2010-03-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tja, Migrationsverket, boenden för ensamkommande t ex känns lite mer tillförlitliga är en hög med rasisters "bildbevis".

Ja, jag känner två som jobbar med det. Mycket nära.

Jag tänker inte göra det, eftersom man inte kan vända på bevisbördan i det här fallet i mitt tycke. Det är upp till andra att bedöma om det de ensamkommande säger är sant. Naturligtvis finns det de som ljuger om sin ålder, det är det ingen tvekan om. Det jag vänder mig mot är syftet med en tråd som denna. Jag tycker att det är ganska uppenbart...

Hur många Svenskar har tillgång till att använda migrationsverket som informationskanal?

Hur tillförlitlig är migrationsverkets egen rapportering?

Och naturligtvis "dunkla syften". Så det som avgör huruvida information är viktig eller ej, är syftet med vilket den framtas, inte sanningshalten? Ni är så fantastiska.
Citera
2010-03-17, 12:06
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Tja, Migrationsverket, boenden för ensamkommande t ex känns lite mer tillförlitliga är en hög med rasisters "bildbevis".

Ja, jag känner två som jobbar med det. Mycket nära.

Jag tänker inte göra det, eftersom man inte kan vända på bevisbördan i det här fallet i mitt tycke. Det är upp till andra att bedöma om det de ensamkommande säger är sant. Naturligtvis finns det de som ljuger om sin ålder, det är det ingen tvekan om. Det jag vänder mig mot är syftet med en tråd som denna. Jag tycker att det är ganska uppenbart...
Jag säger ju att jag har jobbat med ensamkommande barn och ungdomar i mer än sju år, så om du använder dina egna preferenser så bör du alltså kunna lita på mig. Är man automatiskt "rasist" om man ifrågasätter åldern på vissa ensamkommande asylsökande? Skumt, då måste ju jag vara rå-rasist.

Och från Migrationsverket får du ingen statistik, då det inte förs någon och det inte heller utförs några ålderstester. Hur ska då de vara tillförlitliga som källa? Men visst, den statistik som de facto finns därifrån är förstås tillförlitlig, exempelvis att det är 20% tjejer bland de ensamkommande och att antalet ensamkommande har ökat med minst 500% sen jag började med detta yrke.

Har du kollat länkarna nu?
Senast redigerad av Kaiser Chief 2010-03-17 kl. 12:08.
Citera
2010-03-17, 12:08
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Du menar att den norska undersökningen som visar att mer än 90% ljuger om sin ålder inte skulle vara bevis för att det kan förhålla sig på samma sätt i Sverige?
Det är exakt samma typ av "barn" som kommer till Norge som till Sverige; dvs. folk från Afghanistan, Somali och Irak.

Hela detta antagande baseras på 208 tandläkarbesök. Om du tycker att det är tillräckligt för att säga samma sak om alla ensamkommande i andra länder än det berörda så är det för att du vill att det ska det, eller hur?!
Citera
2010-03-17, 12:09
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Hela detta antagande baseras på 208 tandläkarbesök. Om du tycker att det är tillräckligt för att säga samma sak om alla ensamkommande i andra länder än det berörda så är det för att du vill att det ska det, eller hur?!
Vad får dig att tro att det skulle skilja sig mellan två nordiska grannländer med liknande villkor?
Citera
2010-03-17, 12:10
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicolai
Hur många Svenskar har tillgång till att använda migrationsverket som informationskanal?

Hur tillförlitlig är migrationsverkets egen rapportering?

Och naturligtvis "dunkla syften". Så det som avgör huruvida information är viktig eller ej, är syftet med vilket den framtas, inte sanningshalten? Ni är så fantastiska.

Tja, jag har ju det indirekt.

Mer än din.

Ja, just det. Vad tror du är syftet för många i den här tråden? Att försöka komma till rätta med problemet eller att svartmåla? Inte så svårt att räkna ut...
Citera
2010-03-17, 12:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag säger ju att jag har jobbat med ensamkommande barn och ungdomar i mer än sju år, så om du använder dina egna preferenser så bör du alltså kunna lita på mig. Är man automatiskt "rasist" om man ifrågasätter åldern på vissa ensamkommande asylsökande? Skumt, då måste ju jag vara rå-rasist.

Och från Migrationsverket får du ingen statistik, då det inte förs någon och det inte heller utförs några ålderstester. Hur ska då de vara tillförlitliga som källa? Men visst, den statistik som de facto finns därifrån är förstås tillförlitlig, exempelvis att det är 20% tjejer bland de ensamkommande och att antalet ensamkommande har ökat med minst 500% sen jag började med detta yrke.

Har du kollat länkarna nu?

Jag känner inte dig, alltså litar jag inte på dig.
Nej, det är man inte, jag har heller aldrig kallat dig för rasist. Men även du måste väl se vad vissa skriver i den tråd som själv tycks vara moderator för? Tycker du att det är sakliga argument och lösningar som presenteras oftast eller?

Vad var en mer tillförlitlig källa än Migrationsverket då tyckte du? Your average arbetslöse loser som sitter på fb och kastar skit på "blattarna" eller?
Citera
2010-03-17, 12:14
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Du är helt snett ute när du tolkar siffrorna från Norge, vilket även du kan se om tittar på rätt länk i min signatur.

Jag läste din post, det är ju din tolking dock.

Norrmännen har en ganska klar bild av att en stor majoritet av de ensamkommande "barnen" inte alls är barn. Detta är något som myndigheterna ständigt rapporterar om.

Statssekreteraren för Norges justitiedepartment, som får anses vara mer insatt än någon här, hävdar att uppemot 80% som påstår sig vara under 18 i själva verket är äldre.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3495241.ece

Citat:
For myndighetene er det viktig å vite hvor gamle asylsøkerne egentlig er.

– 80 prosent av de som sier de er under 18, mistenker man faktisk er over 18, sier Lønseth.

Jag ser ingen som helst anledning till att han skulle överdriva eller ljuga om dessa siffror.
Citera
2010-03-17, 12:14
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Vad får dig att tro att det skulle skilja sig mellan två nordiska grannländer med liknande villkor?

Vad får dig att tro att detta räcker som grund för något som nhelst antagande? Herre min je, vet du något om statistiska underlag?
Citera
2010-03-17, 12:15
Avslutad
Citat:
Tja, jag har ju det indirekt.

Mer än din.

Ja, just det. Vad tror du är syftet för många i den här tråden? Att försöka komma till rätta med problemet eller att svartmåla? Inte så svårt att räkna ut...
Tja, vad spelar syftet med tråden för någon roll för sanningshalten i det som sägs. Ta dig tid och studera de källor som faktiskt finns, och då bland annat undersökningar från ex våra grannländer. Rimligen säger de något om förhållandena också i Sverige.
Citera
2010-03-17, 12:15
Medlem
MoLoKs avatar
Karl Henrik Sax: Våra barn

På ledare/debattsidan häromdagen kunde vi läsa följande om ensamkommande, naturligtvis illustrerad med en bild på barn under 10 år (som väl utgör närmare 2-3% av alla ensamkommande).

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1917560!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Citat:
20 000 BARN från krigsområden finns som flyktingar i Europa. Hitsända av släkt eller föräldrar. Ibland sålda till människosmugglare. En tiondel kom till Sverige i fjol. Oavsett om de vill eller får stanna här så måste vi ta hand om dem bättre. Bilden på barn och en svensk soldat är från Afghanistan.

Visst det är möjligt att det totalt sett FINNS 2000 "barn" som flyktingar i Europa men att skriva att endast 1/10 kom till Sverige förra året är missvisande.

"År 2008 kom fler än 9 000 ensamkommande barn till Europa. Sverige var det näst största mottagarlandet i Europa 2008." (wiki/migrationsverket)

1500 av 9000, eller 1/6 tar Sverige emot ungefär. Siffrorna för 2009 var 1/5 IIRC.

Citat:
2 250 ensamma flyktingbarn kom till Sverige förra året. Det är den officiella siffran på dem som sökte asyl.
Topplistan efter hemland var: Somalia 913. Afghanistan 780 och från Irak 110 personer.
Kristiska svenskar brukar i debatten fråga sig vem som hjälpte dem hit. Resorna kan inte ha varit billiga? Bara de rika kan ha råd. Är alla verkligen så förföljda som de påstår?
Sådana frågor hamnar snett. För nu är faktiskt barnen redan här.
Därför måste vi allesammans bekymra oss om att de så fort som möjligt slipper vistas i flyktingförläggningar - som den i Mölndal - och kommer ut i riktiga hem och får gå i skola och lära sig svenska.

Jag anser att Sverige ska verka för återförening med sina föräldrar i hemlandet. "Ja men nu ÄR de HÄR" tycker inte jag håller som argument.

Citat:
Tyvärr fungerar mottagandet långt ifrån alltid som tänkt var.
Bara 104 kommuner av 290 lovade förra året att ta emot barnen.

Alla kommuner utom de där journalisterna/politikerna ska ta emot barn.

Citat:
Därför är det glädjande att läsa Björn Erikssons förslag till bättre bemötande som kom i fredags.
Björn Eriksson, mera känd som före detta rikspolischef och landshövding, visar upp förståelse, humanism och en personlig ilska som är ovanlig i svenska formella utredningar.
Man vill bara jubla och applådera honom.

I vanliga fall kallas det oproffsigt. Att inte kunna skilja sina personliga känslor och åsikter från jobbet.

Citat:
Vi ska vara glada över flyktingbarnen, menar han. Se dem som en tillgång. De är villiga att söka arbete, utbilda sig, göra rätt för sig.

Hur vet Björn detta? Är inte det bara vad han tror?

Citat:
Men runt 800 flyktingbarn saknar riktiga bostäder eller skolplatser. Siffran är konstant, eftersom det hela tiden kommer nya barn i takt med att de som anlände tidigare placeras ut i nya hemkommuner.
På byråkratsvenska kallas de ofta "ensamkommande barn", det är missvisande - majoriteten är pojkar i tonåren.

Snarare på journalistsvenska.

Citat:
På uppdrag av migrationsminister Tobias Billström och regeringen har Eriksson pratat med kommunpolitiker och handläggare över hela landet.
Med sorg (han använder det ordet) möttes han ibland av misstänksamhet, bortförklaringar och ovilja att ta emot fler invandrare. Eller rädsla för att det skulle gynna Sverigedemokraterna.
Men i Västsverige har tveksamheten mera handlat om att "vår kommun är för liten, vi har inte tolkar, inte hemspråklärare, inga lämpliga arbeten, inga bra boendemiljöer åt pojkarna". Det är mera begripliga skäl.

Skulle inte ha varit ett helt värdelöst stycke om Sax gett exempel på hur argumenten som byggde på "misstänksamhet, bortförklaringar och ovilja att ta emot fler invandrare" lät. Var det någon skillnad mot Västsverige?

Citat:
Men också för dem har Björn Eriksson lösningar:
Kommunerna bör få rätt att samarbeta mera med varandra och i kommunalförbund, om att ta hand om flyktingar. Köpa boende och skolplatser av varandra.
Precis vad många politiker i mindre kommuner efterlyst länge.
Att placera barnen i en grannkommun och betala för tjänsten är inte att smita från moraliskt ansvar, det är att göra det bästa av situationen.

Så här räddar Lidingö, Danderyd etc sig från att ha "barnen" alltför nära sig.

Citat:
Erikssons uppdrag gällde inte långa handläggningstider hos Migrationsverket, eller att svensk asylpolitik behöver bli generösare. De bristerna måste andra lösa.

Wow... vår asylpolitik MÅSTE BLI GENERÖSARE. Varför då?

Citat:
Men han föreslår tvångslag mot kommuner som fortsätter vägra - en idé som också Socialdemokraterna kom med förra månaden.

Mot de kommuner som vägrar betala eller vägrar ha "barn" boende i sin kommun?

Citat:
Det handlar faktiskt om barn som i värsta fall tagits hit av människosmugglare som vill sälja dem till sexindustrin och annan organiserad brottslighet. Skydda dem!

Bästa sättet att skydda dem vore att ta bort motiven för dem att komma hit. Men vad Sax sysslar med är ren utpressning.

"Den som inte är positiv till ensamkommande barn vill att de små barnen ska våldtas".

edit: http://gt.expressen.se/ledare/sax/1.1917559/karl-henrik-sax-vara-barn

Det här är som vanligt lägre nivå än I&I vad gäller debatten om ensamkommande.
Citera
2010-03-17, 12:16
Medlem
L0darens avatar
Citat:

Det är mer eller mindre exakt samma typ av "barn" som söker sig till Norge som till Sverige. Det måste väl till och med du förstå.
Norska myndigheter misstänker att 80% som påstår att de är under 18 år egentligen är äldre.
Ser ingen anledning till att det inte skulle förhålla sig på samma sätt i Sverige.

Se min post ovan för källa
Citera
2010-03-17, 12:18
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Tja, vad spelar syftet med tråden för någon roll för sanningshalten i det som sägs. Ta dig tid och studera de källor som faktiskt finns, och då bland annat undersökningar från ex våra grannländer. Rimligen säger de något om förhållandena också i Sverige.

Det spelar en väldigt stor roll eftersom sanningshalten tycks mig mycket bristfällig från flera håll i denna tråd, som verkar användas som propaganda eller ventil för en drös rasister.

Menar du att det finns fler undersökningar från våra grannländer? Posta dem gärna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in