Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Lyssande på radio idag när en kille från Etopien som heter Mohammed fick en pratstund med reportern. Nästan direkt sa de att Mohammed försökte få sin familj till Sverige eftersom det var "fattiga". De hade dock fått avslag och reportern ställde såklart inga vettiga frågor utan körde endast med känsloargument att det var synd om killen för att han ej fick vara med sin familj. Öh varför åkte han till Sverige ensam först då?
Hur som helst, ankarbarn såklart. Allt det handlar om
Det är inte så lätt att få hit sin familj som det har var tidigare om "barnet" inte har egna asylskäl. Myndigheterna anser numera att familjeåterföreningen bör ske i hemlandet om barn och föräldrar har skilts åt frivilligt.
Stackars Mohammed hade fått dåliga instruktioner av sin flyktingsmugglare. Han skulle naturligtvis ha sagt att han hade haft ett otillbörligt förhållande med en flicka och att hennes släkt nu var ute efter att döda honom - i så fall hade han fått ta hit sin mamma, pappa och sju syskon.
Men han behöver ju inte deppa för det. Om han anpassar sig väl till Sverige och är flitig och jobbar hårt kan han säkert tjäna så mycket pengar att han kan skicka ner lite till sin fattiga familj. Fast det kanske inte var så som det var tänkt...