2010-11-26, 23:03
Medlem
Jag skäms som svensk när jag läser om de stackars flyktingbarnen som mot sin vilja har placerats i en liten håla som Hofors istället för någon av storstäderna som de hade önskat och naturligtvis har barnen protesterat.

Det som berör mig mest illa är dock följande kommentar från socialchefen:

– Kommer man hit av något skäl och söker uppehållstillstånd så måste man anpassa sig till vad som gäller här. Det går inte att tro att man kan styra och ställa, säger han.

Detta uttalande kunde lika gärna ha fällts av Jimmie Åkesson. Inser inte socialchefen att barnen vantrivs i Hofors och förtjänar att få ett värdigt mottagande efter alla uppoffringar de har gjort för att kunna ta sig till Sverige och berika vårt land.

Läs hela artikeln och förfäras: http://gd.se/nyheter/hofors/1.2527313-kaotiskt-pa-flyktingboendet

/Lillemor
Citera
2010-11-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Jag skäms som svensk när jag läser om de stackars flyktingbarnen som mot sin vilja har placerats i en liten håla som Hofors istället för någon av storstäderna som de hade önskat och naturligtvis har barnen protesterat.

Det som berör mig mest illa är dock följande kommentar från socialchefen:

– Kommer man hit av något skäl och söker uppehållstillstånd så måste man anpassa sig till vad som gäller här. Det går inte att tro att man kan styra och ställa, säger han.

Detta uttalande kunde lika gärna ha fällts av Jimmie Åkesson. Inser inte socialchefen att barnen vantrivs i Hofors och förtjänar att få ett värdigt mottagande efter alla uppoffringar de har gjort för att kunna ta sig till Sverige och berika vårt land.

Läs hela artikeln och förfäras: http://gd.se/nyheter/hofors/1.2527313-kaotiskt-pa-flyktingboendet

/Lillemor

Inlägget kanske är ironi som jag inte riktigt hänger med på,men jag ställer mig nog på socialchefens sida.
Citera
2010-11-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linus66
Inlägget kanske är ironi som jag inte riktigt hänger med på,men jag ställer mig nog på socialchefens sida.
Instämmer helt med socialchefen,förbannat daltande.
Citera
2010-11-27, 11:03
Bannlyst
Precis. Fråga istället VARFÖR dom vill till storstäderna där integrationen är som SÄMST!
Vi har ju för fan inte riktiga journalister i detta "land"/denna del av Europa.
Citera
2010-11-27, 11:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Precis. Fråga istället VARFÖR dom vill till storstäderna där integrationen är som SÄMST!
Vi har ju för fan inte riktiga journalister i detta "land"/denna del av Europa.

Är väl för att det är lättare att ordna med "extra pengar" i storstäderna. och så måste dom ju ha tillgång till att roa sig, annars är ju sverige värre än hemländerna...
Citera
2010-11-27, 11:28
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Finns en jävligt intressant artikel på NewsMill idag, som bland annat handlar om "urvalet" av ensamkommande. Ser lite förvirrat ut från början, men är definitivt läsvärt!

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...att-i-pakistan

Några citat (är skrivet i form av en konversation med barn i Pakistan, är det kanske bäst att förtydliga)
Citat:
- Jaså, lilla vän, Du råkade ut för självmordsbomningarna här tidigare i år. När 85 människor dog och över 200 skadades. Skadades Din pappa? Ja, det var ju bra! Då är du ju nästan ensam. Vill Du att mamma skall följa med till Sverige? Är det hon som ligger där borta? Nej, det går inte nu. Vi måste spela upp ett drama förstår Du, som innebär att Du är helt ensam i livet. Så då är det lika bra att vi hittar på en story där även din mamma är borta. Hon kan komma till Sverige sedan efter ett tag som "anhörig" - kallas " anhöriginvandring"- och de flesta som kommer till Sverige kommer som sådana. Att hon redan är död, enligt vår påhittade historia, det glömmer våra myndigheter vanligtvis senare!
Citat:
- Du, undrar om det inte är stor risk att dom skickar dig tillbaka hit igen till regionen
- Nja, väl i Sverige så menar man ofta att man inte kan skicka tillbaka er, därför att man inte kan "garantera er säkerhet här"
- Du undrar vad dom anser om alla miljoner som är kvar och bor här. Deras säkerhet bryr vi oss egentligen inte så mycket om. Vi bryr oss bara om deras säkerhet, som har råd att betala biljetten på Människosmugglarnas Resebyrå, förstår Du.
Citat:
- OK, men nu till den verkligt mariga frågan: Hur i all sin dar skall Du få ihop 1,5 milj. Rs? Om inte jag kan ge dig det? Du vet, jag ansvarar ju redan för många fattiga barns utbildning här. Därför att de rika här inte bryr sig och betalar någon skatt. Dessutom, de som tagit sig till Sverige och Europa bryr ju sig, som Du vet, bara om sina egna familjer. Du vet ju också, att många här har drabbats av översvämningarna. Så för vad det skulle kosta, att ta dig till Sverige genom "Människosmugglarnas
- Resebyrå" kan jag ge över 5000 barn mat i en hel månad. Så, ja Du kanske förstår. Det är liksom ett dilemma...
-Du undrar vad du skall göra då? Ja, jag vet att smugglarna har ett förslag: Om du kan smuggla och svälja kondomer med heroin och/eller om du är beredd att ha sex med några gamla gubbar, ja, då kan Du ju få rätt bra rabatt!
Citat:
- Ja, Du och jag vet ju dessutom, att det inte finns någon gräns här mellan Pakistan och Afghanistan. Inte ens på era kartor. Det är ju Pashtunernas land. " Men Du måste nog låtsas som om Du "ursprungligen kommer från Afghanistan", även om terrorismen och diskriminering av flickor är lika otäck på båda sidor av den icke förekommande gränsen.
Citat:
Vissa är värda att kostas på, förstår Du lilla vän, som ligger här på gatan. Och så är det med mänskliga rättigheter. Ditt människovärde skulle stiga flera hundra gånger om Du på ett eller annat sätt lyckas ta Dig innanför Sveriges gräns. Ligger Du bara kvar här på gatan, ja, då är ditt människovärde inte ens lika med tamkattens, som har sin egen hylla med mat i konsumaffären i Åseda. Så det enda råd jag kan ger Dig - utifrån hur den byråkratiska strukturen kring mänskliga rättigheter fungerar - det är: Börja sälja knark- råna turister - gör inbrott etc. så att Du får ihop ca 1,5 milj. Rs. Betala detta till människosmugglarna så ordnar dom att du "dumpas" "i Sverige. Då min lille vän, då stiger ditt människovärde med raketfart. Då blir just Du värd att kostas på: Hundra tusentals kronor!

Seriöst läsvärd artikel ur så många synvinklar!!
Citera
2010-11-27, 11:53
Medlem
Brillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazmazta
Nu råkar jag ha en god vän som kom hit som "ensamkommande barn" från Irak efter att hans mor & far blivit dödade av Saddams hejdukar.
Han är väl integrerad i samhället, pratar 6 språk flytande och krossar fördomar genom sin blotta existens.

Jaha men då ska vi såklart inte ifrågasätta någon annans ålder eller integrationsvilja! Nu öppnar vi gränserna. Tack för ditt klargörande!
Citera
2010-11-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
Vad är detta för bluffenomen? Bara termen "ensamkommande flyktingbarn" är ju high alert PK.

Era erfarenheter om detta fenomen?

Var bor de?

Hur ser dessa boenden ut?

Vilka jobbar där?

Vad göra dessa "ensamkommande flyktingbarn" på dagarna?

Var kommer de ifrån?

Hur mycket kostar detta kommunerna?

Är detta det sista sättet för sossarna att ösa in ÄNNU mer "asylinvandrare" dvs bidragstagare?

Hur tar sig dessa individer ända till Sverige?

Vilka finansierar detta?

Hur kontrolleras dessas ID? DNA-tester? Fingeravtryck?

Vilka myndighetspersoner sköter denna kontroll?

Hur ser kontrollkedjan ut?

Uppföljning på verksamheten? Vart tar dessa vägen? Vad jobbar de med?

Hur ser sökningsfrekvensen hos detta klientel ut?

Generellt är ett "ensamkommande flyktingbarn" i 25-30 års åldern och med muslimsk bakgrund. Det vet alla, tom Mona.

Men hur lyckas dessa bluffasylanter söka ett gratisliv i Sverige?

Hur är det möjligt?

Får PUT – åker tillbaka för att söka upp familj -Politiskt inkorrekt

Reza, 22
ASYLTRAVESTI Blott 22-åriga Reza Payandeh flydde till Sverige från Afghanistan och fick efter några år permanent uppehållstillstånd. Det första Payandeh då gör är att vända kosan tillbaka ner till Afghanistan för att söka upp sin familj.

Den då 17-årige Reza hade vistats på flyktingförläggningen i Ånge i två år när Gisela Haupt och Hans-Erik Åslin öppnade sitt hem för honom. I dag är han gift, har en dotter och studerar på en yrkeshögskola.

Reza mådde dock inte bra till en början, trots idyllen hos Gisela och Hans-Erik. Efter att han bott hos dem i en vecka fick han avslag på sin asylansökan. Dock fick han till slut sitt uppehållstillstånd, och med det avklarat reser han tillbaka till Afghanistan för att söka upp sin familj.

Efter han kommit tillbaka till Sverige och Sundsvall gick det några månader innan han berättade för Gisela och Hans-Erik att han var kär.

Ensamkommande flyktingbarn , en grupp på 13 bröder i åldrarna 18-35 år, placerades i Stockholm i fjol. En av dem jag talade med berättade att alla myndighetspersoner känner till att de är äldre än vad som anges i pappren för att de skall kunna kvoteras in i Sverige. Kul för klasskompisar när 30-åringar går i 9an.
Somaliungarnas resor bekostas av kriminella organisationer . En del kommer från terroristlägren och skyddas ända till gränsen, där andra tar över och ser till att de kommer hit.
En del bor hos familjer, som får en ersättning på 25 tusen per månad. Kommunen får 55 tusen per "barn". En del bor i korridorlägenheter i Stockholm, där ägaren av verksamheten får en ersättning på 19000 per barn, som det heter.
Inga kontroller i Sverige, fast i Norge och Finland används tandkontroller för att fastställa åldern. Det är därför många kommer till Sverige. Vi ser genom fingrarna i stället att ta reda på fakta.
Myndigheter i Sverige är tystade. De får inte ifrågasätta någonting kring åldern eller bakgrund. Kritiken från myndighetspersoner ses inte ed blida ögon.
När väl ungen är här, får han gratis tandvård, skola, simhall-och träningskort. En gång i veckan gratis massage hos sjukgymnasten i Stockholms sjukhus. Han spelar fotboll och behöver vård. Traumatiska upplevelser hjälper dem att få allting som ett barn från godishyllan. Det är bar o önska. Maten skall vara enligt hans önskemål. Kläder köpes titt som tätt. Det finns ingen botten på banken när det gäller dessa barn.
Sommararbeten, dit svenska väninnan hade inte kompetens till, fast hon hade arbetat i 20 år med äldreomsorg. Men, hennes skyddsling fick genast ett arbete trots att han knappast talar bra svenska.
I Tv program visades hur Afghaner arbetade för den Svenska Militären. De hade inga papper eller tillstånd att vistas här. Ändå har ett var det 40-tal lyckats få ett arbete här. Och nu tycker de att eftersom de har hjälpt svenskar, skall de få en PUT .
Varför skall vi skicka soldater till Afghanistan och försörja här de som rymde från kriget? Skicka dem tillbaka att försvara sitt land.Eftersom de har lärt svenska soldater deras kultur och hur man skall bete sig där, är det skamligt att dessa fullvuxna karlar vistas här på vår bekostnad. De behövs i sina egna länder, för det är inte mindre farligt för svenska soldater att kriga där än afghaner. Så vi betalar både här och i Afghanistan. Var har vi det penningträd, där pengarna tas ifrån.
Citera
2010-11-28, 17:30
Medlem
Migrationsverket ger nu ut serietidningen "Bamse" på 6 olika språk i specialutgåva, riktad till barn som söker asyl:

Citat:
Specialutgåvan av tidningen kommer att ges ut på på sex olika språk – albanska, arabiska, engelska, somaliska, serbiska/kroatiska/bosniska samt svenska. Tidningen ska innehålla en historia om en kaninflicka som söker och får asyl, en historia om en grävlingspojke som får nej och som tar upp återvändandet, en sida om barns känslor under asylprocessen, en om barnens rättigheter, en förklaring av asylprocessen i sig samt en ordlista.

Annelie Kungsman-Persson, som är Migrationsverkets projektledare, säger:

"Visuellt kommer det ju att finnas bilder. Barn förstår bilder bättre än bara det sagda ordet. Det är en bra komplettering med tidningen, och ett roligt inslag också. Bamsematerialet har vi jobbat jättemycket med, med många barn och ungdomar ute på olika skolor som gett oss uppslag."

https://politisktinkorrekt.info/2010/11/28/tidningen-bamse-skall-hjalpa-asylsokande-barn/
Citera
2010-11-28, 17:51
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Migrationsverket ger nu ut serietidningen "Bamse" på 6 olika språk i specialutgåva, riktad till barn som söker asyl:

https://politisktinkorrekt.info/2010...lsokande-barn/
Nu står det väl förvisso ingenstans att det ska gälla ensamkommande asylsökande, utan kan likaväl vara riktat mot asylsökande barn som kommer i sällskap med sin familj. Det vill säga, riktiga barn.

Att det dessutom tar upp saker som eventuellt återvändande kan i mina ögon bara ses som positivt.
Citera
2010-11-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Nu står det väl förvisso ingenstans att det ska gälla ensamkommande asylsökande, utan kan likaväl vara riktat mot asylsökande barn som kommer i sällskap med sin familj. Det vill säga, riktiga barn.

Att det dessutom tar upp saker som eventuellt återvändande kan i mina ögon bara ses som positivt.

Förhandsinformationen handlar om att en kaninflicka respektive en grävlingspojke söker asyl, inga familjer finns nämnda. Det låter som ensamkommande smådjur.
Upplagan är å andra sidan på 7000 ex, så den vänder sig nog till alla asylsökande som uppger sig vara under 18.

Undrar f ö hur unga muslimska män och tonåringar reagerar när de liknas vid små grävlingar. Det låter som en uppenbar risk för att de kommer att känna sig ordentligt kränkta.
Senast redigerad av Batuta 2010-11-28 kl. 19:08.
Citera
2010-11-28, 23:08
Medlem
Raouls avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in