Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-05-03, 15:51
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Det spelet jag tänkte på hade mer "barnslig grafik", det var inte lika realistiskt. Möjligen var perspektivet lite mer ovanifrån (och kanske inte från sidan alls när jag tänker efter). Kan ha hetat något med "Alien" i titeln. Om jag inte minns fel hade man minst en gubbe med sig som hjälpte till och skjuta fienderna (som jag vill minnas var aliens av olika slag).

Alienbreed? Fast det kom tydligen aldrig till Atari ST... men "clone" som hette Alien Thing.
https://www.youtube.com/watch?v=ka4BvDWHSww#t=46

Bionicle? (ja det är väl mer en platforms shooter dock)... kanske inte fanns på Atari'n heller... spelade det på C64 om jag minns rätt...
Citera
2014-05-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Alienbreed? Fast det kom tydligen aldrig till Atari ST... men "clone" som hette Alien Thing.
https://www.youtube.com/watch?v=ka4BvDWHSww#t=46

Bionicle? (ja det är väl mer en platforms shooter dock)... kanske inte fanns på Atari'n heller... spelade det på C64 om jag minns rätt...
Oj, Atari ST?Jag tolkade "AST" som en sådan här:
http://www.pconline.se/kronika/jag-minns-min-forsta-dator/

Om den ursprungliga posten avser en Atari ST har jag inte en susning om vilket spel denne söker, för en sådan har jag aldrig använt!
Citera
2014-05-03, 22:56
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Oj, Atari ST?Jag tolkade "AST" som en sådan här:
http://www.pconline.se/kronika/jag-minns-min-forsta-dator/

Om den ursprungliga posten avser en Atari ST har jag inte en susning om vilket spel denne söker, för en sådan har jag aldrig använt!

Haha, jag var själv osäker ett tag men tänkte nog att hade jag skrivit så hade jag nog sagt PC (och inte märket AST)...

Så därför (trots att jag egentligen aldrig sett förkortning AST för AtariST :-) trodde jag det...

Men du har säkert rätt, det kanske var ett PC spel han menade...
Citera
2014-05-05, 00:46
Medlem
Ett spel jag ca 28 år bara haft i minnet och aldrig återsett var en typ av "snake"-spel. Jag ska försöka förklara här.

Detta var på en speldator min kusin hade på 80-talet och han minns dessvärre ingenting alls av varken spelet eller vilken dator det var han hade.

Man spelade en grå orm sedd ovanifrån som man skulle styra att äta gröna äpplen men undvika röda äpplen (eller var det tvärt om??). Till skillnad från andra snake-spel var inte denna orm bara ett streck utan grå med synliga ögon i svart och med ett svart mönster på kroppen. Man styrde den dessutom på ett annat sätt än det vanliga. Man var tvungen att trycka en riktning för att ormen över huvud taget skulle röra sig. Utan tryckning var den helt still, och man dog inte om man åkte in i väggen eller i sig själv, och det gjorde att man kunde råka köra in i sig själv och inte komma ut och var tvungen att trycka på space som var "självmordstangenten". Man växte för varje äpple man åt, och ibland kunde någon bonusgrej fara runt på skärmen som man kunde försöka äta. Ljuden i spelet var typiskt 8-bit. När man åt ett äpple lät ett noice-ljud "ffft". Tror inte det var någon bakgrundsmusik.

Man spelade med något åt joystick-hållet, men det var en "dator" med tangenter man spelade på. Minns inte om det var disketter eller kassetter man spelade från.

Nån som har någon aning om vad det kan vara?
Senast redigerad av jimbop 2014-05-05 kl. 00:49. Anledning: Mer information
Citera
2014-05-05, 14:57
Medlem
SlimTheWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop
Ett spel jag ca 28 år bara haft i minnet och aldrig återsett var en typ av "snake"-spel. Jag ska försöka förklara här.
......

Nån som har någon aning om vad det kan vara?

Hade det på en shareware-diskett eller cd, vet exakt va de är och de var fantastiskt kul! dessvärre låg de på samma digitalmedia som min ovanstående post låg på, å den är trasig å slängd sen länge
Citera
2014-05-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnlicka
Jag letar efter ett spel som jag tror släpptes i mitten på 90-talet. Den följde med i en 250-spel CD-ROM-paket när min käre far inhandlade sin AST. Det gick iallafall ut på att man sprang omkring med ett maskingevär och mejade ner diverse monster. Tror spelet hette något på - Bio.. Bio-mades, Bio-nades, Bio-machines eller något liknande. Hade vart extremt uppskattat om någon kände igen min beskrivning, trots dess begränsning. Det är ju trots allt nästan 20 år sedan.

Det är inte The Chaos Engine du är på jakt efter?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chaos_Engine
Citera
2014-05-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPedalen
Haha, massor med skivor var nog iallafall 5-6 stycken. Det är just den biten jag kom ihåg att jag reagerade på. Might and Magic är inte helt otänkbart men jag skulle gärna vilja att det var lite fler skivor för att kunna stilla mitt sinne, haha. Jag känner igen stilen, men det kan ju vara eftersom jag lirat Heroes serien.

Detta var ju ett tag sen, men jag slår ett slag för Arx Fatalis.
Citera
2014-05-16, 14:36
Medlem
Jonipoons avatar
Jag söker ett side-scroll 2D-spel från nån gång på 90-talet.

Jag tror titeln i spelet hade något "dark" eller "darkness" i sig, men är inte säker. Spelet handlar om en pojke som i fantasin måste rädda sin hund som blivit kidnappad av mörket, eller nåt i den stilen. Introt till spelet visar en en film där man flyger igenom hela solsystemet, tills man zoomar in på jorden och på en skola i USA där en typ 12-årig pojke får skäll av sin lärare. Sen minns jag inte hur det urartade sig, men på något sätt hamnar pojken med en kraschad hemmabyggd flygfarkost vid sidan av ett berg, och sen måste han med hjälp av sin leksalspistol kämpa side-scroll på bergssidan mot stora svarta monster. Monstrena ser ganska äckliga ut och de kan sluka pojken i stycken.

Någon som vet vilket spel detta kan vara?
Citera
2014-05-16, 15:42
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag söker ett side-scroll 2D-spel från nån gång på 90-talet.

Jag tror titeln i spelet hade något "dark" eller "darkness" i sig, men är inte säker. Spelet handlar om en pojke som i fantasin måste rädda sin hund som blivit kidnappad av mörket, eller nåt i den stilen. Introt till spelet visar en en film där man flyger igenom hela solsystemet, tills man zoomar in på jorden och på en skola i USA där en typ 12-årig pojke får skäll av sin lärare. Sen minns jag inte hur det urartade sig, men på något sätt hamnar pojken med en kraschad hemmabyggd flygfarkost vid sidan av ett berg, och sen måste han med hjälp av sin leksalspistol kämpa side-scroll på bergssidan mot stora svarta monster. Monstrena ser ganska äckliga ut och de kan sluka pojken i stycken.

Någon som vet vilket spel detta kan vara?
Heart of Darkness
Senast redigerad av Justitiemord 2014-05-16 kl. 15:45. Anledning: länkfix
Citera
2014-05-16, 15:58
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Heart of Darkness
Stämmer bra! Man tackar! Fina minnen man fick nu!
Citera
2014-05-16, 16:09
Medlem
FoxCandys avatar
ÄVENTYRSSPEL MED UFO:N? EN SKADAD DRAKE? OCH EN MASSA UTFORSKANDE?

Söker ett spel...
Har försökt komma fram till namnet på det i flera år utan resultat!!
Och här tycker man att man annars är bra på att hitta sånt här!

Kommer inte ihåg om det var 2d eller 3d.
Det var ett PC spel för antingen Windows 95 eller 98.
Introt visar typ en drake som blir träffad av blixten och störtar ned
i huvudkaraktärens hus. Man startar i huset och mans (fru?) säger åt man att
man ska fixa medicin eller liknande till den sårade draken..
Därav beger man sig ut i stan i sin "quest" på att hitta den här medicinen.

Vet att man går runt i någon typ av stad.. Man ser spelet uppifrån om jag minns rätt.
Kontrollerna var väldigt sega och svårstyrda.
Det finns grottor, berg, och andra ställen att utforska. Det regnar och blixtrar har jag för mig.

Har för mig att CD-fodralets bild visade huvudkaraktären och hans (fru?/tjej?) med några
(UFO:n?) i bakgrunden.

Någon som har någon blekaste aning om vad det kan vara för spel?

Tack i förhand!
// Foxcandy
Citera
2014-05-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxCandy
ÄVENTYRSSPEL MED UFO:N? EN SKADAD DRAKE? OCH EN MASSA UTFORSKANDE?

Söker ett spel...
Har försökt komma fram till namnet på det i flera år utan resultat!!
Och här tycker man att man annars är bra på att hitta sånt här!

Kommer inte ihåg om det var 2d eller 3d.
Det var ett PC spel för antingen Windows 95 eller 98.
Introt visar typ en drake som blir träffad av blixten och störtar ned
i huvudkaraktärens hus. Man startar i huset och mans (fru?) säger åt man att
man ska fixa medicin eller liknande till den sårade draken..
Därav beger man sig ut i stan i sin "quest" på att hitta den här medicinen.

Vet att man går runt i någon typ av stad.. Man ser spelet uppifrån om jag minns rätt.
Kontrollerna var väldigt sega och svårstyrda.
Det finns grottor, berg, och andra ställen att utforska. Det regnar och blixtrar har jag för mig.

Har för mig att CD-fodralets bild visade huvudkaraktären och hans (fru?/tjej?) med några
(UFO:n?) i bakgrunden.

Någon som har någon blekaste aning om vad det kan vara för spel?

Tack i förhand!
// Foxcandy

Little Big Adventure 2
Senast redigerad av Wixmef 2014-05-17 kl. 10:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in