2009-05-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är naturligtvis olika på olika hem för missbrukare. Finns ju öppenvård också i långt större utsträckning nu än tidigare.

Det bästa vore ju att jämföra dygnskostnader.

Det är "naturligtvis" inte särskilt olika. Jag talar om institutionsvård, vilket är det enda som är relevant att jämföra med. Denna bedrivs av SIS.

Visst kan vi jämföra dygnskostnader. Har du en dygnskostnad för ensamkommande flyktingbarn att jämföra med? Dvs. en som är direkt knuten till verksamheten.
Citera
2009-05-29, 02:20
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis olika på olika hem för missbrukare. Finns ju öppenvård också i långt större utsträckning nu än tidigare.

Det bästa vore ju att jämföra dygnskostnader.

edit: hittade prisexempel på dygnskostnad för ett hem för ensamkommande flyktingbarn. 2300:-

Så det är knappast billigare än vuxna narkomaner.

Jo. En SIS-placering för grova missbrukare kostar i regel >3000 per dygn. Beror lite på. Men 3000 är ett rättvisande värde, möjligen aningen lågt.
Citera
2009-05-29, 02:21
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Det är "naturligtvis" inte särskilt olika. Jag talar om institutionsvård, vilket är det enda som är relevant att jämföra med. Denna bedrivs av SIS.

Visst kan vi jämföra dygnskostnader. Har du en dygnskostnad för ensamkommande flyktingbarn att jämföra med? Dvs. en som är direkt knuten till verksamheten.

Hittade en till dygnskostnad för ens flykt barn nu. Från norrland. Där var den 1900:-

Åjo, dygnskostnaden för narkomaner på behandlingshem kan vara ganska olika. Dyrast är naturligtvis ungdomshemmen. På en del ställen är den 1200:-. På andra 2000:-. Kriminalvården har ju egna avtal osv. Utredning kostar ofta mer. Så den varierar rätt mycket.
Citera
2009-05-29, 02:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jo. En SIS-placering för grova missbrukare kostar i regel >3000 per dygn. Beror lite på. Men 3000 är ett rättvisande värde, möjligen aningen lågt.

Oj, över 3000:-/dygn för vuxna missbrukare låter rejält mycket! Kan inte vara mycket konkurrens där!
Citera
2009-05-29, 02:25
Medlem
Citat:
Oj, över 3000:-/dygn för vuxna missbrukare låter rejält mycket! Kan inte vara mycket konkurrens där!

Citat:
Avgifter 2009 (Samtliga priser avser vårddygn)
Vård enligt 4 § LVM 2 950 kr
Vård enligt 13 § LVM 4 000 kr
Vård enligt 27 § LVM 575 kr
Vård enligt 4 § LVM vid direktinskrivning de första 14 dagarna 3 525 kr

SoL-vård
SoL-vård 1 900 kr

§ 27-vård i SiS regi
Avgift vid behandlingshemmet Villan 2 900 kr
Avgift vid behandlingshemmet Thulegården 2 500 kr
Avgift vid behandlingshemmet 27:an 2 500 kr

Vård enligt 56 § KvaL
Vård enligt 56 § KvaL 2 950 kr
eller enl. avtal

Frivillig behandling enligt SoL
Vårdavgiften vid frivillig placering enligt SoL täcker enbart den vård och behandling som ges vid institutionen. Resor till olika rättsvårdande instanser eller sjukhusvård ingår inte i avgiften. Om den enskilde har särskilt stort behov av omvårdnad eller sjukvård är avgiften för vård enligt SoL densamma som vid vård med stöd av 4 § LVM. Avgiften täcker då samma vård och behandling som vid vård med stöd av 4 § LVM. Den högre avgiften tillämpas efter samråd med socialtjänsten.

--Vilket förklarar den lägre kostnaden.
----Lägg där till kostnader försörjningsstöd, a-kassa etc. som betalas ut som vanligt. Lägg till 500kr per dag, där ligger nog genomsnittet tyvärr.

----- Unga missbrukare kostar inte mindre. Snarare mer.

Avdelning för akut- och utredningsverksamhet
öppen akutavdelning 3 875 kr
låsbar akutavdelning 4 275 kr
utredningsplacering på öppen avd. 4 375 kr
utredningsplacering på låsbar avd. 4 775 kr
låsbar akutavd./högre omhändertagandenivå 4 775 kr
övernattningsplacering 4 275 kr.
(Om ungdom för övrigt är placerad vid avdelning med högre avgift gäller den högre avgiften)

Avdelning för behandlingsverksamhet
öppen behandlingsavdelning m. utsluss 2 325 kr
låsbar behandlingsavdelning (debiteras oberoende av om behandlingen sker i öppna eller låsta former) 3 950 kr
låsbar behandlingsavd./högre omhändert.nivå 4 450 kr
öppen behandlingsavdelning 3 325 kr

Andra avdelningar
MultifunC-avd. under inskrivningstiden 4 450 kr
MultifunC-avd. under eftervård 1 500 kr

Avdelningar med särskild avgiftsnivå
Avd. Fyren vid Fagareds ungdomshem för vård av ungdomar med viss funktionsnedsättning. Avgiften består av avgiften för vård/behandling vid behandlingsavd. med högre omhändertagandenivå samt ett tillägg på 1.750 kr.) 6 200 kr
Avd. Trollebo vid Långanässkolan,
för vård av ungdomar med viss funktionsnedsättning. Avgiften fastställs av institutionschefen i varje enskilt fall

Och ja det är mycket. Men problemet är inte att verksamheten kostar pengar. Problemet är att du inte får ut något av pengarna. Vårdkostnaden är inte särskilt anmärkningsvärd som sådan. Krävs mycket personal, stora lokaler, mycket adm. jobb etc. Sen kan man inte räkna med full beläggning osv och grupper kan inte vara hur stora som helst etc. Problemet är bara att typ 1/10 blir bättre av att va där medan 6/10 fortsätter som innan och 3/10 blir värre. Ungefär som på anstalt. Summan av kardemumman är att man betalar 3-4k på att skapa problem i tron om att man löser några av dem.

§56 KvaL avser vårdvistelse från anstalt till SIS-inst. för den som nu är intresserad.

Av 56 § Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt framgår att:
Citat:
”Vårdvistelse får beviljas den som har behov av vård eller behandling mot
missbruk av beroendeframkallande medel eller mot något annat särskilt
förhållande som kan antas ha samband med hans eller hennes brottslighet, om det inte finns någon beaktansvärd risk för att den intagne kommer att begå brott, undandra sig straffets fullgörande eller på annat sätt allvarligt missköta sig.”
Senast redigerad av RockInRhino 2009-05-29 kl. 02:38.
Citera
2009-05-29, 07:56
Medlem
Citat:
Personaltätheten är förövrigt inte så anmärkningsvärd i mina ögon. Dygnetrunt personal. krav på mist 2 anställda samtidigt. En socialsekreterare som inte ens jobbar på stället. Sen är det svårt att säga hur behandlingsassistenterna jobbar. Jobbar dom 12 timmars fyrskift är det ju som mest 5 anställda på bygget samtidigt, dvs under kontorstid. (Förutsatt att bitr. föreståndare vad nu sån gör på dagarna, arbetar)

1 Föreståndare
1 Bitr. Föreståndare
2 Assistenter (+2 vid 3-skift)
1 köksa.

Somsagt, svårt att veta vad herr Bitr. gör. Där kanske man kunde yxa bort ett jobb.
Jag har lite svårt att förstå varför det måste vara 2 assistenter även på natten. Ska inte barnen sova då? Och om de nu behöver hjälp på natten - borde det inte räcka med 1 assistent?

Vad är din uppfattning?
Citera
2009-05-29, 08:27
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Och ja det är mycket. Men problemet är inte att verksamheten kostar pengar. Problemet är att du inte får ut något av pengarna. Vårdkostnaden är inte särskilt anmärkningsvärd som sådan. Krävs mycket personal, stora lokaler, mycket adm. jobb etc. Sen kan man inte räkna med full beläggning osv och grupper kan inte vara hur stora som helst etc. Problemet är bara att typ 1/10 blir bättre av att va där medan 6/10 fortsätter som innan och 3/10 blir värre. Ungefär som på anstalt. Summan av kardemumman är att man betalar 3-4k på att skapa problem i tron om att man löser några av dem.

§56 KvaL avser vårdvistelse från anstalt till SIS-inst. för den som nu är intresserad.

Av 56 § Lag (1974:203) om kriminalvård i anstalt framgår att:

Men sluta med dina jätteposter. Jag säger ju det, ungdomar kostar mer, äldre kostar mindre. Ju mer låst desto mer.

Du börjar bli lite skrattretande med dina 100000 ordsinlägg här. Kul att du tar dig tid studenten!
Citera
2009-05-29, 09:38
Medlem
Golonkas avatar
RockInRhino har hittat ett hopp om en liten ljusglimt i detta kompakta mörker och krampaktigt försöker han hålla kvar vid någonsorts normalitet i denna jävligt stötande hantering genom att hänvisa till SIS-boende mm. Vad fan är det för jävla perspektiv? Den lille somaliske gossen som redan lärt sig svenska, som är duktig i skolan och som skall bli fin doktor när han blir stor...

Fat chance, säger jag och statistiken! Och alldeles oavsett om han verkligen lyckas att pli professor i kardiovaskulär kirurgi på Karolinska, så har hans handläggning PLUSS handläggningen och industrin kring hans jävla klan kostat avsevärt mycket mer än han lyckas pynta in i det allmänna under sin eventuella karriär. Så är det bara...

Men det är liksom inte DET som är poängen här!

Det som gör hela den här hanteringen så vriden, perverterad och anstötlig, är hela det där tjafset om BARN och allt batikfingerfärgskladdande som pågår med dessa skäggiga MÄN!

Se mitt inlägg med bilder på riktiga och bona fide FLYKTINGBARN från Darfur! För en jävla bråkdel av vad den somaliske "gossen" och hans parasitkollegor kostar samhället, hade man kunnat hjälpa tusentals RIKTIGA barn. Barn som är mycket långt från Nintendo-tillvaron på mysboendet och gullegullandet med snäll batiktant! Små barn vars liv rinner ur dem med diarrén och vars tillvaro de kommande närmsta timmarna hänger på ett jävla spindelnät!

Jag flyttade hemifrån när jag var sjutton. En etta med kokvrå. Där lagade jag min mat, städade upp i röran när det blev outhärdligt och skötte mig själv bortsett från att morsan tog ett tag med tvätten de första åren... Jag vet att många småskvättar här som är uppväxta i bostads och arbetsbristens Sverige inte flyttar hemifrån förrän de är bortåt tjugofem, men så var det på min tid. Hade någon kallar mig för barn när jag var 17 bast, så hade jag klappat till fanskapet. Jag har sett svenska ungdomar i en uppställd skyttepluton som ser fan så mycket yngre ut än dessa jävla parasiter och det där daltandet som pågår gör mig tokförbannad, för samtidigt skärs resurser bort från den vård och utbildning som rätteligen tillkommer landets egen befolkning! Så fuck you, RockInRhino!
Citera
2009-05-29, 10:26
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Jag har lite svårt att förstå varför det måste vara 2 assistenter även på natten. Ska inte barnen sova då? Och om de nu behöver hjälp på natten - borde det inte räcka med 1 assistent?

Vad är din uppfattning?
Precis den del som jag reagerade på. Borde absolut räcka med en sovande nattpersonal. Lämna helt utan personal får man inte enligt Länsstyrelsen.
Citera
2009-05-29, 10:32
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Men det är liksom inte DET som är poängen här!

Det som gör hela den här hanteringen så vriden, perverterad och anstötlig, är hela det där tjafset om BARN och allt batikfingerfärgskladdande som pågår med dessa skäggiga MÄN!
Ja, det har vi ju kommit fram till i ett flertal trådar att det uppfattas som ett problem även av boendena, men att det är ett svårlöst problem.

Mitt erbjudande till dig står fast: #77
Citera
2009-05-29, 10:42
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Jag kan ge ett exempel på hur personaltätheten ser ut på ett boende i min hemstad:

9 personal på 10 ungdomsplatser, tillkommer 1 chef plus en biträdande chef som jobbar på eget kontor och inte har daglig kontakt med ungdomarna.

Nattetid (23.00-08.00), 1 personal (sovande natt) som dessutom tar ansvar för ytterligare 6 ungdomar på ett annat närliggande boende.

8.00-10.00 1 personal.
10.00-14.00 2 personal
14.00-21.00 3 personal
21.00-23.00 2 personal

På helgerna något mindre täthet.

Hur det ska gå till att en enskild ungdom har 12 personal som uppvaktar honom dygnet runt, det blir för svår matematik för mig.

För övrigt ser jag att många av de ungdomar som flyttat ut från den här typen av boenden har en oerhört stor fördel i integrationen i samhället, vilket ju måste läggas på pluskontot.
Citera
2009-05-29, 10:46
Medlem
H.J.Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Ja, det har vi ju kommit fram till i ett flertal trådar att det uppfattas som ett problem även av boendena, men att det är ett svårlöst problem.

Mitt erbjudande till dig står fast: #77

PÅ vilket sätt behöver det vara svårlöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in