• 1
  • 2
2009-01-25, 00:36
Medlem
followingthesuns avatar
Jag satt och tnkte p det hromdagen, nr jag lste om en "hrdkokt materialist" som hvdade fljande:

Jag anser att bara konkreta materiella ting existerar.

Men hur kan det vara sant, nr den sanningen inte finns som en konsekvens av att sanning inte finns?

Allts, "sanning" r inte direkt ett materiellt fenomen, och sledes inte existerande utifrn ett materialistiskt perspektiv...

Eller?

Kritik tack
Senast redigerad av followingthesun 2009-01-25 kl. 00:37. Anledning: Stavfel :)
Citera
2009-01-25, 00:58
Medlem
CurryCurres avatar
Frgan r om den citerade materialisten verkligen menade det som det uttrycktes. Om man ska vara riktigt petig s skulle man kunna gra allehanda ingrepp p fysisk niv i min hjrna fr att avlgsna "sanning" som begrepp frn min vrld. S p det viset har sanning en fysisk existens - liksom allt annat. Problemet r om man stannar dr i analysen, fr d har man bara uppntt en oerhrt frenklad bild som frvisso r vldigt sann, men denna sanning har vunnits till priset av att begreppet sjlvt har blivit meningslst.

Om jag frgar, "vad r sanning?" s r det fr att jag har en existentialistisk/filosofisk fundering. Svaret "en fysisk process i hjrnan" skulle inte gra mig det minsta tillfredsstlld. Det r att vlja ett enkelt svar av rdsla fr att inte kunna hantera komplexiteten i ett mer krvande filosofiskt arbete.
Citera
2009-01-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Jag satt och tnkte p det hromdagen, nr jag lste om en "hrdkokt materialist" som hvdade fljande:

Jag anser att bara konkreta materiella ting existerar.

Men hur kan det vara sant, nr den sanningen inte finns som en konsekvens av att sanning inte finns?

Allts, "sanning" r inte direkt ett materiellt fenomen, och sledes inte existerande utifrn ett materialistiskt perspektiv...

Eller?

Kritik tack
Vad en mnniska sger (som den hr hrda materialisten gr) borde vara resultatet av fysikaliska rrelser, enligt hrd materialism. S ngon som uttalar sig om sanningen gr det bara fr att den r en materiell kropp.

Men lngre n s frstr jag inte riktigt om det ska hlla. Varfr skulle ngon leka dockteater med oss, r materialism beroende av religion? Men det blir ju en paradox, gud kan ju inte finnas i en rent materialistisk vrld?
Citera
2009-01-25, 07:14
Medlem
zyxys avatar
Det skulle nog g att hvda en sdan radikal stndpunkt, om man samtidigt stenhrt frfktar reduktionism, i detta fallet att alla pstenden om tex sanning kan reduceras till uttalanden om fysiska tillstnd.

Skissartat borde det inte vara s svrt. Man utgr frn en korrespondensteori (som lttast lter sig frenas med en hrd materialism), analyserar vertygelsen att "p r sann" som en fysisk konfiguration i hjrnan, frknippar denna konfiguration med ljudvgorna som uppstr d ngon uttalar att "p r sann" etc. Drefter kommer det, fr alla reduktionistiska teorier, mystiska steget, d man p ngot stt fr detta att direkt och icke-fysikaliskt att korrespondera mot ngot verkligt tillstnd (jag vet att det r en rttvis och ytlig beskrivning, men det r s lngt jag kommer).

I grund och botten fr den renodlade materialisten frr eller senare problem d man ska frklara korrespondens mellan mentala tillstnd (eller "bilder") och verkligheten. Men det verkar de helt enkelt inte bry sig om.
Citera
2021-07-07, 20:11
Medlem
Materialister tror att det enda som finns r materia. S om materialismen vore sann d borde man ha funnit ett objektivt bevis fr medvetandets existens. Men det har man inte gjort. Det enda man ser nr man studerar materia r - materia.

Om materialismen vore sann, d vore inte bara kroppen utan ven medvetandet i stndig frndring och det skulle inte g att sga vem man r som person. Fr vad skulle hindra att man gr och lgger sig en dag och nsta dag s r ens medvetande pltsligt i ngon annans kropp? Eller att ens medvetande r utspritt p en mngd olika kroppar?

Samtidigt s blir det d en konflikt mellan identitet och medvetande, fr om man r materialist d blir ju kroppen ens identitet, men om medvetandet r utspritt i olika kroppar d har man inte lngre endast en identitet, utan mnga identiteter men samtidigt med samma medvetande som uppfattar en identitet.

Sdant tnkande leder till en mngd olika paranoida vanfrestllningar och identitetskriser. Det r enklare att bara konstatera att vi r medvetna varelser men medvetandet kan inte vara materiellt fr d hade vi upptckt det. Allts s r inte allt materia och drmed r inte materialismen korrekt.
Senast redigerad av Heliarchos 2021-07-07 kl. 20:17.
Citera
2021-07-07, 20:43
Medlem
Hur fan kan man ens sga att ngot existerar ht? Det e s jlla sinnessjukt ass. S fort ngot kommer till s frgs det till det oknda.
Citera
2021-07-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Hur fan kan man ens sga att ngot existerar ht? Det e s jlla sinnessjukt ass. S fort ngot kommer till s frgs det till det oknda.
Eftersom du r medveten och kan kommunicera med andra s r det vl ett bevis p att du existerar iallafall?
Citera
2021-07-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Eftersom du r medveten och kan kommunicera med andra s r det vl ett bevis p att du existerar iallafall?

Nej, det r inte skert. Nnting existerar men det r samtidigt uppbyggt av sm bestndsdelar som hela tiden uppstr och frsvinner, som sm partiklar som finns ena stunden och frsvinner den andra. S vad r det som existerar nr man begrundar det? Att vara medveten r bara en illusion, ungefr som att en seriefigur skulle ha en tankebubbla och tro att den r medveten.
Citera
2021-07-07, 22:01
Medlem
Citat:
Nej, det r inte skert. Nnting existerar men det r samtidigt uppbyggt av sm bestndsdelar som hela tiden uppstr och frsvinner, som sm partiklar som finns ena stunden och frsvinner den andra. S vad r det som existerar nr man begrundar det? Att vara medveten r bara en illusion, ungefr som att en seriefigur skulle ha en tankebubbla och tro att den r medveten.
Hjden av ironi att ngon frsker vertyga andra med hjlp av argument att denne sjlv inte existerar.
Citera
2021-07-07, 22:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men t ex ditt inlgg nu, finns det? Jag ser det p min mobilskrm och ngon annan ser det p en dator. Kanske ngon blind anvnder ngot automatiskt verktyg som lser inlgget s det kan hras. Ytterligare ngon skriver ut det p papper, eller kanske p ngot annat. Kanske ngon som inte frstr svenska anvnder ngon versttnimgsverktyg fr f det till sitt eget sprk. Etc.

Tv saker om detta:
1. Ditt inlgg finns!
2. Det R inte bokstverna p t ex min skrm, detta r bara en av flera tnkbara representationer av det.
Citera
2021-07-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Hjden av ironi att ngon frsker vertyga andra med hjlp av argument att denne sjlv inte existerar.

Jag sa "nnting existerar" men vad r detta ngot? En illusion eller en process som bara fortgr, kan du visa vad som existerar med logik?
Citera
2021-07-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men t ex ditt inlgg nu, finns det? Jag ser det p min mobilskrm och ngon annan ser det p en dator. Kanske ngon blind anvnder ngot automatiskt verktyg som lser inlgget s det kan hras. Ytterligare ngon skriver ut det p papper, eller kanske p ngot annat. Kanske ngon som inte frstr svenska anvnder ngon versttnimgsverktyg fr f det till sitt eget sprk. Etc.

Tv saker om detta:
1. Ditt inlgg finns!
2. Det R inte bokstverna p t ex min skrm, detta r bara en av flera tnkbara representationer av det.

Men din skrm r bara massa partiklar, det du skrev nyss existerar inte lngre i sitt ursprung d vissa atomer har frflyttats och bytts ut. Sjlva medvetandeprocessen r bara en illusion, som jag skrev likt seriefigurer i en tidning som har ngra tankebubblor men som inte tnker i sjlva verket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in