2009-03-25, 16:24
Medlem
dispatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag har starka planer på att börja med detta
Då kommer större delen av flashback också att börja.

Och du kör väl något liknande upplägg just nu, med färre stora måltider?
Citera
2009-03-25, 16:45
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dispatcher
Då kommer större delen av flashback också att börja.

Och du kör väl något liknande upplägg just nu, med färre stora måltider?
Ja jag pallar fan inte hålla på och käka varannan timme - de funkar inte.

Jag käkar 3-4 riktigt stora måltider istället.

Får se om jag börjar Återstår och ser om Omar kan övertala mig
Citera
2009-03-25, 16:53
Medlem
Jag har kört i snart två veckor, och är väldigt förtjust. Tanken var att hålla på 12 veckor men jag tror risken är stor att jag fortsätter efter det.

Mkt bra tråd för övrigt, tack Omar
Citera
2009-03-25, 16:58
Medlem
Ätit enligt periodisk fasta i ungefär 20 månader nu. Funkar skitbra.
Citera
2009-03-25, 17:01
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Ätit enligt periodisk fasta i ungefär 20 månader nu. Funkar skitbra.
Är mest orolig hur de ska gå med jobbet. Ingen frukost och sen nästan all mat när man har som flest kunder (på eftermiddagen).

Får försöka strukturera upp det då det verkar spara mkt tid på födointag
Citera
2009-03-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Okej, tänkte bara om det var möjligt att korta ner till att äta sista målet vid 21 och där med få 16h fasta ändå, men om du äter 4000kcal kan jag förstå om det blir svårt. Själv klarar jag mig på endast ett mål, men så äter jag ungefär bara hälften av vad du trycker i dig. Orkar förövrigt inte heller räkna ut, man lär sig ganska snart hur mycket mat man behöver äta, blir det lite mindre energität mat är det inte svårare än att lägga till ett ägg eller två.

Det är nog möjligt. Jag tror att jag skulle klara mig bra även på lite mindre energi. Håller med dig om att man lär känna kroppens behov. Jag förstår faktiskt inte alla som pratar om 500kcal +/- vid bulk/deff. Hur kan ni hamna så exakt? Den basala uträkningen är ju lätt,men sen förstår jag inte nästa parameter när du ska sätta dig i en skala mellan sitta still o elitidrottsman. Ser alla era dagar likadana ut?

Omar Oj! äter du så lite? Vad tränar du?
Citera
2009-03-25, 19:13
Medlem
nollie3flips avatar
Hur ser ni på en IF där man äter 24h och fastar 24h?
Jag styrketränar inte seriöst, utan gör bara ibland lite övningar med kroppen som vikt.
Är 187 cm lång, väger ~89 kg.
Har tänkt börja med detta efter påsken och hålla det till juni månads utgång. Har inte som mål att bli större, bara tappa fett. (Har ganska stora muskler för att vara en person som inte styrketränar).
Jag tror att jag skulle kunna klara detta, om jag börjar fasta 6 pm och fastar till samma tid nästa dag, sedan äter jag middag, frukost, luch och tidig middag, alternativt skjuter på gränserna lite och äter middag vid senast 7 pm.
Är detta farligt tror ni?
Jag har hört att man kan bli medvetslös om man anstränger sig rejält på förmiddagen utan att ha ätit frukost.
Citera
2009-03-25, 19:16
Medlem
patgarrets avatar
Omar, intresserad av vad du säger om vilodagar. är det samma upplägg som gäller? skulle kunna tänka mig att skippa lite kolisar/kcal om man inte tränat och hamna lite under balans. eller ska man äta som vanligt för att klara morgondagen?
Citera
2009-03-25, 20:00
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Omar Oj! äter du så lite? Vad tränar du?
Japp, dessvärre rör jag nog på mig mindre än jag egentligen skulle behöva. Gjorde en överslagsräkning på vad jag ätit på och hamnade på 2400-2500kcal, tränar styrketräning och konditionsträning.

Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Hur ser ni på en IF där man äter 24h och fastar 24h?
Jag styrketränar inte seriöst, utan gör bara ibland lite övningar med kroppen som vikt.
Är 187 cm lång, väger ~89 kg.
Har tänkt börja med detta efter påsken och hålla det till juni månads utgång. Har inte som mål att bli större, bara tappa fett. (Har ganska stora muskler för att vara en person som inte styrketränar).
Jag tror att jag skulle kunna klara detta, om jag börjar fasta 6 pm och fastar till samma tid nästa dag, sedan äter jag middag, frukost, luch och tidig middag, alternativt skjuter på gränserna lite och äter middag vid senast 7 pm.
Är detta farligt tror ni?
Jag har hört att man kan bli medvetslös om man anstränger sig rejält på förmiddagen utan att ha ätit frukost.
Ska du äta under 24h? Nej det är inte ett dugg farligt, snarare hälsosamt om något. Att man skulle bli medvetslös stämmer såklart inte.

Citat:
Ursprungligen postat av patgarret
Omar, intresserad av vad du säger om vilodagar. är det samma upplägg som gäller? skulle kunna tänka mig att skippa lite kolisar/kcal om man inte tränat och hamna lite under balans. eller ska man äta som vanligt för att klara morgondagen?

Jag kör samma upplägg på vilodagarna, så länge man inte anstränger sig allt för hårt och kör slut på muskelglykogenet så lär det inte vara några större problem att köra varannandagsfasta. Det finns om jag inte missminner mig en studie på detta i 2a inlägget. Du lär dock behöva en längre ätperiod än 8h om du kör varannandagsfasta för att få i dig alla makro- och mikronutrienter.

Kul att ni gillar tråden förresten.
Citera
2009-03-25, 20:22
Medlem
patgarrets avatar
Ja jag vet att droom skulle prova varannandagsfasta. Väldigt intressant detta, tack för tråden Omar!
Citera
2009-03-25, 20:52
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Ska du äta under 24h? Nej det är inte ett dugg farligt, snarare hälsosamt om något. Att man skulle bli medvetslös stämmer såklart inte.
Men tror du inte att det är farligt att fasta i de underföljade 24 timmarna då?

Det var min idrottslärare som sa att man kan svimma om man tar ut sig rejält då man inte har ätit något. Inte för att hans auktoritet som lärare har någon betydelse, men borde det inte vara så?

Hursomhelst, jag undrar fortfarande vad ni anser om idén att äta med moderation i 24h och sedan fasta i 24h med omslagspunkt mellan 24timmarsintervallerna vid 18:00.
Citera
2009-03-25, 20:57
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Men tror du inte att det är farligt att fasta i de underföljade 24 timmarna då?

Det var min idrottslärare som sa att man kan svimma om man tar ut sig rejält då man inte har ätit något. Inte för att hans auktoritet som lärare har någon betydelse, men borde det inte vara så?

Hursomhelst, jag undrar fortfarande vad ni anser om idén att äta med moderation i 24h och sedan fasta i 24h med omslagspunkt mellan 24timmarsintervallerna vid 18:00.

Googla på Alternating Day Diet. Periodisk Fasta ska tydligen ge fler fördelar. Hungern avtog inte heller på samma sätt som den gör när man kört PF ett tag.

Om du ätit 6 mål om dagen i hela ditt liv och sen går över till att fasta i 24h och sen ta ut dig helt så kommer du möjligtvis svimma. Men troligtvis klarar din kropp det galant; skulle vara ett stort misslyckande av evolutionen annars.

Citat:
Ursprungligen postat av patgarret
Ja jag vet att droom skulle prova varannandagsfasta

Var faktiskt sjukt taggad på det, men sen läste jag på lite och kom fram till att det inte var så najs som jag trodde i flera aspekter.
Senast redigerad av Droom 2009-03-25 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in