2009-11-19, 15:21
  #481
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jo, man skulle vilja ha all data för att kunna dra några riktigt relevanta slutsatser.

Under 2008 kom det 1510 ensamkommande asylsökande barn och ungdomar. Om vi låtsas att det är dessa som under 2009 ansökt om anhörigåterförening, så kan man ändå konstatera att det inte är en jättestor andel som får hit föräldrar. 366 st, varav ett antal förmodligen är föräldrar till samma barn. Säg att det är 250 st av 1510 barn och ungdomar som fått hit en eller två föräldrar, så är det färre än 17% som räknas som "ankarbarn".

Men som sagt, fullständiga data skulle krävas för att dra några relevanta slutsatser.

Jag vet, fullständig data saknas. Dock verkar det vara en ordentlig uppräkning jämfört med den procentsats som nämndes i somras angående "ankarbarn" (då var det 3,7% eller nåt sånt... hehe).
Citera
2009-11-19, 15:26
  #482
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag vet, fullständig data saknas. Dock verkar det vara en ordentlig uppräkning jämfört med den procentsats som nämndes i somras angående "ankarbarn" (då var det 3,7% eller nåt sånt... hehe).
Jag välkomnar alla siffror som stämmer, och visar det sig att jag har fel i gamla uppskattningar så har jag inte något annat val än att backa. I slutänden så är det dock trots allt inte speciellt många anhöriginvandrare som kan härledas till ankarbarn, vilket man inte kan tro när man läser den genomsnittlige I&I-skribentens uppfattning.
Citera
2009-11-19, 16:58
  #483
Medlem
SjöboXenofobernas tid är förbi-flyktingbarninvasion påbörjad

Det var i den här kommunen det största motsåndet mot invandring fanns en gång.

Är detta sista spiken i kistan för det kommunala flyktingbarnmottagningsmotståndet i hela riket?

Citat:
Sjöbo kommun planerar att ta emot ensamkommande flyktingbarn.

Familjenämnden ska nu utreda hur man kan ta emot två till fyra barn.

http://sydsvenskan.se/sverige/article568316/Ensamma-flyktingbarn-valkomna-till-Sjobo.html
Citera
2009-11-19, 17:00
  #484
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Det var i den här kommunen det största motsåndet mot invandring fanns en gång.

Är detta sista spiken i kistan för det kommunala flyktingbarnmottagningsmotståndet i hela riket?

Två barn?

Hmm... tja, det är en mkt bra business. Oavsett hur många barn de tar emot så får de ju en bonussumma på 500.000kr per år av "staten".
Citera
2009-11-19, 17:12
  #485
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Det var i den här kommunen det största motsåndet mot invandring fanns en gång.

Är detta sista spiken i kistan för det kommunala flyktingbarnmottagningsmotståndet i hela riket?

Jag såg just detta, politikergrisarna rusar som skållade troll för att slippa någon kritisk pissartikel i en lokal struntblaska...

Citat:
"Den borgerliga sidan sa ja, Sjöbopartiet sa nej och Bo Nilsson (S) som kom med förslaget tyckte inte att det gick fort nog."

Varje uppmuntran av "asylsökande" är i dagsläget ett understödjande av den ytterst lukrativa smugglingsindustrins profitörer. Exempelvis Röda Korset, med sin löjliga retorik om att "all världens skäggbarn är alla svenskars ansvar", stödjer alltså illegal, cynisk människohandel:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/roda_korsets_ungdomforbund/pressrelease/view/ensamkommande-barn-aer-allas-ansvar-343864
Citera
2009-11-19, 17:38
  #486
Medlem
MoLoKs avatar
Jag har sagt det förut och jag säger det igen...

...mottagandet av ensamkommande flyktingbarn är inget annat än en statligt understödd barn och människo-slavhandel. Alla ifrån de internationella smugglarligorna/traffickingligorna till de ensliga svenska kommunerna är lika skyldiga. Ja, jag likställer de svenska kommuntjänstemännens kåta blickar när de får se siffrorna på de statliga ersättningarna vid de opiumdimmiga blickar flyktingsmugglarna har strax innan deras halvslaka penisar tränger in i de 10-åriga flickornas stjärtar.

Det är en vidrig människohandel. Inget annat.

Den kommun som i sanning brydde sig om barnen skulle ju tacka nej till den statliga ersättningen. Eller åtmindstone sluta nämna den i varannan mening.
Citera
2009-11-22, 19:55
  #487
Avslutad
Karlsborg faller... till föga

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Den kommun som i sanning brydde sig om barnen skulle ju tacka nej till den statliga ersättningen. Eller åtmindstone sluta nämna den i varannan mening.

Nu vet jag inte hur det är med Karlsborg (Sveriges reservhuvudstad?) vad gäller ersättningen men kommunalrådet talar i alla fall om just solidariteten som drivkraften bakom mottagandet. De har nämligen svängt i frågan liksom en del andra: anledningen till att de inte tog emot ensamkommande barn tidigare var militärorten Karlsborgs dagliga verksamhet . Verksamheten har inte upphört men uppenbarligen har solidariteten ökat!

Citat:
Efter många års ovilja att ta emot flyktingar förbereder sig nu kommunen på att ta emot ensamkommande barn och ungdomar. Kommunalrådet Kjell Sjölund (C) säger att det rör sig om ett samarbete över kommungränsen.

Karlsborgs kommun gör en helomvändning och kan nu tänka sig att ta emot flyktingar. Det handlar om ensamkommande barn och ungdomar.

– Hjo, Töreboda och vi i Karlsborg har åtminstone sagt att vi ska titta på det här och se om vi kan samverka. De kommunerna är också angelägna om att ställa upp i den här frågan.

Tidigare nej byts mot ja
Sedan tidigare har kommunen sagt nej till att ta emot flyktingar. I Undenäs ligger Migrationsverkets flyktingförläggning, men i egen regi har kommunen inte tagit emot några flyktingar. Men nu resonerar man annorlunda.

– Vi har också ambitionen och viljan att ställa upp. Det är ju ett väldigt prekärt läge i vårt land med den inströmning av ensamkommande flyktingbarn som nu är.

Tidigare uppgav kommunen att det inte var lämpligt för kommunen att ta emot flyktingar eftersom flyktingarna skulle kunna påminnas om krig om de kom till militärorten Karlsborg med sin dagliga verksamhet.

Olämpligt för krigsdrabbade
Flera av de ortsbor som Radio Skaraborg talat med håller fortfarande fast vid att det är olämpligt.

– Det är inte nyttigt, om man kommer från ett krigshärjat område att man kommer till en plats där man håller på och skjuter, säger en Karlsborgare.

Kjell Sjölund tror dock att alla flyktingar som eventuellt kommer till Karlsborg kommer att få ett bra mottagande.

– Jag tror att de blir väl mottagna. Vi har ett typexempel i Undenäs, där var det också inledningsvis en stor skepsis som byggde på okunskap. Med den erfarenheten i bagaget så blev det ju väldigt bra.

http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3251601

Det är emellertid en god sak, ty kommunen önskar ökad befolkning (liksom de flesta andra):

Citat:
Karlsborgs kommun har cirka 7 000 invånare och vi blir gärna fler!

Nu blir de fler, för stunden åtminstone.

Citat:
http://www.karlsborg.se/kbg_Templates/Page____124.aspx
Citera
2009-11-22, 21:59
  #488
Medlem
Ezzelinos avatar
Även Algeriet levererar underbara skäggbarn och våldsbenägna, extremt kostsamma kravmaskiner - vilka länder kan inte producera "flyktingbarn", månntro?

http://www.olandsbladet.se/index.php?id=13211&placid=1&template=0

Citat:
En person från Algeriet sitter anhållen efter dödshot mot personalen på flyktingmottagningen i Mörbylånga.
– Enligt honom är personalen rasister, dessutom finns det ingen internetuppkoppling, berättar polisman Bo Johansson efter ingripandet.

Den anhållne har under en tid funnits på Mörbylångas mottagning för ensamkommande flyktingbarn för att vid ett flertal tillfällen utmärkt sig på ett negativt sätt.
– Det har varit rena skytteltrafiken dit ner, berättar polisman Bo Johansson och beskriver den anhållne som svårkontrollerad.
– Personalen är mer eller mindre rädd för honom och sist, då han anhölls, hotade han att döda personalen samt sig själv. Det har varit upprepade hot.
Enligt barnet/ynglingen/mannen finns flera förklaringar till hans agerande.
– Han anser att personalen är rasister, personalen pratar inte med honom, det är ingen god mat, han har ingen internetuppkopling...ja, han trivs inte i ”skogen” i Mörbylånga.
Vissa tvivel råder kring flyktingens ålder. Blott 17 år gammal på papperet kan vara mer i verkligheten.
– Personalen har en känsla av att han är betydligt äldre än vad han uppger.
Citera
2009-11-22, 22:06
  #489
Medlem
Dogdylans avatar
Min farmors mamma var flyktingbarn från Finland, dvs. under 18 när hon kom till Sverige. Fast då hette det något annat eftersom hon var väldigt nära de 17. Henne har jag dock aldrig träffat. Annars har jag en kompis vars mormor eller farmor kom som flyktingbarn under andra världskriget. Judinna såklart.

Jag har aldrig sett några "flyktingar" i verkliga livet. Eller jo det har jag. Jag såg några kosovalbaner som försökte ta sig in på någon nattklubb med personbevis utan bild. De stod framför mig i kön. Jag har inte ens sett en flyktingförläggning annat än på bild.

Men man borde kunna räkna ut med arslet att skäggbarnen är just skäggbarn. Barn är under 12. Inte 25 år med falsk identitet.
__________________
Senast redigerad av Dogdylan 2009-11-22 kl. 22:09.
Citera
2009-11-23, 00:34
  #490
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Min farmors mamma var flyktingbarn från Finland, dvs. under 18 när hon kom till Sverige. Fast då hette det något annat eftersom hon var väldigt nära de 17. Henne har jag dock aldrig träffat. Annars har jag en kompis vars mormor eller farmor kom som flyktingbarn under andra världskriget. Judinna såklart.

Jag har aldrig sett några "flyktingar" i verkliga livet. Eller jo det har jag. Jag såg några kosovalbaner som försökte ta sig in på någon nattklubb med personbevis utan bild. De stod framför mig i kön. Jag har inte ens sett en flyktingförläggning annat än på bild.

Men man borde kunna räkna ut med arslet att skäggbarnen är just skäggbarn. Barn är under 12. Inte 25 år med falsk identitet.
Nej, barn är man juridiskt sett under 18 din jävla studentmupp. Hur jävla många trådar ska det stå i innan du fattar det? Ditt arsle verkar vara den starkast lysande intellektuella delen på dig.
Citera
2009-11-23, 00:55
  #491
Medlem
MoLoKs avatar
Ölandsbladet visar ännu en gång att de små lokaltidningarna är de enda som kan skriva sanningen.

Citat:
"Enligt barnet/ynglingen/mannen finns flera förklaringar till hans agerande.
– Han anser att personalen är rasister, personalen pratar inte med honom, det är ingen god mat, han har ingen internetuppkopling...ja, han trivs inte i ”skogen” i Mörbylånga.
Vissa tvivel råder kring flyktingens ålder. Blott 17 år gammal på papperet kan vara mer i verkligheten.
– Personalen har en känsla av att han är betydligt äldre än vad han uppger."

Antar att personalen begick regelbrott när de uttalar sig negativt om sin klient...
Citera
2009-11-23, 06:42
  #492
Medlem
Vad sägs om att ni kära FBare går in och lämnar några rader i denna facebook grupp som vill ha hit fler flyktingbarn: http://www.facebook.com/#/group.php?v=wall&ref=mf&gid=204651240309
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in