2010-03-17, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men förstår du inte vad jag säger? Du sa att det fanns andra undersökningar från våra grannländer som visade hur många som ljög om sin ålder. Jag har nu bett dig tre gånger att ge mig dessa. Inte är det väl så att du sitter och hittar på...
Jag har redan förklarat att det var inte var det jag sa och vad jag svarade på. Om du inte förstår vad jag har sagt hittills så tjänar det inget till att fortsätta.
Citera
2010-03-17, 13:14
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Men förstår du inte vad jag säger? Du sa att det fanns andra undersökningar från våra grannländer som visade hur många som ljög om sin ålder. Jag har nu bett dig tre gånger att ge mig dessa. Inte är det väl så att du sitter och hittar på...

Har du fått från Finland?

http://translate.google.no/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://yle.fi/uutiset/news/2010/01/decline_in_under-age_asylum_seekers_1343375.html

Citat:
Färre minderåriga genom ålder Testing

Trots nedgången i inkommande minderåriga, har sina hemländer oförändrade. De flesta vuxna och flyktingar barn kommer från Irak, Somalia och Afghanistan. Eftersom de instabila förhållanden i dessa länder inte verkar ha ändrats, har myndigheterna antog att strängare ålder tester har varit ansvarig för det lägre antalet ankomster.

"Det har verkligen haft effekt," bekräftade Repo.

Förfarandet har funnits i ungefär ett år. Arvo Mäntykenttä, Undersökande chef för Helsingfors utlänningspolisen 42 av de 63 personer som testats (cirka 65 procent) har visat sig vara över 18 år.

"Det är vanligt att personer i åldern 19 till 20 år att posera som minderåriga. Vissa är klart äldre än så. I ett fall en person som sades vara en 16-årig visade sig vara 29 år gammal, "Mäntykenttä förklaras.

Ålder tester utförs av den rättsmedicinska centrumet med hjälp av tandpetare och handled röntgenbilder. En persons ålder bestäms på grundval av visdomständer och steg i utvecklingen av benen i handleden.
Citera
2010-03-17, 13:48
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ärligt talat, jag hyser inga som helst förhoppningar om att en norsk politiker klarar att tolka siffror bättre än du eller jag. Artikeln och uttalandet var ju allt annat än utförligt.

Du avfärdar detta uttalande helt och hållet med andra ord?
Jag anser det vara en källa som talar till min fördel och jag undrar om det finns några källor som visar på att en majoritet av de norska "flyktingbarnen" inte ljuger om sin ålder? Alla tester och alla uttalanden verkar ju visa på just det jag och andra hävdar.
Citera
2010-03-17, 14:05
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Du avfärdar detta uttalande helt och hållet med andra ord?
Jag anser det vara en källa som talar till min fördel och jag undrar om det finns några källor som visar på att en majoritet av de norska "flyktingbarnen" inte ljuger om sin ålder? Alla tester och alla uttalanden verkar ju visa på just det jag och andra hävdar.
Ja, du får ju tolka det hur du vill. Jag har försökt nagelfara informationen för att se vad den egentligen står för och mätar (reliabilitet och validitet, begrepp som du säkert känner till) och dragit mina egna slutsatser. Fick även bekräftat här hur urvalet till åldersbedömningar i Norge görs.

Jag tycker att du verkar vara väldigt selektiv i din bedömning, utifrån vilket resultat du själv tycker passar dina syften.
Citera
2010-03-17, 14:14
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ja, du får ju tolka det hur du vill. Jag har försökt nagelfara informationen för att se vad den egentligen står för och mätar (reliabilitet och validitet, begrepp som du säkert känner till) och dragit mina egna slutsatser. Fick även bekräftat här hur urvalet till åldersbedömningar i Norge görs.

Jag tycker att du verkar vara väldigt selektiv i din bedömning, utifrån vilket resultat du själv tycker passar dina syften.

Inte nödvändigtvis. Visst blir man lite som så att man gärna vill presentera en motbild till den bild som ges i media och att det blir lite svart på vitt på det sättet.
Jag berömmer dig för din konsekvens, jag tycker du står på egna ben och tar inte parti för någon sida.

Jag resonerar som följande då:

De testar bara de fall där de tvivlar på att "barnet" verkligen är ett barn. Om det nu är så att de misstänker att 80% ljuger om sin ålder så kan man tycka det är rimligt att 80% av "barnen" också testas. Och om det då visar sig att 90% av dem ljuger så har vi...vad då för procentats av det totala antalet "barn"? 70% som är äldre än vad de påstår sig vara?

Jag tycker man utifrån de källor du, jag och andra presenterat gällande "barnen" i Norge kan sluta sig till att en klar majoritet ljuger om sin ålder.

Som sagt detta är ingen tvärvetenskap från min sida men jag tycker det är ett rimligt antagande.
Citera
2010-03-17, 14:26
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Jag resonerar som följande då:

De testar bara de fall där de tvivlar på att "barnet" verkligen är ett barn. Om det nu är så att de misstänker att 80% ljuger om sin ålder så kan man tycka det är rimligt att 80% av "barnen" också testas. Och om det då visar sig att 90% av dem ljuger så har vi...vad då för procentats av det totala antalet "barn"? 70% som är äldre än vad de påstår sig vara?
Men de siffrorna stämmer ju inte, det går att läsa innantill. Har inte tid att kolla upp det nu, men det är väl inte mer än ungefär en femtedel som testats (där alltså rimliga tvivel om ålder föreligger, enligt norska riktlinjer), och bland dessa har man en nästan 90-procentig träffbild.

Det säger naturligtvis ingenting om de fyra femtedelar som inte testas, och visst kan man misstänka att det finns åldersbedragare (som ser yngre ut) även bland dessa. Däremot blir det helt felaktigt att dra slutsatser om dem, utifrån ett urval som är gjort för att sätta dit folk.
Citera
2010-03-17, 14:33
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Men de siffrorna stämmer ju inte, det går att läsa innantill. Har inte tid att kolla upp det nu, men det är väl inte mer än ungefär en femtedel som testats (där alltså rimliga tvivel om ålder föreligger, enligt norska riktlinjer), och bland dessa har man en nästan 90-procentig träffbild.

Det säger naturligtvis ingenting om de fyra femtedelar som inte testas, och visst kan man misstänka att det finns åldersbedragare (som ser yngre ut) även bland dessa. Däremot blir det helt felaktigt att dra slutsatser om dem, utifrån ett urval som är gjort för att sätta dit folk.

Myndighetschefen påstår att man misstänker att 80% som påstår att de är under 18 år egentligen är över 18 år.

Av de som har bedömts vara tveksamma i det fallet som testades så har mer än 90% åkt dit.

Jag tog bara och slog ihop dessa två siffror och spekulerade i vad som skulle hända om man testade precis ALLA som man misstänker är över 18 år. Kanske skulle det visa sig att ungefär 70-80% av ALLA "flyktingbarn" i Norge ljuger om sin ålder?

Tycker inte alls att det är en orimlig frågeställning, jag härleder detta ur två källor.
Citera
2010-03-17, 15:09
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geccko
Nej det fattar du väl att det inte duger
Tror du att vi lever i finland?
Jesus vilken rasse du verkar vara.

Jag och IAmAMisanthropic har pm:at lite fram och tillbaka (tack för bilderna gumman ) och jag har nu förstått att hon haft rätt hela tiden. Det existerar knappt några såna här åldersundersökningar i Sverige och därför så är såklart inga flyktingbarn överåriga! Då skulle det ju synts på undersökningarna.

Vad är ditt problem, förutom de uppenbara psykotiska inslagen? Vi har inte PM:at fram och tillbaka, jag raderade ditt inlägg direkt. F ö är jag av manligt kön och bör således benämnas "han".
Du är måhända den fjantigaste människan jag stött på i ett debattforum. Se så, läggdags för dig nu vännen. Hejdå.
Citera
2010-03-17, 15:12
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Har du fått från Finland?

http://translate.google.no/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://yle.fi/uutiset/news/2010/01/decline_in_under-age_asylum_seekers_1343375.html

Okej, det är noterat. Men finns det någon mer info om de här tandtesten, som även Norge använt sig av? Här står ju om visdomständer, något sam jag hade helt utvecklade innan jag fyllt sexton. Betyder det att jag då skulle klassats som 20+ eller vad?

Och, om vi nu struntar i den här ickefrågan och säger för sakens skull att 80% (eller vad nu norrmannen sa) av de ensamkommande barnen egentligen är 20+. Vad vill du göra åt det?
Citera
2010-03-17, 15:16
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Myndighetschefen påstår att man misstänker att 80% som påstår att de är under 18 år egentligen är över 18 år.

Av de som har bedömts vara tveksamma i det fallet som testades så har mer än 90% åkt dit.

Jag tog bara och slog ihop dessa två siffror och spekulerade i vad som skulle hända om man testade precis ALLA som man misstänker är över 18 år. Kanske skulle det visa sig att ungefär 70-80% av ALLA "flyktingbarn" i Norge ljuger om sin ålder?

Tycker inte alls att det är en orimlig frågeställning, jag härleder detta ur två källor.
Jo men du har ju ingen aning om varifrån han tar sin siffra. Det finns väl en rätt stor sannolikhet att han fått dem på samma sätt som du fick fram att det var 90% av de norska ensamkommande som var överåriga - dvs genom felaktig slutledningsförmåga.
Citat:
– 80 prosent av de som sier de er under 18, mistenker man faktisk er over 18, sier Lønseth.
Hade han sagt "misstänker vi" så hade det kanske blivit aningens starkare, nu känns "man" väldigt diffust. Att han dessutom sitter på justitiedepartementet och inte Migrationsverk eller Migrationsministerie (eller vad det kan tänkas heta) gör mig ännu mer misstänksam när det gäller varifrån han fått sina siffror.

Det blir inte trovärdigt att ta ett lösryckt citat från en kort artikel, kalla det källa och bygga statistik på det, det är ett luftslott. Och ärligt talat kan jag inte förstå vad den andra källan tillför, när resten av statistiken är mycket bättre presenterad och underbyggd.

Stoppar du en fot i iskallt vatten och en i kokande, så blir det ändå inte så trevligt för fötterna trots att medeltemperaturen är rätt behaglig. Men visst, du får dra dina slutsatser så drar jag mina egna. Jag kan inte utesluta att du har rätt, men jag håller det för osannolikt baserat de fakta som finns.Har du rätt så lär vi få veta det tids nog.
Citera
2010-03-17, 15:23
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Okej, det är noterat. Men finns det någon mer info om de här tandtesten, som även Norge använt sig av? Här står ju om visdomständer, något sam jag hade helt utvecklade innan jag fyllt sexton. Betyder det att jag då skulle klassats som 20+ eller vad?

Och, om vi nu struntar i den här ickefrågan och säger för sakens skull att 80% (eller vad nu norrmannen sa) av de ensamkommande barnen egentligen är 20+. Vad vill du göra åt det?

Det finns en felmarginal för personer av manligt kön på 14,8 månader. Men betänk att också handlederna kollas.

Sen är det ju så att om eventuella visdomständer är exponerade så kollar man också slitaget etc på dem.

Vad vi ska göra med dem? Tja, de får väl söka asyl som vuxna? Det skulle vi tjäna på. Dels får vår immigrationsverksamhet någon slags integritet (vilket den helt saknar då 31 åringar kan söka som barn, exempel från SR.se).

Ekonomiskt sparar vi pengar. En ensamkommande kostar 1900kr per dygn + skola + vård + tolk + god man etc. Nånstans kring 1 miljon om året.

Dessutom kanske fler riktiga barn kan få hjälp?

Jag hoppas du kan ta ett steg tillbaka och förstå att vi har pratat om de här frågorna ett bra tag här. Några här har jäkligt bra koll, inte minst KC.
Citera
2010-03-17, 15:30
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det finns en felmarginal för personer av manligt kön på 14,8 månader. Men betänk att också handlederna kollas.

Sen är det ju så att om eventuella visdomständer är exponerade så kollar man också slitaget etc på dem.

Vad vi ska göra med dem? Tja, de får väl söka asyl som vuxna? Det skulle vi tjäna på. Dels får vår immigrationsverksamhet någon slags integritet (vilket den helt saknar då 31 åringar kan söka som barn, exempel från SR.se).

Ekonomiskt sparar vi pengar. En ensamkommande kostar 1900kr per dygn + skola + vård + tolk + god man etc. Nånstans kring 1 miljon om året.

Dessutom kanske fler riktiga barn kan få hjälp?

Jag hoppas du kan ta ett steg tillbaka och förstå att vi har pratat om de här frågorna ett bra tag här. Några här har jäkligt bra koll, inte minst KC.

Kan du ge mig några källor på det här med tandtester? Påverkar det om man haft bra/dålig tandhygien under sin livstid t ex.? Betyder det att jag vid 15 års ålder skulle ha ansetts vara 16,5 då eller? Jag har många vänner som inte fick visdomständer förrän de var över 20, så varför skulle ett tandtest på mig med fullt utveckalde visdomständer vid 15 års ålder inte kunnat få någon att tro att jag var 20+? Det måste väl finnas fakta på detta, eftersom du tycks så säker?
I Norge använde man sig f ö enbart av tandtester.

Ja visst, det håller jag helt med om. Men nu tror ju inte heller jag att så många som vissa här påstår är överåriga. Man har väl främst testat de som man misstänker är överåriga, dvs det är 90% av de misstänkt överåriga som ljugit, inte 90% av alla ensamkommande barn, right?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in