömläget är att Ulvang dras in i det och måste avgå från FIS.

Är det just därför som delarna om Ulvang ströks ur programmet?
Hade Ulvang varit med så hade han stöttats av hela etablissemanget.

Det mest märkliga var hur Rasmus Damgaard ändrar sig efter Dählis påtryckningar. Norrmännen har stark påverkan över internationella skidförbundet.
I den korta diskusionen var den norske ledaren inte intresserad av en sanningskomission. Han ville bara efter påtryckning.
Norrmännen döljer något.
Ett bra program dock byggt på lite lite hårdfakta. Norska skidförbundet kanske kan hjälpa oss med lite fler blodvärden.
Citera
2013-02-27, 21:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför finns det preskriptionstider?

Min inställning är att det inte länder något positivt att gräva i något som ändå inte kommer att leda till något. Det är bättre att fokusera på idag och ta fast den som dopar sig när det sker och ställa den vid fait accompli.

Visar historien att dopade inte kommer undan samhällets stigmatisering även om det har gått väldigt många år så tror jag det fungerar avskräckande mot dopning idag. Det bästa vapnet mot dopning är inte att bli av med medaljer eller resultat utan en stark stigmatisering.

Citat:
Det märks att du har en skadeförhoppning i din inställning.

Jag är av den bestämda åsikten att idrotten kommer att må bättre om allt kommer upp till ytan. Journalisterna ska våga ställa de tuffa frågorna och ställa de ansvariga mot väggen. Jag är inte rädd för det heller. Idrotten överlever ändå och är väldigt stryktålig mot skandaler.
Citera
2013-02-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Herregud nu kommer norrmännen att riva upp himmel och jord.
Tänk om det även framkommer att Björgen tex skulle va dopad.

Skidsporten lever farligt, så mkt kan man säga
Jag har misstänkt länge att Björgen inte är ren.Det kommer att visa sig i framtiden.
Hela norska skidlandslaget svajar just nu.......

Skulle det visaa sig att dom är dopade kommer Norge skakas i sina grundvalar.
Finska skidlandslaget har inte hämtat sig än.Vi svenskar kommer inte vara populära nu!
Citera
2013-02-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Ett bra program dock byggt på lite lite hårdfakta. Norska skidförbundet kanske kan hjälpa oss med lite fler blodvärden.

Kommer aldrig att funka då de själva har kontroll över vilka värden de lämnar ut.
Citera
2013-02-27, 21:20
Medlem
Jag gillar Røstes försvar att det bara rör sig om blodvärden från en enstaka tävling. Jag håller med! Vi behöver fler blodvärden för att skapa oss en klarare bild av situationen. Men hur ska vi lösa det här problemet då? Jag har en idé! Vad sägs om att ni som har tillgång till alla blodvärden från 90-talet offentliggör dessa? Då skulle vi nog kunna få ett svar på våra frågor. Då ni påstår er vara helt öppna räknar jag med att ni levererar detta, för inte var det väl bara innehållslöst skitsnack?

Annars tycker jag att Nicklas Carlsson är en skam för svensk skidsport. Flera svenska längdskidåkare har sagt att dom vet att sporten var väldigt smutsig på 90-talet, så varför sticker han huvudet i sanden?
Senast redigerad av Isglass 2013-02-27 kl. 21:28.
Citera
2013-02-27, 21:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur tänkter du här. Menar du att SVT-produktionen ska bidra till det eller är det bara en spekulation?

Bara spekulationer. Men tror att frågan finns där, och inte bara Björgen utan många fler.
Ska bli intressant att se vad som händer efter dessa mästerskap.
Citera
2013-02-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Det känns som Håland är skyldig... "sånt sysslar vi inte med i Sverige" svarar man väl inte när man personligen blir anklagad.. det är en klassisk undanglidning. Man svarar jag har aldrig dopad mig! Att han var omedveten om det utbredda epo bruket under hans uppehåll och vid den tiden han gjorde comeback är inte troligt och att han insåg att det var svårt att komma tillbaka efter ett ihållande uppehåll och konkurrera utan...

Håland såg ut som "Mats Alm" när man misstänkte att han ljög. Det var bara att fingra på öronsnibben som fattades. Att Håland egentligen är en Norrman ska vi inte bry oss om...
Citera
2013-02-27, 21:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag gillar Røstes försvar att det bara rör sig om blodvärden från en enstaka tävling. Jag håller med! Vi behöver fler blodvärden för att skapa oss en klarare bild av situationen. Men hur ska vi lösa det här problemet då? Jag har en idé! Vad sägs om att ni som har tillgång till alla blodvärden från 90-talet offentliggör dessa? Då skulle vi nog kunna få ett svar på våra frågor. Då ni påstår er vara helt öppna räknar jag med att ni fixar levererar detta, för inte var det väl bara innehållslöst skitsnack?

Annars tycker jag att Nicklas Carlsson är en skam för svensk skidsport. Flera svenska längdskidåkare har sagt att dom vet att sporten var väldigt smutsig på 90-talet, så varför sticker han huvudet i sanden?
Haha, ja, men han blev ju lite skakis när det sedan påtalades att det fanns medelvärden som höjdes till skyarna under perioden.

Det blir nog ingen sanningskommission, möjligtvis en intern sådan helt under FIS paraply som kommer att konstatera att allt är i ordning.
Citera
2013-02-27, 21:26
Medlem
Jag stör mig på att man bara hänger ut några av dom 14 med modernt-startförbud-Hb i Lahtis -97. Varför inte offentliggöra hela listan så får vi se vilka som låg över gränsen, vilka som låg strax under gränsen och vilka som låg långt under gränsen?
Citera
2013-02-27, 21:27
Medlem
vidLimess avatar
Vad som stör mig är att representanterna för skidförbunden hävdar att de har "öppna kort". Det här programmet visar ju att motsatsen råder. Journalisten blir motarbetad vid varenda kontakt han tar med någon ur de organisationerna, och det enda sättet för honom att över huvud taget få tag på något dokument med ett innehåll av värde, är genom en halvskum dömd dopare och någon mystisk kontakt på ett hotell i Norge. Jo, väldigt öppna kort.

Vill man vara öppen och tillämpa någon sorts transparens i sin verksamhet ska man göra som Ivan Basso och publicera sina blodvärden på internet.
Citera
Medlem
foool13s avatar
Intressant svar ifrån Svt chatten:

Citat:
Marcus: Tack för ett bra program. Vad är det som gör provet i Lathis(?) undermåligt och inte trovärdigt enligt norska och svenska skidförbundet. Att det inte dokumenterats rätt, för lite mängd blod eller är det personen som ligger bakom testet dom ifrågasätter?

UG - Hasse Svens: Dom ifrågasätter utrustningen tillförlitlighet. Men samma utrustning som användes i Lahtis använde det internationella skidförbundet och forskarna vid alla sina blodtester på 90-talet. Deras kritik håller därför inte. Det skulle innebära att tex all forskning som gjordes inte heller är trovärdig. Mvh/Hasse
Citera
Medlem
YellowLemons avatar
Är det någon som har koll på vilken analysmetod dom använde på den tiden för att mäta hemoglobinkoncentrationen? Kan vara ganska intressant så man kan bilda sig en uppfattning av hur stora eller i det närmaste obefintliga eventuella avvikelser från de uppmätta värdena är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in