Citat:

Jag satt och tänkte på det häromdagen, när jag läste om en "hårdkokt materialist" som hävdade följande:
Jag anser att bara konkreta materiella ting existerar.
Men hur kan det vara sant, när den sanningen inte finns som en konsekvens av att sanning inte finns?
Alltså, "sanning" är inte direkt ett materiellt fenomen, och således inte existerande utifrån ett materialistiskt perspektiv...
Eller?
Kritik tack

Jag anser att bara konkreta materiella ting existerar.
Men hur kan det vara sant, när den sanningen inte finns som en konsekvens av att sanning inte finns?
Alltså, "sanning" är inte direkt ett materiellt fenomen, och således inte existerande utifrån ett materialistiskt perspektiv...
Eller?
Kritik tack

Först måste det definieras vad som menas med ”materialism”. I det här inlägger tänker jag använda följande definition: Föreställningen att alla fenomen i universum ytterst sett är materiella*, och att våra mentala processer och upplevelser är ett resultat av informationsprocesserna i hjärnan som i sig själv är materiell. Abstrakta ting såsom ”sanning”, ”42” och ”Jag anser att bara konkreta materiella ting existerar” är då information som kan representeras i de informationsprocesser som finns i hjärnan eller skulle kunna representeras på annat sätt (t.ex. i en digital dator). Information har just den egenskapen, att identisk information kan representeras i olika ”substrat” (t.ex. så kan 42 representeras t.ex. i bläck på ett papper, längden av flytande kvicksilver på en termometer, pixlar på en skärm, elektrisk spänningsnivå i halvledare eller neurologa tillstånd i vår hjärna).
Vad betyder då sanning? ”Sanning” beskriver relationen mellan ett påstående och det som påståendet beskriver. Påståendet ”X har egenskaperna P” är sant om X verkligen har egenskaperna P. Om materialism enligt ovanstående definition är sant innebär det att även konceptet ”sanning” kan då representeras i informationsprocesserna i hjärnan.
Så jag ser inte hur begreppet ”sanning” i sig invaliderar materialism enligt ovanstående definition.
-----------------
*Ur ett reduktionistiskt fysikaliskt perspektiv kan alla materiella processer ytterst sett reduceras till interagerande fält i tid och rum (som i sig själva kan möjligtvis visa sig förklaras av någonting mera fundamentalt).