Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
(Liebchen: Förlåt för att jag konstant snöar in på samma saker.)
Äh, det är ganska roligt.
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Vad finns det att vara lycklig åt?
Det gamla vanliga? En partner? Att ha ett hem? Att få leva?
Personligen skulle jag vilja göra en jämförelse mellan lycka och berusning på alkohol (även om det är totalt misslyckat, då ingen av oss egentligen är något stort fan av den drogen som drog betraktad):
Ruset upplevs positivt, så länge halten i blodet stiger; när den börjar sjunka, kommer bakfyllan och ångesten. Ungefär så är det med lycka. Man mår bra, så länge det verkar gå i rätt riktning; när kurvan vänder, mår man sämre.
Citat:
Jag blir inte speciellt glad och jag mår faktiskt sällan bra men påverkad är jag LYCKLIG över att jag har det så som jag har det.
Schysst att du kan gå omkring och vara lycklig. Jag är en smula avundsjuk...
Vi har diskuterat det där ganska utförligt, och jag förstår inte riktigt hennes lyckobegrepp, om jag skall vara helt ärlig, men det verkar röra sig mera om en grundinställning till livet och dess villkor än ackumulerad glädje över tid.
Citat:
Add, Asperger, Deprimerad samt Bipolär är vad jag, enligt läkaren är. Ser ju förbannat ljust ut

Den bipolära diagnosen är faktiskt litet positiv i sammanhanget, om du är deprimerad. Har du tur, så kan ju faktiskt gå och bli manisk emellanåt eller åtminstone hypoman, vilket visserligen kan bli ganska knasigt, men ändå är betydligt roligare än att vara nedstämd.