Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Myndighetschefen påstår att man misstänker att 80% som påstår att de är under 18 år egentligen är över 18 år.
Av de som har bedömts vara tveksamma i det fallet som testades så har mer än 90% åkt dit.
Jag tog bara och slog ihop dessa två siffror och spekulerade i vad som skulle hända om man testade precis ALLA som man misstänker är över 18 år. Kanske skulle det visa sig att ungefär 70-80% av ALLA "flyktingbarn" i Norge ljuger om sin ålder?
Tycker inte alls att det är en orimlig frågeställning, jag härleder detta ur två källor.
Jo men du har ju ingen aning om varifrån han tar sin siffra. Det finns väl en rätt stor sannolikhet att han fått dem på samma sätt som du fick fram att det var 90% av de norska ensamkommande som var överåriga - dvs genom felaktig slutledningsförmåga.
Citat:
– 80 prosent av de som sier de er under 18, mistenker man faktisk er over 18, sier Lønseth.
Hade han sagt "misstänker vi" så hade det kanske blivit aningens starkare, nu känns "man" väldigt diffust. Att han dessutom sitter på justitiedepartementet och inte Migrationsverk eller Migrationsministerie (eller vad det kan tänkas heta) gör mig ännu mer misstänksam när det gäller varifrån han fått sina siffror.
Det blir inte trovärdigt att ta ett lösryckt citat från en kort artikel, kalla det källa och bygga statistik på det, det är ett luftslott. Och ärligt talat kan jag inte förstå vad den andra källan tillför, när resten av statistiken är mycket bättre presenterad och underbyggd.
Stoppar du en fot i iskallt vatten och en i kokande, så blir det ändå inte så trevligt för fötterna trots att medeltemperaturen är rätt behaglig. Men visst, du får dra dina slutsatser så drar jag mina egna. Jag kan inte utesluta att du har rätt, men jag håller det för osannolikt baserat de fakta som finns.Har du rätt så lär vi få veta det tids nog.