Citat:
Ursprungligen postat av
.Ethan
Finns det folk som enbart har ett ätfönster på ca 2 timmar om dygnet? Alltså äter en stadig kvällsmat och that's it?
Jag åt all mat en gång per dygn i något år, typ 2013.
Man vänjer sig vid extremt stora måltider och det är inga problem att äta 3-5 tusen kcal. Beror HELT på vilka livsmedel man väljer; enbart kött och broccoli? Kanske går men din mage kommer balla ur totalt av allt fibrer.
En stor nackdel är också att maten kommer bli väldigt laddad psykiskt; du kommer "längta" (typ) till varje kväll (eller tidpunkt då du äter all mat) vilket kan (stor sannolikhet) utveckla ätstörningar (hetsätningar ffa). Är väl lite en typ av ätstörning att bara äta en gång per dygn också imo. Visst, om man är väldigt upptagen i övrigt och inte gillar att äta; sedan trycker man i sig massa lättäten mat på nån timma och allt är prima efteråt, varför inte.
Energin med en måltid om dagen var inga problem alls förutsatt att jag åt på energibalans eller svagt överskott sett till veckobasis. Jag provade DTD (den termogena dieten) i 2 veckor med 1 mål om dagen och min energi tog slut efter ca 16-18 timmars fasta; kände jag behövde äta framåt eftermiddagen för jag verkligen blev matt i kroppen av längre fasta, på så lågt kaloriintag (~1000-2000 kcalunderskott/dag).
Jag äter 2 mål per dag mellan 16-22 just nu och det fungerar betydligt bättre än 1 mål per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
ventilation
Är det dumt att "jojjo-periodisk fasta"? Med det menar jag att fastan varierar från dag till dag beroende på hur det sociala livet ser ut? Att man t ex vissa dagar inte fastar över huvud taget.
Berkhan skriver att det är bra att hålla matintaget vid ungefär samma tidpunkter varje dag. För inte bråka med dina hormoner. Äter man vid fasta tider blir kroppen hungrig vid dessa och vänjer sig.
Kör du PF ätfönster 16-22 sedan börjar äta frukost vid 10 några dagar kommer du (förmodligen) bli hungrig vid 10. Individuellt samt hur ofta detta sker, såklart, spelar in.