2015-07-16, 11:06
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Ethan
Om jag låt säga häver i mig 6 burkar av Coca Cola Zero som innehåller 1kcal och därmed blir 6kcal. Rubbar detta min fasta?

Eller om jag dricker något som har 5kcal och jag dricker 6st utav detta. Till vilken energinivå bör jag vara orolig?

Det avgör du själv. Personligen så ser jag inte något under 50kcal som ett problem, om vi då inte pratar om 50kcal t.ex. varje timma.
Citera
2015-07-27, 12:59
Bannlyst
Finns det folk som enbart har ett ätfönster på ca 2 timmar om dygnet? Alltså äter en stadig kvällsmat och that's it?
Citera
2015-07-27, 15:48
Bannlyst
2 timmar borde väl funka om man t ex går på diet, är ju inget problem att få i sig 1500-2000 kalorier på 2 timmar.
men sen beror det ju på hur man funkar att gå utan mat så många timmar, hur man klarar av hungerkänslor osv osv och det är väl rätt individuellt antar jag.
Citera
2015-07-27, 15:59
Medlem
Är det dumt att "jojjo-periodisk fasta"? Med det menar jag att fastan varierar från dag till dag beroende på hur det sociala livet ser ut? Att man t ex vissa dagar inte fastar över huvud taget.
Citera
2015-07-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Är det dumt att "jojjo-periodisk fasta"? Med det menar jag att fastan varierar från dag till dag beroende på hur det sociala livet ser ut? Att man t ex vissa dagar inte fastar över huvud taget.

Beror ju på målet. Vad är ditt mål? Inget är dumt om man vet vad man gör och det tar en till sitt mål.
Men du skriver bara: Är det dumt att jojjofasta? Lite svårt att svara på utan att veta mer.
Citera
2015-07-28, 13:46
Medlem
Citat:
Finns det folk som enbart har ett ätfönster på ca 2 timmar om dygnet? Alltså äter en stadig kvällsmat och that's it?
Jag åt all mat en gång per dygn i något år, typ 2013.

Man vänjer sig vid extremt stora måltider och det är inga problem att äta 3-5 tusen kcal. Beror HELT på vilka livsmedel man väljer; enbart kött och broccoli? Kanske går men din mage kommer balla ur totalt av allt fibrer.

En stor nackdel är också att maten kommer bli väldigt laddad psykiskt; du kommer "längta" (typ) till varje kväll (eller tidpunkt då du äter all mat) vilket kan (stor sannolikhet) utveckla ätstörningar (hetsätningar ffa). Är väl lite en typ av ätstörning att bara äta en gång per dygn också imo. Visst, om man är väldigt upptagen i övrigt och inte gillar att äta; sedan trycker man i sig massa lättäten mat på nån timma och allt är prima efteråt, varför inte.

Energin med en måltid om dagen var inga problem alls förutsatt att jag åt på energibalans eller svagt överskott sett till veckobasis. Jag provade DTD (den termogena dieten) i 2 veckor med 1 mål om dagen och min energi tog slut efter ca 16-18 timmars fasta; kände jag behövde äta framåt eftermiddagen för jag verkligen blev matt i kroppen av längre fasta, på så lågt kaloriintag (~1000-2000 kcalunderskott/dag).

Jag äter 2 mål per dag mellan 16-22 just nu och det fungerar betydligt bättre än 1 mål per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation
Berkhan skriver att det är bra att hålla matintaget vid ungefär samma tidpunkter varje dag. För inte bråka med dina hormoner. Äter man vid fasta tider blir kroppen hungrig vid dessa och vänjer sig.

Kör du PF ätfönster 16-22 sedan börjar äta frukost vid 10 några dagar kommer du (förmodligen) bli hungrig vid 10. Individuellt samt hur ofta detta sker, såklart, spelar in.
Citera
2015-07-28, 13:50
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Jag körde det för några år sedan. Ca 3000-3500 kcal. Tog lite "träning" då det va redigt jobbigt att trycka ner första dagarna, men sedan töjer man magsäcker så går det fint. Idag så ligger jag närmare 4000 kcal och då blir det knasigt. Dessutom lite osocialt att äta så för mitt nuvarande liv.

Jag tränade på kvällen och åt allt efter det. Fungerade förvånansvärt bra, mådde väldigt bra under dagen och överlag.
Citera
2015-07-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag körde det för några år sedan. Ca 3000-3500 kcal. Tog lite "träning" då det va redigt jobbigt att trycka ner första dagarna, men sedan töjer man magsäcker så går det fint. Idag så ligger jag närmare 4000 kcal och då blir det knasigt. Dessutom lite osocialt att äta så för mitt nuvarande liv.

Jag tränade på kvällen och åt allt efter det. Fungerade förvånansvärt bra, mådde väldigt bra under dagen och överlag.
Körde du helt fastande styrketräning eller intog BCAA/EAA/vassle innan?

Vad för livsmedel åt du? Mycket "onyttigheter"/efterrättsmat/frukostmat för fylla ut kalorier?

Var det under en bulk (överätning sett till en längre period)?
Citera
2015-07-28, 14:25
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Körde du helt fastande styrketräning eller intog BCAA/EAA/vassle innan?

Vad för livsmedel åt du? Mycket "onyttigheter"/efterrättsmat/frukostmat för fylla ut kalorier?

Var det under en bulk (överätning sett till en längre period)?

Aminosyror till träningen. Ingenting innan träning. Någon gång i veckan kanske jag tog en frukt eller något innan gymmet, men detta va ett "okej fusk" tycker jag då ätarfönstret blev 4 timmar istället för 2. Helt okej ändå.

Hungern va inte så farlig faktiskt. Ibland kom sån där "knipande hunger" i magen, men den varade kanske 5 minuter innan den gick över. Detta kom 1-2 gånger om dagen de första 10 dagarna ungefär. Men det är inte så farligt. Överlag känner man sig väldigt fräsch.

Körde nog på kaloribalans. Har testat deff och bulk på detta med. Fungerar bägge och. Kan tillägga att det är ett extremt LÄTT sätt att räkna kalorier på då man käkar allt i ett svep. Extremt lätt att handla och hålla koll på allt. Hålla sig undan skitmat, kakor på cafeer och sånt. Kan vara osocialt ibland, men kaffe/vatten/bubbelvatten fungerar ju.
Citera
2015-09-22, 16:40
Medlem
upperkatts avatar
Räknas 24h-fasta som "periodisk fasta"? Funderar att träna fredag (högt kaloriintag), fasta lördag, äta+träna 'som vanligt' söndag, bara för att pröva på hur kroppen reagerar.
Citera
2015-09-22, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Räknas 24h-fasta som "periodisk fasta"? Funderar att träna fredag (högt kaloriintag), fasta lördag, äta+träna 'som vanligt' söndag, bara för att pröva på hur kroppen reagerar.
Så du ska sluta äta på fredag kväll, typ 22-00.00 och sedan inte äta på hela lördagen. Äta på söndagsmorgonen?

Det blir ju längre än 24h fasta.

Kommer inte vara några problem alls med energin om du äter tillräckligt på fredag. Lördagen blir förmodligen tuff psykiskt (vakna på lördag morgon och gå hela dagen utan föda, samt lägga dig på kvällen utan ha ätit).
Citera
2015-09-22, 17:14
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Så du ska sluta äta på fredag kväll, typ 22-00.00 och sedan inte äta på hela lördagen. Äta på söndagsmorgonen?

Det blir ju längre än 24h fasta.

Kommer inte vara några problem alls med energin om du äter tillräckligt på fredag. Lördagen blir förmodligen tuff psykiskt (vakna på lördag morgon och gå hela dagen utan föda, samt lägga dig på kvällen utan ha ätit).
Precis, tänkte det. Har svårt att se att något negativt skulle hända på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in