2010-03-17, 15:40
Medlem
MoLoKs avatar
Det finns mer källor på hur de norska tandtesterna går till. Finns länk någonstans på I&I men den får du leta upp själv.

Vad gäller dina tänder kan jag inte uttala mig.

Hur många som ljuger vet jag inte heller. Det är klart att man inte testar de 7% som uppger att de är under 13 år, förutom i något extremfall kanske.

Värt att notera är att i dagens läge är 5% av alla "nya" barn (födda + ensamkommande) i Sverige ensamkommande, att jämföra med ½% för några år sedan. Det skulle innebära att det skulle finnas en ensamkommande i varje skolklass ungefär i dagsläget (nu är de inte så jämnt fördelade såklart). Om några år så utgörs antagligen 10% (5000 av 55000) av nytillskottet på pojkar av ensamkommande. Detta lär ha stor påverkan på vårt framtida samhälle.

Tänk dig själv att var 10:e barn du ser är ett ensamkommande flyktingbarn? Då kanske du förstår vilka antal vi pratar om här. I den här problematiken finns också inbyggt en skev könsfördelning, redan utan de ensamkommande männen (80% är män) så räknar SCB med att vi om några år har ett mansöverskott på nära 100.000 i Sverige.

Intressant länk: http://frianyheter.wordpress.com/2009/11/25/31-arigt-flyktingbarn-nekas-uppehallstillstand/
Citera
2010-03-17, 15:42
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Ett par länkar om ålderstester:
http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/710.cms
https://www.flashback.org/sp20351515
Citera
2010-03-17, 16:02
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det finns mer källor på hur de norska tandtesterna går till. Finns länk någonstans på I&I men den får du leta upp själv.

Vad gäller dina tänder kan jag inte uttala mig.

Hur många som ljuger vet jag inte heller. Det är klart att man inte testar de 7% som uppger att de är under 13 år, förutom i något extremfall kanske.

Värt att notera är att i dagens läge är 5% av alla "nya" barn (födda + ensamkommande) i Sverige ensamkommande, att jämföra med ½% för några år sedan. Det skulle innebära att det skulle finnas en ensamkommande i varje skolklass ungefär i dagsläget (nu är de inte så jämnt fördelade såklart). Om några år så utgörs antagligen 10% (5000 av 55000) av nytillskottet på pojkar av ensamkommande. Detta lär ha stor påverkan på vårt framtida samhälle.

Tänk dig själv att var 10:e barn du ser är ett ensamkommande flyktingbarn? Då kanske du förstår vilka antal vi pratar om här. I den här problematiken finns också inbyggt en skev könsfördelning, redan utan de ensamkommande männen (80% är män) så räknar SCB med att vi om några år har ett mansöverskott på nära 100.000 i Sverige.

Intressant länk: http://frianyheter.wordpress.com/2009/11/25/31-arigt-flyktingbarn-nekas-uppehallstillstand/

Jo, den postades ju just. Jag har läst mig till att när det gäller tandbestämning tycks det handla om mer eller mindre kvalificerade gissningar. Om tandläkarna i fråga ens tar hänsyn till att slitaget på tänder sannolikt skiljer sig markant mellan olika delar världen framgår så vitt jag ser inte heller. Inte heller tandhygienen. Jag förmodar att jag då vid säg 16-17 års ålder skulle ha antagits vara 20+ om jag tvingats fly till nåt land som kör med Mengelemetoder.

När det gäller benen i händerna tycks den springande punkten vara att det skiljer sig beroende på etnicitet. Låter ju inte som en toppenbra utgångspunkt så eller...?

Du, jag tror inte att man testar särskilt många öht. 208 personer är en väldigt liten del av det totala antalet barn som du kansek förstår? Jag antar att man då främst testar de man misstänker ljuger och då tycks det visa sig att 90% av dem de facto ljuger och att 75% av dem är över 18 (eller omd et var 20). Det säger inte ett dyft om hur många procent av det totala antalaet som ljuger, det måste du väl inse?

Vad det gäller din rasistiska skrämselpropaganda så kan du spara den till nån som kanske bryr sig.
Citera
2010-03-17, 16:10
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du, jag tror inte att man testar särskilt många öht. 208 personer är en väldigt liten del av det totala antalet barn som du kansek förstår? Jag antar att man då främst testar de man misstänker ljuger och då tycks det visa sig att 90% av dem de facto ljuger och att 75% av dem är över 18 (eller omd et var 20). Det säger inte ett dyft om hur många procent av det totala antalaet som ljuger, det måste du väl inse?
Men för helvete, vi har ju just behandlat den frågan, läser du öht något innan du postar?? Läste du och förstod den norska länken?
Citera
2010-03-17, 18:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har taggarna utåt när jag stöter på rasister och smygrasister. Det kommer jag aldrig att be om ursäkt för. Att jag inte läst på ett skit är kvalificerat skitsnack från din sida. I jämförelse med dig och några andra måhända, men jag har mer koll än du tror tydligen. Om jag redan lyckats dumförklara folk som sysslat med frågan i ett par års tid så säger det mer om den/de än om mig är jag rädd. Jag har inget minne av att jag dumförklarat någon än dock.
Jag noterar också att du valde att inte kommentera övriga delar i mitt svar till dig.

Om du tar och stannar upp ett ögonblick och kliver av dina höga hästar och slutar skrika "rasist" såfort nån visar minsta lilla tveksamhet gentemot invandrarpolitiken/invandrare så ska du se att det blir mycke lättare att föra en debatt.

Det står bortom all tvekan att en hel del av dessa sk "barn" i själva verket är vuxna, och det borde ligga i ALLAS intresse, förespråkare som motståndare, att införa mycket striktare regelverk för ålderskontroll istället för att bräka "kränkt" såfort man sätter minsta lilla motkrav.

Förespråkarna pratar om att proverna inte kan göras på mindreåriga utan målsmans medgivande, men som "ensamkommande barn" så borde väl staten automatiskt bli målsman för dom, och kan därmed ge sitt medgivande till provtagning för åldersavgörande. (Men det är väl inte av intresse då det troligtvis skulle motsäga politikens bild av dom "oskyldiga små barnen" som behöver hjälp och istället visa på omfattningen av hur svensk flyktingpolitik och rent ut sagt svenk godtrogenhet utnyttjas).

Med ordentlig ålderbestämmning och statistikföring så tjänar på sidor på det och det tvingar up debattnivån. Men det är inte heller nåt som är eftertraktat då det är så mycke lättare att vifta bort meningsmotståndare med ett "det finns inga bevis" "Påstår ni ja"...
Citera
2010-03-17, 18:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag säger rasist när jag anser det befogat, oftast efter att ha kollat vad personen i fråga skrivit mer. Och ja, jämfört med dessa sitter jag på höga hästar. Du också hoppas jag.

Ja, det finns tydliga indicier på att inte alla är barn, och jag är definitivt för åldersbestämmning, både för allas och deras egen skull. Du vet att det faktiskt genoförs utredningar om personers ålder även här i Sverige va? Och om Migrationsverket anser att personen troligtvis är äldre än 18 så kan personen i fråga själv begära tester, tänder, skelett osv. Görs inte det så är det MV:s ord som gäller. Det går alltså inte att bara komma och säga att man är 14 när man är 30.

Men faktum är ju faktiskt att det inte finns egentliga bevis, eller hur.

Myndigheterna är alldeles för frikostiga med sin tilltro till "barnens" egna upgifter, har du tex tittat i tråden med foton på dessa sk "barn"? Många av dom är uppenbart över 18...

Testerna borde vara obligatoriska för alla "barn" som vid en första översyn ser ut att vara äldre än förskoleålder.

Till det behövs det tydliga krav för ersättning från välfärdssystemet tex krav på språkstudier/kunskaper.

Sverige har inte resurser att ta emot fler som det ser ut nu, vi har en egen befolkning att ta i beaktande och resurserna är på uphällningen, titta bara på nedskärningarna innom vård och omsorg och skolan.

Sverige behöver ta en paus, skärpa reglerna rejält för "nyitag" och stabilisera den invandrar/flykting befolkning vi redan har, en ständigt växande andel av befolkningen med höga födelsetal.
Senast redigerad av Sereena 2010-03-17 kl. 18:46.
Citera
2010-03-17, 18:43
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Myndigheterna är alldeles för frikostiga med sin tilltro till "barnens" egna upgifter, har du tex tittat i tråden med foton på dessa sk "barn"? Många av dom är uppenbart över 18...

Testerna borde vara obligatoriska för alla "barn" som vid en första översyn ser ut att vara äldre än förskoleålder.

Till det behövs det tydliga krav för ersättning från välfärdssystemet tex krav på språkstudier/kunskaper.

Vad vet du om det? Jobbar du med såna frågor på MV? Det gör iaf två av mina familjemedlemmar. Jag tror mer på dem tills du har nåt bättre än "foton". Jag känner t ex en kille som hade helskägg och gick på systemet när han var 14. Bevisat 14 alltså. Födelseattest osv.

Snacka om resursslöseri. Endast om man tror att de är över 18 bör sådana tester göras.

Det finns inte nu då menar du? Hur många boenden har du varit på?
Citera
2010-03-17, 18:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad vet du om det? Jobbar du med såna frågor på MV? Det gör iaf två av mina familjemedlemmar. Jag tror mer på dem tills du har nåt bättre än "foton". Jag känner t ex en kille som hade helskägg och gick på systemet när han var 14. Bevisat 14 alltså. Födelseattest osv.

Snacka om resursslöseri. Endast om man tror att de är över 18 bör sådana tester göras.

Det finns inte nu då menar du? Hur många boenden har du varit på?

Iom att MV uppenbarligen är åt helvete för godtrogna så är obligatoriska tester för alla äldre än "småbarn" en nödvändighet, och när imfpormation om testerna sprider sig utanför landet så har jag en misstanke om att antalet som söker sig till sverige skulle avta markant.

Bonuspengar för att överhuvudtaget gå till skolan, morötter för att göra självklarheter, "flyktingar" som bott i sverige i över 10 år och knappt kan göra sig förstådd i dom mest grundläggande situationer? Jo tack du, det kallar inte jag krav...
Citera
2010-03-17, 18:53
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Jag vet det, jag tog det bara som ett exempel. Dock finns det en och annan tråd här också. Makalösa äckelpottor där.

Tja, om du menar att vi lägger resurser på flyktingar så är jag för det ja. Inga sjukförsäkringar nej, det är inte heller det minsta aktuellt. Inte nåt av det du tar upp. Det är just typisk rasistpropaganda. Hypotetiska skräckscenarios, det är ju egentligen det enda ni har att komma med. Och så lite foton på några som ni tycker inte ser ut att vara barn. Och så lite nedlåtande kommentarer i trådar om brott.

Mediantiden ligger på 7 år från det att en invandrare anlänt till dess att den faktiskt har ett arbete. Det rör sig om ca 40 000 - 50 000 som ligger inom denna grupp varje år. Där ingår flyktinginvandring, skyddsbehövande, anhöriga till flyktingar samt anhöriginvandring.
Kan du dina vildaste fantasier föreställa dig kostnaden för detta? Och då har vi inte ens gått in på vad nyttjande av välfärden kostar(skola, vård, etc). I vissa invandrargrupper(Irakier och somalier som vi tagit emot mest av senaste 5 åren) är siffrorna ännu högre.

Varifrån får vi pengar till detta? Och kom inte med något snack om att vi måste få in dem i arbetsmarknaden etc..det är så det ser ut idag och inte hur du eller andra vill att det skall se ut.
Citera
2010-03-17, 19:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Mediantiden ligger på 7 år från det att en invandrare anlänt till dess att den faktiskt har ett arbete. Det rör sig om ca 40 000 - 50 000 som ligger inom denna grupp varje år. Där ingår flyktinginvandring, skyddsbehövande, anhöriga till flyktingar samt anhöriginvandring.
Kan du dina vildaste fantasier föreställa dig kostnaden för detta? Och då har vi inte ens gått in på vad nyttjande av välfärden kostar(skola, vård, etc). I vissa invandrargrupper(Irakier och somalier som vi tagit emot mest av senaste 5 åren) är siffrorna ännu högre.

Varifrån får vi pengar till detta? Och kom inte med något snack om att vi måste få in dem i arbetsmarknaden etc..det är så det ser ut idag och inte hur du eller andra vill att det skall se ut.

Källor tack. Men visst tar det längre tid för invandrare att få jobb. De har dessutom mycket svårare att få jobb som matchar deras utbildning, lägre löner för samma jobb samt har svårare att få chefspositioner. Detta trots att de söker arbete flitigare än infödda svenskar och är betydligt mer villiga att flytta.
Citera
2010-03-17, 19:17
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Källor tack. Men visst tar det längre tid för invandrare att få jobb. De har dessutom mycket svårare att få jobb som matchar deras utbildning, lägre löner för samma jobb samt har svårare att få chefspositioner. Detta trots att de söker arbete flitigare än infödda svenskar och är betydligt mer villiga att flytta.

Källor tack?
Sen undrar jag varför det går så fruktansvärt dåligt för barnen i tex Rinkebyskolan? De får urusla betyg trots att de kommit till Sverige långt innan skolstart, många är andra generationens parasiter. Varför har de på Rinkebyskolan bara bara 80p i betygssnitt?

För dåliga resurser?
Citera
2010-03-17, 19:18
Medlem
klas121s avatar
Citat:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/invandringen-bor-inte-innebara-sju-svara-ar_3855107.svd

Tredje google-resultatet när jag sökte på "invandrare 7 år"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in